شاید شما هم شنیده اید که افکار منفی روی پیشرفت بیماری آلزایمر تاثیر می گذارد. آیا فکر می کنید این حرف درست است؟ اگر چنین می باشد، چگونه می توانیم از این افکار جلوگیری کنیم؟ برای خواندن ادامه مطلب با دکتر چک همراه باشید…

مطالعه جدیدی که به تازگی در کشور انگلیس انجام شده، نشان داده است که بین تفکر منفی و آلزایمر (AD) ارتباطاتی وجود دارد. در این مطالعه مشخص شده است، افرادی که دائما دچار افسردگی و اضطراب هستند، بیشتر از افراد دیگر به اختلالاتی مانند: زوال عقل دچار می شوند.

برای انجام این تحقیق، روی 292 نفر که بیش از 55 سال داشتند را به همراه 68 نفر دیگر، که میانگین سنی شان 68 سال بود، آزمایش کردند. پس از دو سال، مشخص شد که تکرار و مرور افکار منفی، مانند: مرور شایعات ناخوشایند درباره خودشان یا نگرانی بی مورد درباره آینده، توانایی شناختی فردی شان را کاهش می دهد و باعث رسوب پروتئین های مضر در مغزشان می شود.

محققان برای اثبات این اثرات، از اسکن مغزی برای اندازه گیری رسوبات تاو و پروتئین های آمیلوئید مرتبط با AD استفاده کردند.

با این حال، پس از 4 سال از شروع این تحقیق، محققان دریافتند که اگر چه افکار منفی باعث زوال عقل می شود، تاثیر چندانی بر روی رسوب پروتئین های آمیلوئید یا تاو در مغز نمی گذارد.

این یافته ها نشان داده است که مرور افکار منفی و ناخوشایند، می تواند دلیل اصلی افسردگی، اضطراب و ابتلا به بیماری آلزایمر باشد. البته سایر نشانه های استرس مانند: فشار خون بالا نیز ممکن است در به وجود آمدن اضطراب نقش داشته باشد.

سخن آخر

اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که فقط در کوتاه مدت درگیر افکار منفی می شوید، به احتمال زیاد، خطر زوال عقل در آینده تهدیدتان نمی کند. اما اگر دائما در حال مرور افکار منفی هستید، برای کنترل و فراموشی این افکار باید راه حل مناسبی با کمک گرفتن از روانشناس، پیدا کنید تا افکار مثبت را جایگزین افکار منفی تان کنید؛ چرا که این افکار در دراز مدت می توانند باعث بروز مشکلات شناختی در شما شوند.

می توانید با انجام روش های روانشناختی مانند: آموزش ذهن آگاهی، مدیتیشن یا گفتار درمانی هدفمند این افکار را مدیریت کنید و کاهش دهید.

 

منبع