در مقاله ای که به تازگی منتشر شده است، محققان اثرات سینبیوتیک و پروبیوتیک بر کنترل گلیسمیک در بیماران مبتلایان به دیابت نوع یک و دیابت نوع دو را بررسی کرده اند.

سینبیوتیک و پروبیوتیک: پیشرفت در روش های درمان دیابت

همچنان شاهد افزایش موارد ابتلا به دیابت نوع یک و دو در سراسر جهان هستیم. بر اساس آمار و ارقام منتشر شده، در حال حاضر حدود 465 میلیون بزرگسال بین سنین 20 تا 79 سال در سراسر جهان به دیابت مبتلا هستند.

طبق پیش بینی ها، انتظار می رود این میزان در سال های 2030 و 2045 به ترتیب به 578 میلیون و 700 میلیون نفر برسد.

با وجود پیشرفت های خیره کننده ای که در روش های درمان این بیماری صورت گرفته است اما باز هم بخش قابل توجهی از بیماران در زمینه کنترل گلیسمیک مشکل دارند.

یکی از بهترین روش های موجود، هدف قرار دادن میکروبیوتای روده با کمک پروبیوتیک و سینبیوتیک است.

بر اساس گزارش ها، ترکیب و عملکرد میکروبیوم روده بیماران مبتلا به دیابت نوع یک و نوع دو دچار تغییر می شود. پروبیوتیک به میکروارگانیسم های زنده ای گفته می شود که مزایای زیادی برای سلامتی دارند؛ از برقراری حالت پایدار در میکروبیوم روده گرفته تا بهبود سلامت دستگاه گوارش و کاهش التهاب کل بدن.

سینبیوتیک که به ترکیب پروبیوتیک و پری بیوتیک گفته می شود، بسیار برای میکروارکانیسم های خوب در مجرای گوارش مفید است.

سینبیوتیک و پروبیوتیک و درمان دیابت

درباره مطالعه

محققان به منظور انجام این مطالعه، داده های موجود در چندین پایگاه داده الکترونیکی را بررسی کردند. آن ها مقالاتی را بررسی کردند که مربوط به بزرگسالان مبتلا به دیابت بود که با پروبیوتیک ها یا سینبیوتیک ها درمان شده بودند.

در مجموع 41 مقاله با 2.991 شرکت کننده مورد بررسی قرار گرفت.

یافته های مطالعه

بررسی های محققان نشان داد که مکمل های حاوی سینبیوتیک و پروبیوتیک موجب بهبود قابل توجه گلوکوز روزه داری، انسولین سرم و میزان HbA1C می شود.

به گفته محققان، گونه های میکروبی و خصوصیات متفاوت مردم کشورهای مختلف باعث شده تا اثرگذاری این ترکیبات یکسان نباشد.

در مقایسه با فرمولاسیون های تک ترکیبی، فرمولاسیون هایی که ترکیب گونه در آن ها بیشتر است، اثرگذاری خارق العاده ای در بهبود میزان HbA1C دارند. به عبارت دیگر، برای کنترل بهتر گلیسمیک در بیماران دیابتی، باید ترکیب گونه ها بیشتر باشد.

علاوه بر این، سینبیوتیک ها در مقایسه با پروبیوتیک ها عملکرد بهتری در بهبود انسولین خون دارند.

از میان گونه های باکتریایی مختلف، گونه های لاکتوباسیلوس و بیفیدوباکتریوم انیمالیس، اثرگذاری بیشتری در کنترل گلیسمیک دارند.

نتیجه گیری

یافته های این مطالعه نشان می دهد که از سینبیوتیک ها و پروبیوتیک ها برای کنترل دیابت در بیماران دیابتی می توان استفاده کرد.

البته محققان در پایان به این نکته اشاره می کنند که با وجود اثرگذاری این ترکیب ها، باز هم از آن ها باید به عنوان گزینه های تکمیل کننده و در کنار روش های درمانی دیگر استفاده شود.

منبع