در این مقاله به تمام نکات مهم درباره مصرف داروی زولپیدم در بارداری اشاره شده است. تا آخر با ما در دکتر چک همراه باشید…

آیا مصرف زولپیدم در بارداری خطرناک است؟

زولپیدم یک داروی عمومی است که تحت برندهای تجاری مانند آمبین به بازار عرضه شده و مصرف می شود. این دارو تاثیر آرام بخش دارد و از این رو برای درمان بی خوابی (مشکل بسیار رایج در میان خانم های باردار) و بسیاری از مشکلات خواب تجویز می شود. خانم های باردار با مصرف این دارو می توانند زودتر به خواب رفته و مدت بیشتری بخوابند.

این دارو در دسته بنزودیازپین ها (یک دسته شیمیایی در گروهی از داروها) قرار نمی گیرد اما منجر به افزایش آرامش انتقال دهنده عصبی GABA در سیستم عصبی مرکزی می شود. این دارو تنها به عنوان درمانی برای بی خوابی کوتاه مدت تجویز می شود و توصیه می شود که بین دو تا شش هفته مصرف شود.

داروی زولپیدوم در دسته بارداری C آمریکا قرار می گیرد. به عبارت دیگر، داروهایی در این دسته قرار می گیرند که در مطالعات حیوانی انجام شده دارای تاثیر شدید و خطرناک بوده و مطالعات انسانی انجام شده بر روی آن ها نیز محدود هستند. با توجه به این که زولپیدوم در دسته داروهای C قرار می گیرد، پزشک باید درباره مصرف یا عدم مصرف این دارو برای خانم باردار تصمیم گیری کند و در این شرایط باید مزایای مصرف از خطرات آن بیشتر باشد.

عوارض مصرف زولپیدم در بارداری

از جمله رایج ترین عوارض جانبی ناشی از مصرف این دارو می توان به سردرد، خماری و سرگیجه اشاره کرد. زمانی که این دارو برای مدت طولانی مصرف شود با یک سری عوارض جانبی همراه خواهد که از جمله آن ها می توان به بروز علائمی مانند تب، کمر درد، سستی و رخوت و افسردگی اشاره کرد.

حتی احتمال راه رفتن در خواب و انجام دادن کارهایی در هنگام خواب هم وجود دارد. بسیاری از مردم روز بعد از مصرف این دارو احساس سردرد شدید می کنند. از جمله عوارض جانبی ناشی از سردرد و خماری می توان به احساس بی حالی و خواب در طول روز، تغییر در عملکرد شناختی و اختلال ناشی از حرکات عضلانی در اصر عمل فکری اشاره کرد.

بعد از مدتی که از مصرف دارو بگذرد، بدن نسبت به آن مقاوم می شود و چنانچه فردی نسبت به دارو مقاوم شده و به صورت ناگهانی مصرف آن را قطع کند، با علائم و نشانه های ناشی از قطع دارو مواجه خواهید شد که از جمله آن ها می توان به هذیان گویی و عوارض جانبی شدیدتر مثل حملات ناگهانی اشاره کرد. هر چقدر که دوز و زمان مصرف دارو بیشتر شود، علائم و نشانه های ناشی از قطع دارو بیشتر مشاهده می شود.

داروی زولپیدم چگونه می تواند بر نوزاد تاثیر بگذارد؟

بیشتر خانم های باردار در دوران بارداری خود با مشکل بی خوابی و وقفه در خواب مواجه هستند که یک مشکل کاملا رایج است و دلایل مختلفی دارد. در مطالعاتی که داروی زولپیدم در آن ها بر روی حیوانات انجام شد، دانشمندان به این نتیجه رسیدند که مصرف دوزهای بالا از این دارو منجر به از دست رفتن جنین می شود.

در حال حاضر هم هیچ گونه گزارشی منتشر نشده است مبنی بر این که یک مادر این دارو را مصرف کرده و ناهنجاری های خاص را در نوزاد خود مشاهده کرده باشد. البته با توجه به تعداد کم مطالعات انجام شده در این زمینه نمی توان از معایب مصرف این دارو نیز صرف نظر کرد.

گزارشاتی ارائه شده است مبنی بر این که نوزاد انسان دچار مشکلاتی تنفسی شده است و این اتفاق به این دلیل افتاده است که مادر در روزهای نزدیک به زایمان این دارو را مصرف کرده است. علاوه بر این، ممکن است نوزاد بعد از تولد با علائم و نشانه های ناشی از عدم مصرف این دارو هم مواجه شود؛ این علائم شامل لب شکری و ضعیف شدن عضلات می شود.

علاوه بر تاثیرات مستقیم ناشی از مصرف این دارو بر روی نوزاد متولد نشده، یک سری ریسک غیرمستقیم هم وجود دارد. چنانچه یک مادر باردار از داروی زولپیدم استفاده کند، ممکن است خطر تصادف یا سقوط از ارتفاع برای او بیشتر شود که منجر به سقط جنین می شود. بعضی از مادرها یک سری کارهای خطرناک تری را هم انجام می دهند.

داروهای جایگزین زولپیدم در دوران بارداری

احتمال این که پزشک این دارو را برای مادر باردار تجویز کند کم است. در عوض او تلاش می کند تا بدون این که جنین را در معرض خطرات بالقوه ناشی از مصرف زولپیدم قرار دهد، راهکارهای جایگزین دیگری برای درمان مشکل بی خوابی مادر پیدا کند. ابتدا توصیه می شود که عادت خواب مادر تغییر کند. مثلا دریافت ماساژ یا قرار دادن بالش مخصوص، خودداری از چرت زدن در طول روز و انجام فعالیت های جسمانی به بهبود خواب کمک می کند.

چنانچه روش های غیر دارویی موثر واقع نشد، پزشک داروهای بدون نسخه را توصیه می کند. این داروها در دسته B بارداری قرار گرفته و بنابراین ایمن تر هستند. چنانچه این دارو را مصرف می کنید و سپس متوجه بارداری خود می شوید، به هیچ وجه بدون مشورت با پزشک خود نباید مصرف دارو را متوقف کنید چرا که با عواقب ناشی از این کار مواجه خواهید شد. در این شرایط پزشک توصیه می کند که مصرف دارو را به مرور زمان کم کرده تا این که در نهایت متوقف شود.