داشتن یک رژیم غذایی بارداری مناسب و متعادل هم برای خانم باردار و هم برای نوزاد مفید است. در این مقاله از سایت دکتر چک به رایج ترین سئوالات درباره بایدها و نبایدهای تغذیه ای در دوران بارداری اشاره می کنیم.

گوشت خام و غذاهای دریایی در رژیم غذایی بارداری

آیا مصرف گوشت خام در بارداری خطری ندارد؟

گوشت دارای پروتئین های ضروری برای رشد نوزاد است، به بازسازی بافت ها کمک می کند اما با این حال، متخصصین شدیدا توصیه می کنند که مادران باردار نباید در این مدت گوشت را خام مصرف کنند.

غذاهایی که با گوشت خام تهیه می شوند حاوی باکتری های مضر هستند و برای خانم باردار و نوزاد او خطرناک هستند.

آیا می توان در دوران بارداری ماهی خام مصرف کرد؟

ماهی یک منبع غنی از پروتئین، اسیدهای چرب امگا 3، زینک و آهن است اما به هیچ وجه نباید در دوران بارداری به صورت خام مصرف شود.

حتما حتما باید ماهی را خوب بپزید تا به عفونت های انگلی مبتلا نشوید. از آن جایی که میزان جیوه موجود در شاه ماهی خال خالی، نیزه ماهی، کاشی ماهی، کوسه و تن چشم درشت زیاد است، نباید در این مدت مصرف شوند. در هنگام مصرف ماهی های محلی حتما باید از آلوده نبودن آن ها مطمئن شوید.

فراموش نکنید که مصرف سوشی ماهی خام در این مدت ممنوع است.

آیا مصرف خوراکی های دریایی در دوران بارداری خطرناک است؟

مسلما مصرف خوراکی های دریایی در این مدت مزایای زیادی دارد. زیرا مواد مغذی موجود در آن به رشد مغز جنین کمک می کند اما حتما باید غذاهای دریایی به خوبی پخته شوند.

وقتی که دو کفه ای ها یا حلزون صدف دار {مثال، صدف سیاه یا صدف چروک} بعد از مدت 4 تا 9 دقیقه در آب جوش پخته شود باید باز شود؛ لابستر و میگو نیز باید هنگامی که پخته می شوند، سفید رنگ شوند. فراموش نکنید که صدف پوست کنده شده را حتما باید برای مدت حداقل  دقیقه بپزید {یا در اب جوشانده پخته شود یا سرخ شود}.

با خوردن غذاهای دریایی خام خطر ابتلا به بیماری های روده معده، عفونت خون و زخم پوستی افزایش می یابد. به همین خاطر است که در دوران بارداری نباید غذاهای دریایی را به صورت خام مصرف کرد.

محصولات لبنی و تخم مرغ در رژیم غذایی بارداری

خوردن لبنیات در بارداری

آیا می توان در دوران بارداری تخم مرغ خام یا نپخته مصرف کرد؟

یکی از گزینه های مناسب در دوران بارداری تخم مرغ است؛ علی الخصوص زرده تخم مرغ یک منبع بسیار غنی از ویتامین D محسوب می شود. البته احتمال آلودگی تخم مرغ با باکتری سالمونلا وجود دارد. نباید خوراکی هایی که حاوی تخم مرغ خام هستند یا خود تخم مرغ را خام یا نپخته مصرف کرد؛ مثلا در این مدت نباید کره خام، انواع سس ها و چاشنی ها را مصرف کرد.

توصیه می شود که در دوران بارداری تخم مرغ آب پز بخورید.

خوردن پنیر چطور؟

محصولاتی که حاوی شیر خام، پنیرهای نرم، نیمه نرم و کپک زده هستند را باید مصرف کرد زیرا حاوی باکتری لیستریا است. از همین رو، توصیه می شود در دوران بارداری پنیر مصرف نکنید.

پنیرهای سفت یا پنیرهای تشکیل شده از شیر پاستوریزه از بهترین گزینه های موجود هستند.

آیا می توان در دوران بارداری بستنی خورد؟

مصرف بستنی های بسته بندی شده موردی ندارد زیرا از شیر پاستوریزه و تخم مرغ در تهیه آن استفاده شده است و خطر مسموم شدگی وجود ندارد.

اگر هم می خواهید خودتان در خانه بستنی درست کنید، حتما از مواد اولیه پاستوریزه استفاده کنید.

مصرف میوه، سبزیجات و خوراکی های گیاهی در رژیم غذایی بارداری

مصرف میوه و سبزیجات در بارداری

آیا مصرف مرکبات در دوران بارداری مجاز است؟

با توجه به این که مرکبات غنی از ویتامین C و فولیک اسید هستند، مصرف آن ها در دوران بارداری مشکلی ندارد. ویتامین C و فولیک اسید برای رشد جنین ضروری هستند. ویتامین موجود در مرکبات به جذب آهن کمک می کنند؛ وجود آهن برای تامین اکسیژن جنین ضروری است.

بعضی از انسان ها به مرکبات آلرژی دارند اما تا به امروز تایید نشده که اگر والدین به مرکبات آلرژی داشته باشند، نوزادشان نیز آلرژی خواهد داشت.

آیا می توان در بارداری قارچ مصرف کرد؟

گفته می شود که داشتن یک رژیم غذایی قارچی خطر ابتلا به فشار خون بالا در دوران بارداری را کم کرده و به کنترل دیابت و چاقی مفرط کمک می کند.

بهترین قارج هایی که می توان در این مدت مصرف کرد شامل قارچ دکمه ای، قارچ اویستر، قارچ عسلی و کره کف پا {قارچ Boletus auripes} می شود. اما در کل توصیه می شود که قارچ خام و خشک مصرف نکنید! قارچ حتما باید خوب پخته شود.

علاوه بر این، اصلا نباید قارچ های چاشنی زده یا کنسرو شده را مصرف کرد زیرا احتمال دارد با باکتری بوتولیسم آلوده شده باشند.

آیا خوردن عسل برای بارداری ضرر دارد؟

در بیشتر موارد مصرف عسل در دوران بارداری بی خطر است. البته نباید فراموش کنید که عسل یک ماده آلرژی زای بسیار قدرتمند است و مصرف آن برای افرادی که الرژی دارند، ممنوع است.

آیا سیر برای بارداری مضر است؟

سیر به آنتی اکسیدان ها و خواص ضد التهابی مجهز شده است و اگر در دوران بارداری در مصرف آن زیاده روی نشود، خواص زیادی دارد. زیاده روی در مصرف سیر باعث سوزش معده می شود.

آیا می توان در دوران بارداری زنجبیل مصرف کرد؟

مصرف زنجبیل باعث تسکین علائم ناشی از مسموم شدگی {حالت تهوع و استفراغ} می شود اما در دوران بارداری حتما باید کم مصرف شود. علاوه بر این، در سه هفته پایانی بارداری نیز نباید زنجبیل مصرف کرد زیرا خون را رقیق می کند و باعث خونریزی بعد از زایمان می شود.

آیا مصرف جایگزین های شکر در دوران بارداری بی خطر است؟

آسپارتام، سوکرالوز و شیرین برگ را می توان به عنوان جایگزین شکر و قند در دوران بارداری استفاده کرد. البته حواس تان باشد که نباید ورقه نپخته شیرین برگ، شیرین برگ دم کرده و عصاره جوانه ها را مصرف کنید. مصرف شیرین کننده ها باعث تشدید مشکلات جسمانی {مانند سر درد و مشکلات گوارشی} می شود؛ پس در مصرف شیرین کننده ها زیاده روی نکنید.

آیا می توان در این مدت بادام زمینی خورد؟

به عقیده بعضی از مردم در دوران بارداری نباید بادام زمینی مصرف کرد زیرا منجر به بروز آلرژی می شوند اما در حقیقت تنها در صورتی نباید بادام زمینی مصرف کرد که والدین به آن آلرژی داشته باشند. در غیر این صورت، هیچ عوارض جانبی برای جنین نخواهد داشت.

علاوه بر این، منابع غنی از کولین در بادام زمینی یافت شده است که برای رشد مغز نوزاد و پیشگیری از بروز نواقص در جنین تاثیر بسزایی دارد.

آیا مصرف جوانه های خام در این دوران مجاز است؟

خانم های باردار نباید جوانه های خام {مانند ترب، لوبیا، یونجه، شبندر و …} مصرف کنند.

اگر باکتری وارد جوانه ها شود، معمولا با شستن از بین نمی روند و باعث مسموم شدگی می شوند. اما اگر جوانه ها را به خوبی بپزید، مشکلی ندارد و مصرف ان آزاد است.

می توانم در این مدت سالادهای آماده مصرف کنم؟

مصرف سالادهای آماده که حاوی گوشت ران، مرغ یا غذاهای دریایی هستند برای خانم های باردار خطرناک هستند زیرا حاوی باکتری هایی هستند که تنها با پخته شدن از بین می روند. علاوه بر این، ممکن است در تهیه چاشنی های سالاد نیز از خوراکی های ناسالم مانند تخم مرغ نپخته استفاده شود. فراموش نکنید که هر نوع غذای آماده برای مادر باردار خطرناک است.

متخصصان توصیه می کنند این سالادها را حتما در خانه تهیه کنید تا از پخته شدن کامل مواد اولیه مطمئن شوید.