ممکن است تصور کنید که کاهش وزن سالمندان یا تناسب اندام در دوران پیری غیر ممکن به نظر برسد اما نتایج تحقیقات علمی این را اثبات کرده اند. رژیم غذایی که سرشار از پروتئین بوده و کالری کمی داشته باشد به تناسب اندام در سالمندان کمک می کند.

حدود 40 درصد از افراد میان سال 45 تا 59 سال و 38 درصد افراد سالمند بیشتر از 60 سال اضافه وزن دارند و چاق هستند. که این آمار در افراد جوان تر بین 20 تا 39 سال حدودا 31 درصد است. تناسب اندام تاثیر خاصی در چهره و زیبایی افراد بر جای می گذارد و البته برای حفظ سلامت بدن نیز اهمیت ویژه دارد.

اضافه وزن و چاقی عوامل خطرساز بسیاری از بیماری ها مانند دیانت نوع دو ناراحتی های قلبی و عروقی و خطر سرطان های مختلف به شمار می روند. پژوهشگران یک دانشگاه در آمریکا اخیرا رژیم غذایی مناسب سنین بالای 60 سال را کشف کرده اند که در این مقاله از دکتر چک به آن خواهیم پرداخت…

چگونگی کاهش وزن سالمندان

رژیم غذایی متعادل

در این تحقیق که در دانشگاه فارست آمریکا انجام شد، وضعیت غذایی دو گروه سالمندان بالای 65 سال را به مدت 6 ماه بررسی کردند. برای کاهش وزن، گروه اول از رژیم با محدودیت کالری و مملو از پروتین های کم چربی پیروی کردند و گروه دوم در کنار رژیم متعادل غذایی نیز کمی پروتئین مصرف کردند.

پس از بررسی های مختلف اعضای گروه اول کاهش وزن محسوسی پیدا کرده اند. به طوری که این کاهش وزن در قسمت ران و باسن این افراد بیشتر بود و توده عضلانی و تراکم استخوان در وضعیت متعادل حفظ شده بود. تمام این افراد سبزیجات و پروتئین های کم چربی مانند مرغ، ماهی سفید، لبنیات و سایر پروتئین های کم چربی را مصرف کرده بودند و میان وعده شان شامل: چند عدد بادام، تکه های شکلات سیاه و یک میوه یا یک لیوان شیر بود.

نتایج این تحقیقات در نشریه  American Journal of Clinical Nutrition چاپ شده که نشان داده است، رژیم غذایی کم کالری و سرشار از پروتئین های بدون چربی برای تناسب اندام در دوران سالمندی باعث کاهش وزن چشم گیر در افراد سالمند می شود.

رژیمی متعادل و سالم است که بتواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند، سلامت استخوان را حفظ کند و زمینه های ابتلا به بیماری های دیگر را کاهش بدهد و هم چنین انرژی لازم برای کارایی بدن و فعالیت روزانه را به خوبی تامین کند. این رژیم در دوران سالمندی اهمیت بیشتری پیدا می کند، چون در این دوران متابولیسم بدن تغییر جدی پیدا می کند و محرومیت های غذایی عوارض جبران ناپذیری در پی خواهد داشت. در ادامه به بهترین راهکارهای کاهش وزن در دوران سالمندی خواهیم پرداخت

پیاده روی

پیاده روی از بهترین روش های تقویت سلامت بدن و کاهش وزن سالمندان به شمار می رود که تاثیر بسزائی در سیستم گردش خون، قلب و عروق بر جای می گذارد و حال روحی سالمند را بهبود می بخشد. پیاده روی در فضای آزاد ویتامین D مورد نیاز بدن سالمندان را تامین می کند که این ویتامین تراکم استخوان های آن ها را در سالمندی حفظ می کند. ابتدا 5 دقیقه در روز پیاده روی کنید و بعد مدت زمان آن را به تدریج بالا ببرید.

نوشیدن آب فراوان

در دوران سالمندی از میل به نوشیدن آب یا تشنگی در افراد سالمند کاسته می شود. بهتر است سالمندان برای جلوگیری از کم آبی بدنشان، علاوه بر مصرف فراوان آب، از سبزیجات و میوه های تازه و هم چنین سوپ و دمنوش های گیاهی هم استفاده کنند؛ چون این کار اشتهای زیاد آن ها را برای غذاخوردن کاهش می دهد.

از مصرف نمک و شکر را بپرهیزید

نمک آب را در بدن حبس می کند و باعث تورم  بافت های بدن می شود. کاهش مصرف نمک یکی از توصیه های لازم برای کاهش وزن و حفظ تناسب اندام در دوران سالمندی است. هم چنین نمک عامل اصلی ابتلا به فشارخون بالا سکته های مغزی و قلبی در سالمندان محسوب می شود. این افراد باید از مصرف ادویه های تند و سبزیجات معطر حاوی نمک زیاد نیز خودداری کنند

شکر نیز منبع تولید چربی در بدن است که زیاده روی در مصرف آن باعث ابتلا به دیابت و تشدید این بیماری می شود.