غضروف چیست؟

غضروف یک بافت همبند قوی و انعطاف پذیر است که از مفاصل و استخوان ها محافظت می کند و به عنوان یک ضربه گیر در سراسر بدن عمل می کند. غضروف باعث کاهش اصطکاک انتهای استخوان‌ها می‌شود و از ساییدگی آن‌ها به یکدیگر هنگام استفاده از مفاصل جلوگیری می‌کند. همچنین بافت اصلی در برخی از قسمت های بدن است و به آن ها ساختار و شکل می دهد. آسیب به غضروف می تواند به طور ناگهانی رخ دهد، مانند یک آسیب ورزشی اما همچنین می تواند در طول زندگی نیز ایجاد شود و منجر به آرتروز گردد. هر چیزی که به غضروف آسیب برساند می تواند استفاده از مفاصل را دشوار یا غیرممکن کند. غضروف سالم میتواند هنگام فشرده شدن، تغییر شکل بدهد. علت این تغییر شکل این است که بیش از 70 درصد آن از آب تشکیل شده که می تواند با حرکت دوباره توزیع شود. به عنوان مثال، هنگامی که به زانو نیرو وارد می شود، مانند ایستادن یا راه رفتن، مقداری آب از غضروف وارد مفصل می شود و غضروف را می پوشاند. هنگامی که نیرو دیگر وجود ندارد، مانند زمانی که می نشینید، آب دوباره جذب می شود و غضروف شکل طبیعی خود را به دست می آورد. از آنجایی که غضروف حاوی اعصاب نیست، وقتی این تغییرات رخ می دهد، دردی احساس نمی شود. علاوه بر آب، کندروسیت ها، کلاژن و پروتئوگلیکان ها غضروف را تشکیل می دهند.

اما چه اختلالاتی بر غضروف و مفاصل تاثیرگذارند؟

  • صدمات: آسیب های ورزشی یا ضربه ها می تواند به غضروف آسیب برساند یا آن را پاره کند. برخی از شایع ترین آسیب های ورزشی شامل پارگی مینیسک یا در رفتگی شانه می تواند به غضروف مفاصل آسیب برساند.
  • استئوآرتریت (آرتروز) : استئوآرتریت شایع ترین نوع آرتریت (التهاب مفاصل) است. در واقع، 80 درصد از بزرگسالان بالای 55 سال درجاتی از آن را دارند. با افزایش سن، غضروف مفاصل ممکن است از بین برود. در نهایت، می‌تواند منجر به درد و التهاب در مفصل شود.
  • فتق دیسک: که گاهی اوقات به آن دیسک های لغزنده، پاره یا برآمده نیز گفته می شود و زمانی اتفاق می افتد که دیسک غضروفی بین مهره ها پاره یا سوراخ می شود.

مصرف چه ترکیباتی به بهبود علائم آرتروز کمک میکند؟

مصرف چه ترکیباتی به بهبود علائم آرتروز کمک میکند؟

  • گلوکزآمین سولفات :

گلوکزامین سولفات یک قند طبیعی است که در داخل و اطراف مایع مفصلی و غضروف یافت می شود. گلوکزامین همچنین در پوشش سخت صدف ها یافت می شود. و اغلب با استفاده از صدف تامین می شوند. طبق مطالعات، مصرف خوراکی گلوکزآمین سولفات طی بازه زمانی معین می تواند تا حدودی درد را در افراد مبتلا به آرتروز زانو کاهش دهد.

  • کندروئیتین سولفات:

از اجزای سازنده غضروف است و معمولا به صورت خوراکی به همراه گلوکزآمین و یا سایر موارد برای آرتروز استفاده می شود. این مکمل باعث سنتز اجزای مختلف غضروف می شود و از تجزیه آن جلوگیری می کند. گلوکزامین سولفات و کندرویتین سولفات اجزای غضروف طبیعی هستند. این دو، واحدهای ساختمانی برای پروتئوگلیکان ها بوده و به نظر می رسد غضروف را برای ساخت کلاژن و پروتئوگلیکان های جدید تحریک می کنند.

  • متیل سولفونیل متان ( MSM ) :

MSM، یک ماده شیمیایی در بدن انسان است. اغلب از آن برای درمان التهاب مفاصل استفاده می کنند.MSM ، معمولا از طریق خوراکی یا موضعی مصرف می شود و بیشتر از آن برای کاهش التهاب، کاهش درد یا تورم در موارد استئوآرتریت یا آرتریت روماتوئید استفاده می کنند. مطالعات نشان داده است که MSM در کاهش درد، سفتی و تورم مفاصل موثر است.

MSM ممکن است آزادسازی مولکول های مرتبط با التهاب را کاهش دهد و همچنین سطح آنتی اکسیدان قوی گلوتاتیون را افزایش دهد. این مکمل می تواند به کاهش درد، آسیب عضلانی و استرس اکسیداتیو پس از ورزش شدید کمک کند.

  • کلاژن :

کلاژن از فراوان ترین پروتئین های بدن و جز اصلی بافت همبند است. که تاندون ها، پوست، عضله و … را تشکیل می دهند. 28 نوع کلاژن در بدن داریم و نوع دو در مفاصل و دیسک های بین مهره ها حضور دارد. کلاژن از طریق افزایش یکپارچگی در غضروف و مفاصل باعث کاهش درد در مفصل شود. با افزایش سن میزان کلاژن بدن کاهش یافته و خطر ابتلا به اختلالات تخریبی مفاصل مانند آرتروز افزایش می یابد. برخی محققان بر این نظرند که کلاژن ممکن است در غضروف انباشته شده و بافت را برای ساخت آن تحریک کند و در نتیجه باعث کاهش التهاب و حفاظت از مفصل و کاهش درد بشوند. کلاژن می تواند به استحکام استخوان هم کمک کند.

  • زنجیل :

زنجبیل گیاهی بومی آسیا است و حاوی مواد شیمیایی است که تورم را کاهش می دهد. این مکمل به منظور کمک به بهبود دردهای قاعدگی و کاهش درد در آرتروز استفاده می گردد. به صورت خوراکی معمولا بی خطر است و حاوی Gingerolبه عنوان ماده ی فعال است که خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی دارد.

  • زردچوبه :

زردچوبه یک ادویه رایج است که از ریشه گیاه Curcuma longa به دست می آید. حاوی ماده شیمیایی به نام کورکومین است که ممکن است تورم را کاهش دهد.

از آنجایی که کورکومین و سایر مواد شیمیایی موجود در زردچوبه ممکن است تورم را کاهش دهند، اغلب برای درمان شرایطی که شامل درد و التهاب هستند استفاده می شود. بسیاری از مطالعات نشان می‌دهند که کورکومین می‌تواند به درمان علائم آرتریت کمک کند و در برخی موارد، موثرتر از داروهای ضد التهابی است.

عضو جدید برند ویتاول، بن کمپلکس پلاس

عضو جدید برند ویتاول، بن کمپلکس پلاس ، مکملی حاوی مواد مغذی برای غضروف و محافظت از آن است و کاربرد آن بهبود عملکرد مفاصل، بهبود حرکت، محافظت از غضروف ها و کاهش التهاب می باشد. ویژگی مهمی که این مکمل را متمایز میکند، کنارهم قرار داشتن مواد تشکیل دهنده غضروف کنار ترکیبات طبیعی است که باعث حمایتی همه جانبه از مفصل و غضروف شده است. پیش از مصرف چنانچه بیماری زمینه ای دارید یا دارو یا مکملی مصرف می کنید با پزشک خود مشورت کنید و چنانچه به صدف دریایی و یا هر کدام از اجزای فرآورده حساسیت دارید و یا در بارداری و شیردهی از مصرف این فرآورده خودداری نمایید.