مصرف لوزارتان در بارداری برای خانم هایی که قصد دارند باردار شوند، و یا در حال سپری کردن دوران بارداری خود هستند همیشه بحث برانگیز بوده است. به عبارتی اگر شخص با بیماری خاصی دست و پنجه نرم می کند و در حال مصرف دارو نیز باشد، همیشه این نگرانی را در خود احساس می کند که آیا مصرف دارویی خاص که با بیماری شخص مرتبط است برای جنین ضرر دارد یا نه؟

در این مقاله از وب سایت دکتر چک ما می خواهیم در ارتباط با مصرف لوزارتان در بارداری و موارد مصرف و منع مصرف آن صحبت کنیم.

کاربرد اصلی قرص لوزارتان

موارد اصلی مصرف این دارو برای بیماری های نارسایی قلبی و درمان فشار خون بالا تجویز می شود. اگر به دیابت یا بیماری های کلیوی نیز مبتلا هستید، ممکن است پزشک برای شما لوزارتان را تجویز نماید.

وقتی که این دارو را طبق نظر پزشک مورد استفاده قرار بدهید، از سکته های مغذی و قلبی در امان خواهید ماند.

آیا مصرف لوزارتان در بارداری توصیه می شود یا خیر؟

در حالت کلی نمی توان برای همه ی افراد یک نسخه پیچید. بسته به شرایط بیمار پزشک می تواند دارو جایگزین را تجویز نماید و یا دوز مصرف دارو را کم کند.

در حالت کلی مصرف لوزارتان در بارداری برای خانم های زیر 18 سال که در این سنین باردار می شوند و یا قصد دارند بچه دار شوند، توصیه نمی شود.

هشدارهایی در ارتباط با مصرف لوزارتان در بارداری

کشورهایی در این خصوص تحقیقاتی را انجام داده اند و برای مصرف لوزارتان در بارداری قوانینی را وضع نموده اند. همه ی افراد در این کشورها موظف هستند که از قوانین تبعیت کنند.

استرالیا: استفاده از این دارو منع مصرف دارد.

انگلستان: مصرف آن در سه ماهه اول بارداری توصیه نمی شود و در سه ماهه دوم و سوم بارداری این دارو منع مصرف دارد.

ایالات متحده: این دارو نباید در دوران بارداری استفاده شود، مگر اینکه هیچ جایگزینی وجود نداشته باشد و مزایای آن بیشتر از ایجاد خطر برای جنین باشد.

مطالعات حیوانی در ارتباط با مصرف لوزارتان در دوران حاملگی چه می گوید؟

مطالعات حیوانی شواهدی از مسموم شدن، مرگ و میر جنین و نوزاد را نشان داده است. در انسان، استفاده از داروهایی که بر سیستم رنین آنژیوتانسین اثر می‌گذارند در سه ماهه دوم و سوم بارداری، عوارض و مرگ و میر جنین و نوزاد را افزایش می‌دهد.

هیچ داده کنترل شده ای در بارداری مادران یا کلی بگوییم، انسان ها وجود ندارد.

بررسی یک مطالعه در استرالیا نشان داد: داروهایی که باعث افزایش بروز ناهنجاری‌های جنینی انسان یا آسیب های غیرقابل بازگشت شده‌اند، مشکوک به ایجاد این عارضه هستند یا به عبارتی انتظار می‌رود ایجاد مشکل کنند. این داروها ممکن است اثرات دارویی نامطلوبی نیز داشته باشند. برای جزئیات بیشتر باید به بروشوری که در جعبه قرص قرار داده می شود، مراجعه نمود.

بررسی مطالعات در آمریکا نشان داد: شواهد مثبتی مبنی بر خطر ابتلا به جنین انسان بر اساس داده های حاصل از تجربیات تحقیقاتی یا مطالعات انجام شده بر روی انسان وجود دارد. اما مزایای بالقوه ای که ایجاد می کند، ممکن است استفاده از دارو در زنان باردار را با وجود خطرات احتمالی تضمین کند.

هشدارهای مصرف لوزارتان در دوران شیردهی

مصرف لوزارتان در دوران شیردهی توصیه نمی شود و با در نظر گرفتن اهمیت دارو برای مادر باید تصمیم به قطع شیردهی یا قطع دارو گرفته شود. اگر وضعیت شما بسیار حاد است و دارای فشار خون بالا هستید و یا بیماری قلبی شما به گونه ای است که باید حتما از این دارو استفاده کنید، می توانید به نوزاد خود شیرخشک بدهید.

  • دفع لوزارتان در شیر انسان: ناشناخته گزارش شده است.
  • دفع لوزارتان در شیر حیوان: مثبت گزارش گردیده است.
  • نظرات: اثرات آن در فرد شیرخوار ناشناخته گزارش شده است.

بلاخره، مصرف این دارو در بارداری توصیه می شود یا خیر؟

خانم های باردار زیر 18 سال، به هیچ وجه نباید این دارو را مصرف کنند و برای خانم های در سنین بالاتر بهتر است که از مصرف این دارو اجتناب گردد چون ممکن است جنین را درگیر عارضه نماید.

ولی باز هم به نظر پزشک بستگی دارد. یادتان بماند که به صورت خودسرانه مصرف دارو را قطع نکنید. در حالت کلی توصیه می کنیم که بیماری خود را درمان کنید و بعد اقدام به بارداری نمایید. حتما با پزشک تان مشورت کنید.