به تازگی مقاله ای منتشر شده است و این مسئله را بررسی می کند که آیا ابتلا به بیماری قلبی عروقی در زن یا مرد (یکی از زوجین) ریسک ابتلا به افسردگی در طرف مقابل را زیاد می کند یا خیر.

بیماری قلبی عروقی و افزایش ریسک ابتلا به افسردگی در زوج ها؛ پیش زمینه

بیماری قلبی عروقی یکی از اصلی ترین دلایل مرگ و میر در دوره کنونی است. مدت ها است که می گویند افسردگی در انتظار بیمار مبتلا به این عارضه است.

حدود 65 درصد از مردم سراسر جهان دچار افسردگی هستند. این عارضه تاثیر بسزایی بر کیفیت زندگی فرد داشته و به عنوان شایع ترین بیماری روانی شناخته می شوند.

به گفته محققان، افسردگی ریسک ابتلا به بیماری قلبی عروقی، زوال عقل، کاهش قدرت شناختی و مرگ را زیاد می کند.

با این حال، تاکنون اطلاعات زیادی در این زمینه به دست نیامده است مبنی بر این که اگر یکی از زوجین دچار بیماری قلبی عروقی شود، علاوه بر خود فرد، احتمال دارد که طرف مقابل هم دچار افسردگی شود یا خیر؟

بیماری قلبی عروقی و افزایش ریسک ابتلا به افسردگی در زوج ها

بیماری قلبی عروقی چه ارتباطی با افسردگی دارد؟

این دو عارضه بیشتر در افراد مبتلا به چاقی مفرط دیده می شود. التهاب سیستم ایمنی بدن از ویژگی مشترک بین هر دو بیماری است.

سکته قلبی یا حمله قلبی به طور جدی سلامت بیماران مبتلا به عارضه قلبی عروقی را تهدید می کند. در عین حال، اطرافیان این افراد هم دچار استرس، اضطراب و حتی افسردگی می شوند.

یافته های مطالعه

محققان به منظور انجام این مطالعه، داده های مربوط به حدود 278.000 زوج را بررسی کردند. متوسط سن شرکت کنندگان 58 سال بود.

بررسی های محققان نشان داد آمار ابتلا به دیابت، فشار خون بالا یا افسردگی در افرادی بیشتر است که همسرشان دچار بیماری قلبی عروقی است. ریسک ابتلا به افسردگی در این گروه از آقایان و خانم ها به ترتیب چهار تا پنج درصد بیشتر می شود.

در مقایسه با خانم ها یا آقایانی که همسرشان دچار این بیماری نیست، ریسک ابتلا به افسردگی بعد از شناسایی بیماری خانم یا آقا در طرف مقابل تا 13 درصد بیشتر می شود.

علاوه بر این، فاکتورهای سن، جنسیت، سطح درآمد یا سابقه ابتلا به این عارضه قلبی در گذشته تاثیری در شکل گیری این رابطه ندارد.

محققان بررسی های خود را ادامه داده و به این نتیجه رسیدند که اگر خانم یا آقا دچار سکته قلبی یا نارسایی قلبی شوند، ریسک ابتلا به افسردگی به ترتیب 13 تا 15 درصد در طرف مقابل بیشتر می شود. جالب است که حمله قلبی تاثیر چندانی در افزایش ریسک ابتلا به افسردگی در طرف مقابل ندارد.

محققان فاکتورهای شاخص توده بدنی، میزان فشار خون، سطح کلسترول خون، میزان قند خون و عملکرد کلیه را هم در نظر گرفتند. بررسی ها نشان داد که حتی با در نظر گرفتن و کنترل این فاکتورها، باز هم ریسک ابتلا به این بیماری روانی بیشتر می شود.

نتیجه گیری

به طور کلی، یافته های این مطالعه نشان می دهد که اگر یکی از زوجین به بیماری قلبی عروقی مبتلا شوند، علاوه بر خود فرد، ریسک ابتلا به افسردگی در طرف مقابل هم زیاد می شود.

منبع