طی سال های اخیر با تغییر در شیوه زندگی مردم و فراگیر شدن شیوه های زندگی ناسالم، بیماری آلزایمر شیوع زیادی داشته و هر ساله افراد بیشتری را درگیر می کند. به همین دلیل محققان به دنبال عواملی هستند که خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می دهند و به دنبال حذف آن ها از زندگی روزمره ما هستند. آنها همچنین علاقه مند هستند که بدانند کدام عوامل ممکن است سرعت کاهش عملکرد شناختی را در افرادی که با این بیماری درگیر هستند افزایش می دهد. یک مطالعه جدید نشان می دهد که نوسان فشار خون می تواند یکی از این عوامل باشد. برای خواندن ادامه این مطلب با دکتر چک همراه باشید…

چند مطالعه که اخیرا انجام شده اند نشان داده اند که بیماری آلزایمر و اشکال دیگر زوال عقل ممکن است پیوندهای پیچیده ای با سلامت قلب و عروق داشته باشد.

در سال 2018 یک مطالعه منتشر شده در ژورنال Neurology نشان داد که افراد مسنی که مبتلا به  فشار خون بالا هستند احتمال بیشتری در تشکیل تجمعات پروتئینی خطرناک در مغزشان دارند. ایجاد تجمعات پروتئینی در مغز یکی از نشانه های فیزیولوژیکی از افت عملکرد شناختی و ابتلا به زوال عقل است.

و در اوایل سال جاری تحقیقات چاپ شده در کتاب Acta Neuropathologica نشان داد که بیماری آلزایمر و عوامل خطر قلبی و عروقی می توانند یک عامل ژنتیکی مشترک داشته باشند و ازین طریق به هم مرتبط باشند.

در حال حاضر محققان گروه مطالعاتی NILVAD (که شامل مشارکت چندین موسسه تحقیقاتی اروپایی است) شواهدی را تجزیه و تحلیل کرده اند و نتایجشان این بوده که نوسان فشار خون در تسریع روند کاهش عملکرد شناختی در مبتلایان به آلزایمر ارتباط دارد.

نتایج این تجزیه و تحلیل که در مجله Hypertension قرار داده شده، به داده هایی از آزمایش قرص نیلوادیپین برای درمان آلزایمر اشاره کرده است. این آزمایش در حال بررسی این مسئله بود که آیا پزشکان می توانند از نیلوادیپین که یک داروی فشار خون بالا است در درمان آلزایمر استفاده کنند یا خیر.

آیا می توان برای درمان آلزایمر از مدیریت فشار خون استفاده کرد؟

آیا می توان برای درمان آلزایمر از مدیریت فشار خون استفاده کرد؟

برای مطالعه حاضر، ابتدا محققان داده های 460 نفر را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. میانگین سنی این افراد 72 سال بود و پزشکان در هرکدام از این افراد تشخیص بیماری آلزایمر خفیف تا متوسط ​​را داده بودند.

در این مرحله، تیم مطالعاتی تنها از داده های شرکت کنندگانی که حداقل 3 بار به مرکز آزمایشات بالینی اندازه گیری فشار خون مراجعه کرده بودند، استفاده کرد. پس از 1.5 سال این تیم دریافتند که افرادی که به نظر می رسید بالاترین میزان تغییر فشار خون را دارند خیلی سریع تر از دیگران با کاهش عملکرد شناختی مواجه می شوند.

حتما بخوانید: پایین اوردن فشار خون بالا فوری

علاوه بر این محققان داده های زیرمجموعه 46 شرکت کننده را که اندازه گیری فشار خون روزانه را ارائه داده بودند تجزیه و تحلیل کردند. در این زیر مجموعه، تیم “ارتباط قابل توجهی” بین نوسانات فشار خون و پیشرفت سریعتر عملکرد شناختی بعد از 1 سال را پیدا کردند.

دکتر یورگن کلسن نویسنده ارشد این مطالعه از دانشگاه Radboud می گوید: ” طبق تحقیقاتی که از قبل انجام شده بود می دانستیم که کنترل فشار خون در میانسالی بسیار مهم است، اما با تحقیقاتی که انجام دادیم مشخص شد که حتی در پس از ابتلا به آلزایمر هم کنترل فشار خون مهم است و کنترل نکردن آن باعث سریع تر شدن روند بیماری می شود. نوسانات بیشتر در فشار خون ممکن است تعیین کننده سریع تر شدن و یا کند تر شدن پیشروی بیماری آلزایمر شود”

از آنجا که در یافته های فعلی برخی از ناسازگاری ها دیده شده، محقق ارشد این تحقیقات تأکید می کند که “در حال حاضر این تحقیقات فاقد اعتبار لازم است و باید تحقیقات بیشتری انجام دهیم تا کاملا ثابت کنیم که تغییر فشار خون واقعاً باعث بدتر شدن زوال عقل می شود.”

دکتر کلسن در ادامه می گوید: “اگر نتیجه تحقیقاتمان درست باشد، تغییر در دارو یا شیوه زندگی می تواند به کند شدن پیشرفت بیماری کمک کند. همچنین شاید با تحقیقات بیشتر در این زمینه ممکن است به یافته هایی دست پیدا کنیم که با کمک آن ها بتوانیم افرادی که مستعد ابتلا به آلزایمر هستند را پیدا کنیم. ”

محققان همچنین خاطرنشان كردند كه مطالعه اخیر با محدودیتهای مختلفی روبرو بوده است، از جمله این محدودیت ها می توان به اندازه نمونه نسبتاً كوچك و این كه این تحقیق فقط مشاهده ای بوده است اشاره کرد. با این حال آنها امیدوارند که با  کمک مطالعاتی که در آینده انجام می دهند بتوانند بفهمند که کدام درمان ها ممکن است بیشترین کمک را به افراد مبتلا به آلزایمر بکند.

دکتر کلسن می گوید : “درمانهای آلزایمر در حال حاضر خیلی محدود هستند و تاثیر کمی در کند کردن پیشرفت بیماری دارند. با درمان های اخیر می توان کاری کرد که فرد قادر به رانندگی باشد و یا یک زندگی مستقل داشته باشد. امیدواریم در آینده بتوانیم با دستیابی به درمان اصلی روند پیشرف این بیماری را به طور کلی متوقف کنیم.”


مطالب مرتبط :

از جزئیات کامل فشار خون پایین مطلع شوید ( علائم ، عوارض ، علت و درمان )
درباره فشار خون بالا چه می دانید؟ علت ، تشخیص ، پیشگیری و درمان
سرترالین : داروی ضد افسردگی که قبل از درمان افسردگی باعث کاهش اضطراب می شود

 

منبع