بر اساس مطالعه ای کوچک که بودجه آن توسط موسسه ملی آلرژی و بیماری های عفونی تامین شده بود، مشخص شد ابتلا به نوع شدید و پیشرفته کووید 19 باعث ایجاد تغییرات دائم و بلند مدت در سیستم ایمنی غیراکتسابی، یعنی اولین قدم در دفاع از بدن در برابر پاتوژن ها می شود. اکنون که تغییرات ناشی از این بیماری مشخص شده اند، می توانیم دلیل این که این بیماری تا این اندازه به اندام های مختلف بدن آسیب می زند را توضیح دهیم. علاوه بر بر این، دلیل ورم زیاد در بدن بعضی از بیمارانی که به کرونا (صفر تا صد نحوه انجام آزمایش کرونا) مبتلا می شوند نیز مشخص می شود. یافته های این مقاله در ژورنال سلول به چاپ رسید.

آیا ابتلا به کرونا باعث تغییر سیستم ایمنی غیراکتسابی می شود؟

گروهی از محققان به رهبری استیون زی جوزفوویچ از مرکز ویل کورنل مدینسن در نیویورک سیتی، سلول ها و مولکول های ایمنی موجود در نمونه خون 38 بیمار که از نوع شدید کووید 19 و سایر بیماری های خطرناک جان سالم به در برده بودند را بررسی کردند (آیا امکان ابتلای دوباره به کووید 19 وجود دارد؟). در کنار آن، نمونه خون 19 فرد سالم نیز بررسی شد. جالب است که این دانشمندان از یک تکنیک جدید برای جمع آوری، متمرکز سازی و توصیف نمونه های بسیار نادر از سلول های بنیادی تشکیل دهنده خون که در خون در جریان هستند، استفاده کردند. با کمک این تکنیک جدید دیگر نیازی نبود این سلول ها را از مغز استخوان استخراج کرد.

محققان در نتیجه بررسی این سلول های بنیادی نادر – که والدین سلول های ایمنی بدن محسوب می شوند – که از افرادی جمع آوری شده بود که از کرونا جان سالم به در برده بودند، به این نتیجه رسیدند دستور العمل هایی که نشان می دهند کدام ژن ها باید خاموش یا روشن شوند، دچار تغییر می شوند. این تغییرات به سلول های دختر منتقل شده و تولید یک نوع از سلول های ایمنی به نام مونوسیت ها را افزایش می دهد. در مونوسیت افرادی که از کرونا جان سالم به در برده بودند (راهکاری جدید برای درمان کرونا پیدا شد)، شیوه بیان ژن تغییر کرده بود که به طبع آن، در مقایسه با افراد سالم یا آن هایی که به بیماریی هایی به جز کووید 19 مبتلا هستند، میزان بیشتری از مولکول هایی به نام سیتوکین های التهابی آزاد می شوند.

کرونا و سیستم ایمنی غیراکتسابی

یافته های مطالعه

محققان در طول یک سال بررسی وضعیت بیمار پس از بهبود کرونا به این نتایج رسیدند. از آن جایی که تعداد شرکت کنندگان این مطالعه کم است، محققان نمی توانند قاطعانه بگویند ارتباطی مستقیم میان ایجاد تغییراتی در سلول ها و مولکول ها و تاثیرات آن بر سلامتی انسان وجود دارد.

محققان می گویند یک نوع سیتوکین التهابی به نام LL-6 احتمالا در ایجاد تغییراتی در دستورالعمل های بیان ژن نقش دارد. آن ها این فرضیه خودشان را هم بر روی موش هایی امتحان کردند که به بیماری شبیه به کووید 19 مبتلا بودند و هم انسان هایی که کرونا داشتند. در این بررسی ها، آن ها به آنتی بادی هایی رسیدند که در مراحل اولیه بیماری اجازه اتصال LL-6 به سلول ها را نمی دادند. در دوران بهبودی نیز در مقایسه با آن هایی که آنتی بادی را دریافت نکرده بودند، تغییرات کمتری در دستورالعمل بیان ژن سلول های بنیادی، تولید مونوسیت و سیتوکین التهابی موش ها و انسان ها ایجاد شده بود. علاوه بر این، تعداد سلول های تولید شده توسط مونوسیت در ریه ها و مغزهای موش هایی که این آنتی بادی ها را دریافت کرده بودند کمتر بود و اندام نیز آسیب کمتری دیده بود.

این یافته ها نشان می دهند که سارس کووید 2 می تواند تغییراتی در سیستم ایمنی غیراکتسابی بدن یا به عبارت دیگر، شیوه بیان ژن ایجاد کند که به طبع آن، تولید سیتوکین های التهابی افزایش می یابد. یک نوع از این سیتوکین ها نیز با ایجاد این تغییرات در سلول های بنیادی، حتی بعد از پایان بیماری نیز باعث استمرار این فرایند می شود. علاوه بر این، این یافته ها نشان می دهند احتمالا به خاطر فعال سازی زود هنگام LL-6 است که باعث می شود بدن بیمارانی که به کرونای شدید مبتلا شده بودند تا مدت های طولانی ورم داشته باشد.

این یافته ها امیدوار کننده هستند زیرا نشان می دهند به روش های جدیدی نیز می توان عفونت سارس کووید 2 را درمان کرد. علاوه بر این، در این مطالعه به اهمیت واکسن های پیشنهادی کووید 19 نیز اشاره می شود. این واکسن ها از بیمار در برابر ابتلا به بیماری های خطرناک، بستری شدن در بیمارستان و حتی مرگ محافظت می کنند. مزایای این واکسن ها (که البته عوارض احتمالی واکسن کرونا را نیز باید بدانید) ثابت شده است.