دکتر چک: تحقیقات اخیر نشان داده است که آواز خوانی سالمندان در گروه های موسیقی یا کر، کارایی مغز را بالا می برد و احساس اتحاد بیشتری خصوصا در دوران کهنسالی به وجود می آورد.

فواید آواز خوانی سالمندان

ملحق شدن به گروه های موسیقی مختلف با هدف آواز خوانی ممکن است با کاهش شناختی در افراد سالمند مقابله کند که این عارضه از هر 10 سالمند یک نفر را تحت تاثیر خود قرار می دهد. هم چنین ممکن است شرکت در گروه های موسیقی در هنگام شیوع بیماری کرونا وقتی که سالمندان استرس دارند و تحت فشارهای عاطفی قرار گرفتند اثربخشی بیشتری داشته باشد.

امی پنتیکینن، دانشجوی دکترا و یکی از پژوهشگران این مطالعه عنوان کرده است که در ابتدای دوران همه گیری کرونا افراد در بالکن های خود یا در کنار پنجره های خانه شان با هم آواز می خوانند تا به یکدیگر روحیه بدهند.

یافته های دانشگاه هلسینکی نشان داده است افرادی که بیش از 10 سال عضو یک گروه کر یا موسیقی هستند، در مقایسه با افرادی که تجربه کمی در شرکت در این نوع اجتماعات را دارند، از روحیه اجتماعی بیشتری برخوردارند. هم چنین افرادی که کمتر از 10 سال در گروه های کر شرکت می کنند، در مقایسه با افرادی که در گروه های موسیقی آواز خوانی نمی کنند، شادی و نشاط بیشتری دارند.

پنتیکینن عنوان کرد: «ممکن است سالمندانی که بعدها در یک گروه موسیقی عضو شوند نیز بتوانند سلامتی خود را حفظ کنند. به طور کلی، افرادی که در یک گروه ( گروه های اجتماعی) با هم کاری را انجام می دهند وقتی که این کار را جز جدایی ناپذیر بخش زندگی خود بدانند، حس بهتری از شرکت در این اجتماعات به دست می آورند».

در این تحقیق محققان داده های 106 خواننده کر و 56 فرد سالمند بالای 60 سال را بررسی کردند و به آن ها پرسشنامه های روانشناسی دادند. پنتیکینن در آخر گفت: «این فرصت خوبی برای حمایت بهتر از سالمندان است که به کارایی مغزی انعطاف پذیر و تمرکز و توجه بیشتر نیاز دارند. «حفظ ملودی یا اشعار و کنترل صدا، محرک های حسی و حرکتی آن ها را تحریک می کند و احساسات آن ها را برمی انگیزد».

نتایج این تحقیق در نشریه PLOS One به چاپ رسیده است.