در این مقاله از سایت دکتر چک به موارد اخطار درباره مصرف سوماتروپین در بارداری و شیردهی به نوزاد اشاره می کنیم. با ما همراه باشید…

اخطار مصرف سوماتروپین در بارداری

قبل از مصرف هرگونه دارو بهتر است ابتدا با پزشک متخصص خود مشورت کنید. او پس از بررسی وضعیت شما بهترین تصمیم را خواهد گرفت.

در مطالعات حیوانی انجام شده در این زمینه، پس از مصرف دارو اثری از تراتوژن یا تاثیرات جانبی خطرناک بر روی بارداری، تغییرات تکاملی که در شکل و سازمان بندی بدن و ساختمان های آن صورت می گیرد، زایمان، شیردهی، رشد پس از زایمان یا ظرفیت تناسلی نوزاد مشاهده نشد.

البته مواردی همچون افزایش آشکار در مرگ نوزادان، افزایش وزن نوزاد پس از تولد، کاهش نرخ بارداری، افزایش اندازه نوزاد در هنگام زایمان، نامنظم شدن چرخه های استروس (مرحله تحریکات جنسی خانم ها که در آن خانم میل به نزدیکی با مرد دارد و احتمال بارداری وجود دارد) و کاهش میزان تحرکات اسپرم در والدین دیده شده است. باید به این نکته اشاره کنیم که هیچ گونه داده کنترل شده ای درباره بارداری در انسان ها وجود ندارد.

دسته بارداری B2 از سوی TGA استرالیا: داروهایی که تنها توسط تعداد محدودی از خانم های بارداری و خانم هایی که در سن باروری بودند مصرف شد، با افزایش احتمال نقص و عیب یا هر گونه تاثیر خطرناک و غیرمستقیم دیگری بر روی نوزاد انسان همراه نبود. ممکن است مطالعاتی که در این زمینه بر روی حیوانات انجام شده است ناقص یا کم باشند اما داده های موجود نشان می دهند که مصرف این دارو باعث افزایش آسیب به نوزاد انسان نمی شود.

دسته بارداری C از سوی FDA ایالات متحده آمریکا: مطالعاتی که در این زمینه بر روی تولید مثل حیوانات انجام شده است نشان می دهد که مصرف این دارو با تاثیر شدیدی بر روی جنین همراه است و البته ممکن است مطالعات انجام شده بر روی انسان ها ناقص یا ناکافی باشند اما مزایای بالقوه این دارو مجوز لازم برای مصرف این دارو برای خانم های باردار را صادر کرده است؛ صرف نظر از معایب و ریسک های بالقوه ای که مصرف این دارو به همراه دارد.

تا زمانی که مصرف این دارو به وضوح دیده نشود و احتیاجی نباشد هرگز نباید آن را مصرف کرد.

نکات مهم درباره مصرف دارو سوماتروپین:

  • خانم هایی که در سنین بارداری به سر می برند باید از روش های پیشگیری از بارداری استفاده کنند.
  • بعضی از فرمول های این دارو مربوط به دسته بارداری B1 از سوی سازمان TGA استرالیا و برخی دیگر مربوط به دسته بارداری B از سوی سازمان FDA آمریکا است؛ از این رو درباره اطلاعات ذکر شده در محصول باید با دیگر مشورت کنید.

اخطار مصرف سوماتروپین در دوران شیردهی به نوزاد

توصیه می شود که در مصرف این دارو جانب احتیاط را رعایت کنید.

مشخص نیست که این دارو به داخل شیر انسان و حیوانات وارد می شود یا خیر.

پس از این که داروهای با نشان رادیو اکتیو در مطالعات حیوانی به صورت داخل عضلانی استعمال شدند، رادیواکتیویته به شیر وارد شد که غلظت آن چهار برابر بیشتر از غلظت آن در پلاسمای مادر بود. البته این احتمال که تغییری در روند جذب پروتئین در دستگاه گوارش نوزاد به وجود آمده بسیار بعید است.