در مطالعه ای که به تازگی منتشر شده است، محققان ارتباط میان بیماری کیسه صفرا با بیماری قلبی کرونری و ریسک سکته قلبی (انفارکتوس حاد میوکارد) را بررسی کردند.

بیماری کیسه صفرا و سکته قلبی؛ پیش زمینه

بیماری کیسه صفرا یک عارضه رایج است که دستگاه گوارش را هدف قرار می دهد و با بیماری قلبی کرونری و سکته قلبی ارتباط دارد.

تا پیش از انجام این مطالعه، محققان اطلاعات بیشتری درباره این رابطه نداشتند. با این حال، در چندین مطالعه به این مسئله اشاره شده بود که متابولیسم غیرطبیعی کلسترول باعث تصلب شرایین می شود.

بیماری کیسه صفرا و سکته قلبی

درباره مطالعه

محققان در این مطالعه به بررسی ارتباط میان این بیماری گوارشی با بیماری قلبی کرونری و سکته قلبی پرداختند. آن ها به دنبال عوامل ژنتیکی بودند.

آن ها صرفا قسمت خلاصه در مقالات مرتبط با ژنوم را بررسی کردند. اطلاعات مربوط به این بیماری گوارشی را هم از بیوبانک ژاپن و بیوبانک فین ژن به دست آوردند.

تشخیص سکته قلبی بر اساس احساس ناراحتی طولانی مدت در قسمت قفسه سینه، افزایش سیگنال های ارسالی در الکتروکاردیوگرام و افزایش نشانگرهای مرتبط با سکته بود. فاکتورهای دخیل در این مسئله نیز کلسترول لیپوپروتئین کم غلظت، فشار خون بالا و سیگار کشیدن در نظر گرفته شدند.

یافته های مطالعه

محققان 64 چند ریختی تک‌ نوکلئوتید را ارزیابی کردند تا به تاثیر بیماری کیسه صفرا بر بروز سکته قلبی پی ببرند. خبری از علت و معلول نبود.

آن ها از همین استراتژی برای بررسی رابطه میان این بیماری و ریسک بیماری قلبی کرونری استفاده کردند. اما این بار نتایج جالب بود: تحلیل ها نشان داد که ممکن است بیماری کیسه صفرا ریسک ابتلا به بیماری قلبی کرونری را افزایش دهد. البته محققان می گویند این رابطه علت و معلول چندان قابل توجه نیست.

بررسی های بیشتر نشان داد که سکته قلبی یک ریسک بسیار کم خطرتر در مقایسه با بیماری قلبی کرونری برای بیماران مبتلا به این بیماری گوارشی است. به عبارت دیگر، میزان سکته قلبی در این بیماران بسیار کمتر است.

این در حالی است که نه عارضه قلبی کرونری و نه سکته قلبی، دلیل اصلی ابتلا به این بیماری گوارشی نمی باشند.

محققان تصمیم گرفتند بررسی های خود را ادامه داده تا ببینند اثر منفی این بیماری گوارشی بر ریسک بروز سکته قلبی در میان قوم ها ادامه پیدا می کند یا نه. اما یافته های اولیه تغییری نکردند.

طبق گفته محققان، کلسترول لیپوپروتئین کم غلظت، سیگار کشیدن یا فشار خون بالا تاثیری در شکل گیری رابطه بین بیماری کیسه صفرا و کاهش ریسک بروز سکته قلبی ندارند.

بیماری کیسه صفرا و سکته قلبی؛ نتیجه گیری

به طور کلی، یافته های مطالعه نشان می دهد که اگر فرد به طور ژنتیکی مستعد ابتلا به بیماری کیسه صفرا باشد، کمتر در معرض ریسک حمله قلبی قرار دارد. علاوه بر این، پروتئین های G5 و G8 نقش بسزایی در شکل گیری این رابطه دارند.

این یافته ها اهمیت زیادی دارند زیرا اکنون می توان جلوی بروز سکته قلبی در بیماران کیسه صفرا را گرفت. البته باید مطالعات بیشتری صورت بگیرد تا مکانیسم های دخیل در شکل گیری این رابطه مشخص شوند.