دکتر چک: واکسن فایزر در مقابل گونه های جهش یافته کرونا مصونیت بیشتری ایجاد می کند. طی بررسی های جدید پژوهشگران دریافتند که افرادی که دو نوبت تزریق واکسن کرونای فایزر را انجام دادند، سلول دفاعی لنفوسیت T آن ها، مقاومت بیشتری در برابر گونه های جدید انگلیسی و آفریقای جنوبی داشته است. این نشان می دهد که واکسن فایزر در ماه های آینده می تواند در برابر ویروس کرونا مصونیت ایجاد کند.

دانشمندان در طی اولین بررسی ها برای پاسخ دهی این واکسن به گونه های جهش یافته ویروس کرونا دریافتند که آنتی بادی در مقابل این گونه های جدید جهش یافته، کمتر می شود؛ اما به اندازه ای هست که بتواند از افراد در مقابل عفونت بعد از تزریق نوبت دوم واکسن محافظت کند.

این بررسی ها نشان داده است که آنتی بادی هایی که در افراد واکسینه شده با واکسن فایزر، در مقابل گونه های جهش یافته افریقایی یا انگلیسی تولید می شود، بسیار کمتر از آنتی بادی های گونه های قبلی این ویروس است.

این پژوهش جدید روی آنتی بادی های مهندسی شده تست شده است و پژوهش های پیشین اصلا روی سلول های T انجام نشده و به مقدار تولید آنتی بادی نپرداخته است.  سلول T برای مصونیت در برابر ویروس نقش بسیار حیاتی در سیستم ایمنی بدن بازی می کند که این سلول بعد از واکسیناسیون باید حتما پاسخ ایمنی مناسبی دهد که این پاسخ ها را به راحتی می توان اندازه گیری کرد.

ویلیام جیمز، استاد ویروس ‌شناسی در دانشگاه آکسفورد روی نمونه‌ های خون از افرادی که قبلا به کرونا دچار شده بودند و هم چنین کارکنان بهداشتی که یک یا دو دوز واکسن فایزر را دریافت کرده بودند، بررسی هایی انجام داد.

در واقع، او و همکارانش اطلاعاتی از گونه های جهش یافته جدید و هم چنین گونه های قبلی ویروس کرونا که در یک سال گذشته در حال انتشار است، به دست آورده اند. آن ها بعد آنتی بادی ها و سلول های لنفوسیت T را از خون این افراد استخراج کردند و تاثیر این ویروس را روی آن ها آزمایش کردند.

نتایج این بررسی ها نشان داده است که مصونیت این افراد بعد از دریافت دوز اول واکسن فایزر در مقابل ویروس اصلی به طور متوسط است و این واکسن به مقدار کمتر روی ویروس جهش یافته انگلیسی اثربخشی دارد؛ اما موفق به خنثی کردن ویروس کرونا گونه آفریقای جنوبی نمی شود.

ویلیام جیمز اظهار کرده است: « ممکن است در وهله اول پاسخ ایمنی به این واکسن کمتر باشد و افراد مصونیت چندانی پیدا نکنند و اما در نوبت دوم دستگاه ایمنی پاسخ قوی تری در مقابل ویروس کرونا ایجاد می کند. پس به همین دلیل است که بر تزریق نوبت دوم واکسن تاکید داریم؛ چون سلول های تی را قوی تر و فعال تر از قبل می کند و آنتی بادی بیشتری در مقابل ویروس تولید می کند».

این یافته های دانشمندان نشان می دهد افرادی که از ویروس کرونا نجات پیدا کردند یا کسانی که یک نوبت واکسن زده اند، سلول لنفوسیت T آن ها بیشترین قدرت و توانایی بر علیه گونه های جهش یافته جدید ویروس کرونا به دست می آورد. به نظر دکتر جیمز، این کشف به معنای این است که بدن افراد در مقابل این گونه های جدید هم در آینده مقاومت بیشتری به دست خواهد آورد.