برای اولین بار در تاریخ دانشمندان اعلام کردند که یک سری از سلول های خاص در سیستم ایمنی بدن به نام “سلول های تی کشنده” در بدن سالمندان نمی توانند سلول های آلوده به ویروس آنفولانزا را شناسایی کنند. این نوع از سلول های ایمنی در بدن نوزادان تازه متولد شده و کودکان هم وجود دارد. این یافته اهمیت زیادی دارد زیرا اکنون می توان واکسن های بهتری تولید کرد و از روش های درمانی کارآمدتری مخصوص گروه های سنی مختلف استفاده کرد.

سلول های تی کشنده نقشی مهم در سیستم ایمنی بدن داشته و مسئول نابودی سلول های آغشته به ویروس هستند.

ویروس آنفولانزا و سالمندان؛ درباره مطالعه

محققان در این مطالعه از تکنولوژی های پیشرفته برای بررسی سلول های تی کشنده در بدن گروه های سنی مختلف – نوزادان تازه متولد شده، دانش آموزان، بزرگسالان و سالمندان (بالاتر از 60 سال) – استفاده کردند. هدف آن ها شناسایی رابطه ای میان سن و میزان ایمنی بدن در برابر ویروس آنفولانزا است.

آن ها به این نتیجه رسیدند که شباهت های غیرمنتظره ای میان نحوه واکنش سلول های T در کودکان و نوزادان تازه متولد شده با سالمندان وجود دارد.

ناتوانی بدن سالمندان در مبارزه با ویروس آنفولانزا

یافته های مطالعه

به گفته دکتر ون دی سنت، “بر اساس مطالعات قبلی، انتظار داشتیم سلول های تی کشنده در افراد سالمند به خاطر خستگی یا اصطلاحا به خواب رفتن، عملکرد موثری نداشته باشند. اما جالب است که این سلول های تی که در بدن بزرگسالان و کودکان وجود دارد، در دوران سالمندی با سلول هایی جایگزین می شوند که عملکرد خیلی بهینه ای ندارند. مثل این است که شمشیر یک سرباز رمی را گرفته و یک کارد آشپزخانه دستش بدهید. او کار با هر دو را یاد می گیرد اما تاثیر کارد آشپزخانه هرگز مثل شمشیر نمی شود.”

وی در ادامه می گوید، “یکی از جالب ترین یافته هایمان این بود که فرایند بیان ژن در این سلول های تی در بدن سالمندان که توانایی کمتری در شناسایی ویروس های آنفولانزا دارند، شباهت زیادی با سلول های تی پیدا شده در بدن نوزادان تازه متولد شده دارد.”

به گفته پروفسور کدزیرسکا، “بر اساس این یافته ها اگر بخواهیم قدرت سلول های تی را از طریق واکسن افزایش دهیم، زمان بندی نقش خیلی مهمی دارد. اکنون می توانیم واکسن های بهتری تولید کرده و از روش های درمانی متناسب با هر گروه سنی استفاده کنیم.”

به گفته دستیار پروفسور و نویسنده ارشد دوم این مقاله، فابیو لوسیانی، “مسئله ای که اهمیت بیشتری دارد این است که از روش های جدید یادگیری ماشینی استفاده کردیم تا فرایند رشد سلول های تی کشنده مخصوص ویروس آنفولانزا در چرخه عمر را بازسازی کنیم. همزمان که سن فرد بیشتر می شود، سلول های تی کشنده قدرتمندتر شده و بهتر می توانند سلول های عفونی را نابود کنند. اما دیگر در دوران سالمندی خبری از این سلول های قدرتمند نیست و جایشان را سلول هایی با کارایی و قدرت کشندگی کمتر می گیرد.”