قرص کلوپیدوگرل از چسبندگی و ایجاد لخته در خون جلوگیری می کند. معمولا در کشور ما ایران، پزشکان متخصص زیادی این دارو را برای مردان و زنان و معمولا کسانی که مشکلات قلبی عروقی دارند تجویز می کنند. در این مقاله از سایت دکتر چک به خطرات و موارد هشدار درباره داروی کلوپیدوگرل در بارداری و شیردهی به نوزاد اشاره می کنیم. باید بگوییم که این دارو با نام پلاویکس (Plavix) نیز شناخته می شود.

اخطار مصرف داروی کلوپیدوگرل در بارداری

مصرف این دارو در دوران بارداری توصیه نمی شود و چنانچه ممکن بود، مصرف این دارو باید پنج تا هفت روز پیش از زایمان و به دنیا آمدن نوزاد متوقف شود.

داده های موجود از مطالعات و تحقیقات منتشر شده در این زمینه نتوانستند به ارتباطی میان استفاده از این دارو در دوران بارداری و نواقص مهم مادر زادی، سقط جنین یا عواقب نوزادی خطرناک و شدید پی ببرند.

در حالی که گفته می شود این دارو از جفت عبور می کند اما در مطالعات حیوانی هیچ نوع مدرکی  دال بر آسیب رسانی به جنین به دست نیامد. علاوه بر این، مطالعات انجام شده بر روی خرگوش و موش ها هم نشان می دهد که مصرف این دارو منجر به نقص جنین یا مسمومیت جنین نمی شود. البته هیچ گونه داده کنترل شده ای درباره تاثیر این دارو بر روی بارداری انسان در دسترس نیست.

مصرف این دارو در دوران زایمان یا فراغت از زایمان خطر خونریزی مادر را افزایش می دهد.

دسته بارداری B1 در TGA استرالیا: داروهایی که تنها توسط تعداد محدودی از خانم های بارداری و خانم هایی که در سن بچه آوری بودند مصرف شد با هیچ گونه تعداد تغییرات یا دیگر اثرات مستقیم یا غیرمستقیم خطرناک به جنین انسان همراه بود. مطالعات انجام شده بر روی حیوانات نیز عدم افزایش آسیب رسانی به جنین در نتیجه مصرف این دارو را نشان می دهد.

دسته بارداری تعیین نشده در FDA آمریکا: سازمان FDA آمریکا قانون برچسب بارداری را برای داروهای تجویزی اصلاح کرد. به این صورت که در برچسب داروها باید خطرات ناشی از مصرف دارو به طور خلاصه بیان شود، داده ای که از این خلاصه پشتیبانی کند و اطلاعات مرتبط نیز بیان شوند تا پزشکان راحت تر بتوانند تصمیم گیری کرده و به خانم ها درباره مصرف این دارو در دوران بارداری مشاوره دهند. دسته های بارداری A، B، C، D و X به ترتیب متوقف شده اند.

اخطار مصرف داروی کلوپیدوگرل در دوران شیردهی به نوزاد

این دارو بدون مشاهده هر گونه تاثیر خطرناکی در دوران شیردهی مصرف شده است، اما با این وجود بعضی از مراکز مصرف این کلوپیدوگرل در دوران شیردهی را توصیه نمی کنند. در هنگام مصرف این دارو باید خطرات و مزایای ناشی از مصرف بررسی شوند.

مشخص نیست که این دارو در شیر انسان دفع می شود یا خیر اما در نتیجه مصرف آن حیوانات، در شیر آن ها دفع می شود.

حتما قبل از مصرف کلوپیدوگرل در بارداری و شیردهی با پزشک متخصص خود مشورت کنید.