عوارض قرص آهن فروفورت

آیا از عوارض قرص آهن فروفورت خبر دارید؟ قرص آهن فروفورت چه فوایدی دارد؟ کی و چگونه باید مصرف شود؟ امروز در سایت دکتر چک، قصد داریم تمامی عوارض و مشکلات احتمالی مصرف قرص آهن فروفورت را به شما معرفی کنیم. با ما همراه باشید…

آهن یکی از مواد معدنی مهمی است که بدن ما برای رشد و زنده ماندن، به آن احتیاج دارد. دلیل اصلی نیاز بدن ما به آهن این است که این ماده معدنی، برای تولید هموگلوبین ضروری است. هموگلوبین یک گلبول قرمز است که مسئولیت حمل اکسیژن از ریه به سایر اعضا و جوارح را بر عهده دارد. علاوه براین، آهن به تولید هورمون‌های بدن و حفظ سلامت سیستم عصبی کمک می‌کند.

زمانی که بدن نتواند آهن را به طور طبیعی تولید کند، اصطلاحا دچار کمبود آهن یا کم خونی شده و به مرور زمان با کاهش اکسیژن بافت‌ها، علائمی مانند تنگی نفس، خستگی، سرگیجه، سردرد و تپش قلب ظاهر می‌شوند.

بهترین راه برای درمان چنین وضعیتی، استفاده از قرص‌ها و مکمل‌های حاوی آهن است. در صورتی که قصد مصرف این مکمل را دارید، بهتر است از قبل با عوارض و مشکلات احتمالی آن به خوبی آشنا شوید.

مصرف قرص آهن فروفورت چه عوارضی می‌تواند به همراه داشته باشد؟

در صورتی که بدن دچار کم خونی شده باشد، مصرف مکمل‌های آهن که به شکل نمک آهن و قرص‌های آهن هستند، می‌تواند به حفظ سلامتی و کاهش عوارض ناشی از کم خونی کمک کند. در صورتی که این قرص‌ها کاملا تحت نظر پزشک و با دوز مناسب برای هر فرد تجویز و مصرف شوند، احتمال بسیار کمی وجود دارد که عوارض جانبی آن‌ها مشاهده شوند.

با این حال، برخی از افراد حتی با مصرف مکمل آهن تحت نظر پزشک نیز دچار عوارض ناخواسته آن می‌شوند. برخی از شایع‌ترین عوارض جانبی مرتبط با مصرف قرص آهن فروفورت عبارتند از:

  • یبوست؛
  • تیره شدن رنگ مدفوع؛
  • بروز ناراحتی معده که شامل مواردی نظیر اسهال، تهوع، استفراغ، دل پیچه یا نفخ ‌می‎باشد؛
  • لکه دار شدن رنگ دندان‌ها (بیشتر در مصرف شربت آهن دیده می‌شود)؛
  • احساس طعم فلز در دهان؛
  • سوزش سر دل (ورود اسید معده به مری).

تعداد عوارض و شدت آن‌ها از هر فرد به فرد دیگر متفاوت است. ممکن است یک فرد عوارض بسیار سطحی را تجربه کند و فرد دیگری، دچار عوارض جانبی بسیار شدید و ناراحت‌کننده شود.

راه‌های کنترل و کاهش عوارض جانبی قرص آهن فروفورت

انتخاب راهکار مناسب برای کاهش عوارض جانبی، به عارضه‌ای که فرد با آن درگیر شده بستگی دارد. اگر همواره با مصرف قرص آهن دچار یک یا چند عارضه مختلف می‌شوید، اول از همه آن‌ها را به طور کامل روی کاغذ بنویسید تا برای کنترل و مدیریت عوارض، حضور ذهن بهتری داشته باشید.

راهکارهای کاهش عوارض جانبی مصرف قرص آهن فروفورت عبارتند از:

یبوست و تیره شدن مدفوع: می‌توانید از محصولات یا خوراکی‌های حاوی فیبر زیاد برای جلوگیری از یبوست استفاده کنید. همچنین، مصرف آب زیاد و مواد غذایی حاوی پروبیوتیک نیز به درمان یبوست و تغییر رنگ مدفوع کمک می‌کنند.

ناراحتی معده: مصرف قرص آهن با معده خالی، یکی از مهم‌ترین دلایل بروز ناراحتی معده است. برای کاهش مشکل ناراحتی معده، می‌توانید قرص آهن را در حین غذا خوردن یا همراه با میان وعده مصرف کنید. در صورتی که همچنان ناراحتی معده را تجربه می‌کنید، بهتر است با پزشک‎تان مشورت کنید تا شکل یا نوع قرص آهن را تغییر دهد.

لکه‌های دندانی: می‌توانید قرص یا شربت آهن را با آب یا آبمیوه مخلوط کرده و آن را با یک نی میل نمایید. همچنین، بلافاصله پس از مصرف قرص آهن، دندان‌ها را با یک مسواک و خمیر دندان مناسب، به خوبی شستشو دهید.

وجود طعم فلز در دهان: با جویدن یک آدامس طعم دار (ترجیحا بدون قند) می‌توانید از ایجاد طعم فلز در دهان جلوگیری کنید.

سوزش سر دل: در صورتی که پس از مصرف قرص آهن فروفورت دچار سوزش سر دل می‌شوید، بهتر است از خوردن این قرص همراه با وعده کامل خودداری کنید. هر چه معده پر‌تر باشد، احتمال سوزش سر دل بیشتر می‌شود. همچنین، بهتر است قرص را در اوایل روز میل نمایید؛ چرا که خوابیدن یا دراز کشیدن پس از مصرف قرص آهن، می‌تواند باعث سرازیر شدن اسید معده به مری شود.

چرا دچار کم خونی می‌شویم؟

سوالی که برای برخی از افراد مطرح می‌شود این است که اصلا چرا بدن ما کم خون می‌شود و با چه راهکارهایی، می‌توانیم از مصرف قرص آهن و دچار شدن به عوارض جانبی آن جلوگیری کنیم؟

دلایل زیادی برای کمبود آهن بدن وجود دارد که برخی از آن‌ها قابل حل شدن هستند و برخی دیگر، هیچ راهی برای اجتناب ندارند. دلایل ابتلا به کمبود آهن عبارتند از:

  • داشتن رژیم غذایی با آهن بسیار کم؛
  • ابتلا به بیماری‌هایی که باعث جذب نشدن آهن توسط بدن می‌شوند (مانند بیماری کرون، سلیاک، پانکراتیت مزمن، فیبروز کیستیک و…)؛
  • از دست رفتن خون بدن در مدت زمان کوتاه (مانند ایجاد زخم باز، قاعدگی سنگین، خونریزی دستگاه گوارش، سرطان و…)؛
  • بارداری (بدن زنان باردار، برای حمایت از جنین، گلبول‌های قرمز زیادی مصرف می‌کند)؛
  • مصرف داروهای رقیق‌کننده خون (مانند هپارین، آسپرین و…)؛
  • ابتلا به بیماری همودیالیز و نارسایی کلیه.

با تغییر رژیم غذایی کم آهن و جایگزین کردن آن با یک رژیم غذایی سالم، می‌توان آهن مورد نیاز بدن را تامین نمود. موارد دیگر مانند ابتلا به بیماری خاص، از دست رفتن خون بدن، بارداری و مصرف داروهای خاص، تقریبا غیر قابل اجتناب هستند و برای جبران آهن در چنین مواقعی، می‌بایست مصرف قرص‌های حاوی آهن در نظر گرفته شود.

فواید مصرف قرص آهن فروفورت

حال که با عوارض مصرف قرص آهن فروفورت آشنا شدید، نباید چشمتان را بر روی فوائد آن ببندید. در برخی مواقع، به دلیل فوائد این قرص و اهمیت آن برای ادامه حیات بدن، پزشک توصیه می‌کند که فرد مصرف آن را (با وجود عوارض) ادامه دهد.

بعضی از مهم‌ترین فوائد مصرف قرص آهن فروفورت عبارتند از:

  • متعادل نگه داشتن سطح آهن طبیعی خون؛
  • از بین بردن علائم کم خونی؛
  • درمان کم خونی ناشی از کمبود آهن؛
  • کاهش خطر و عوارض احتمالی جراحی و زخم‌های باز؛
  • کمک به کنترل علائم اختلال بیش فعالی (ADHD)؛
  • افزایش مقاومت و استقامت بدن.

قبل از مصرف قرص آهن چه کنیم؟

در صورتی که دارای شرایط زیر هستید، بهتر است قبل از شروع مصرف قرص آهن، با پزشک خود صحبت کنید:

  • نسبت به داروی خاصی حساسیت دارید؛
  • در بلعیدن غذا و دارو مشکل دارید؛
  • داروی دیگری مصرف می‌کنید. این توصیه به این دلیل است که ممکن است تداخلات دارویی پیش بیاید. قرص‌های مکمل آهن با داروهایی نظیر داروهای درمان پارکینسون، پنی سیلین، سیپروفلوکساسین، تتراسایکلین، داروی کم کاری تیروئید، داروی تشنج و… تداخل دارند.

اقدامات احتیاطی برای جلوگیری از عوارض احتمالی:

  • بهتر است قرص آهن را دور از دسترس کودکان نگهداری کنید تا از خطر مصرف بیش از حد و مسمومیت جلوگیری نمایید.
  • در صورتی فراموشی یک الی دو وعده، آن را نادیده گرفته و در نوبت بعدی، قرص را مصرف نمایید. به هیچ عنوان به دلیل فراموشی یک دوز، مقدار مصرف را افزایش ندهید.

جذب بهتر قرص آهن فرفورت

برای اینکه اثربخشی و جذب قرص را به حداکثر برسانید، می‌توانید راهکارهای زیر را امتحان کنید:

  • در صورتی که مشکل ناراحتی معده ندارید، می‌توانید قرص را با معده خالی مصرف کنید.
  • قرص آهن را با آب پرتقال یا مکمل ویتامین C مصرف کنید.
  • به هیچ عنوان قرص آهن را همراه با چای سیاه، قهوه، غذاهای سرشار از کلسیم یا مکمل‌های حاوی آن مصرف نکنید و بین مصرف این مواد با قرص آهن، حداقل 2 ساعت فاصله زمانی قرار دهید.
  • به هیچ عنوان قرص آهن را همزمان با داروهایی نظیر تتراسایکلین، آنتی اسید و فلوروکینولون‌ها مصرف نکنید و حداقل 2 ساعت فاصله زمانی بین آن‌ها قرار دهید.

تا چه زمانی باید قرص آهن را مصرف کنم؟

مدت زمان مصرف قرص آهن، توسط پزشک تعیین می‌شود. پزشک با استفاده از نتایج آزمایش خون، می تواند سطح آهن بدن و مدت زمان مورد نیاز برای جبران آن را مشخص ‌کند.

در اکثر افراد، تنها 2 ماه استفاده مداوم قرص آهن، می‌تواند سطح آهن خون را به حد نرمال و طبیعی برگرداند. با این حال، در موارد شدید، ممکن است پزشک لازم بداند که فرد برای مدت 6 ماه و حتی 12 ماه، قرص آهن را مصرف کند.