مطالعات برخی از دانشمندان نشان داده است که مصرف فلاونول ‌های کاکائو حافظه را در افراد مسن تقویت می کند. این تحقیق با همکاری دانشگاه کلمبیا و پژوهشگران دانشگاه نیویورک در آمریکا صورت گرفت. این محققان روی 211 داوطلب سالم که بین 50 تا 75 سال بودند، به مدت 12 هفته آزمایش های بالینی انجام دادند. در ابتدا و انتهای مطالعه از این افراد برخی آزمایش هایی گرفته شد تا حافظه آن ها بررسی شود.  علاوه بر این، با اسکن MRI جریان خون این داوطلبان ارزیابی شد.

کاکائو مانع از ابتلا به زوال عقل

محققان این افراد داوطلب را به چهار دسته دارونما و گروه های متفاوت مکمل فلانول کاکائو تقسیم کردند. همان طور که می دانید، فلاونول ها ترکیباتی هستند که در بسیاری از سبزیجات و میوه های تازه یافت می شوند که قسمت عمده این ترکیب طبیعی بیشتر در کاکائو وجود دارد. در نتیجه این مطالعه، افرادی که فلانول بیشتری دریافت کرده بوند در مقایسه با افرادی که بهشان دارونما داده شده بود، عملکرد بیشتری در زمینه فعالیت های شناختی و حافظه به دست آورده بودند؛ ولی گروه های دیگر که هر کدام به نسبت کمتر یا مقدار متوسط فلاونول کاکوئو را مصرف کرده بودند، تاثیری در کارایی شناختی و حافظه آن ها ایجاد نشده بود. به جز کاکائو منابع دیگری وجود دارند که سرشار از مواد موردنیاز برای تقویت حافظه و پیش گیری از زوال مغز هستند که در ادامه فهرستی از مواد غذایی برایتان جمع آوری کردیم که با مصرف آن ها می توانید بهترین عمکلرد شناختی را به دست آورید.

غذاهایی که به تقویت حافظه کمک می کنند

ماهی

ماهی حاوی اسیدهای چرب امگا 3 است که حافظه و مغز را تقویت می کند. منبع غنی از پروتئین است که اسید آمینه مورد نیاز مغز را تامین می کند و به آن غذای مغز هم می گویند

تخم مرغ

تخم مرغ سرشار از ویتامین کولین است که حافظه را بهبود می بخشد و عملکرد شناختی مغز را تقویت می کند.

آجیل

این منبع سرشار از ویتامین E و فولات است. فولات نوعی ماده معدنی است که مغز را توسعه می دهد  مصرف ویتامین E از بروز بیماری‌هایی مانند زوال عقل و آلزایمر جلوگیری می کند.

انواع کلم

کلم بروکلی، برگ کلم و گل کلم، منبع غنی از ویتامین k هستند که عملکرد های شناختی مغز را بهبود می بخشند. همچنین کلم مجهز به  ماده‌ای به نام سولفورافان است که بهره را هوشی را ارتقا می بخشد و مانع از ابتلا به زوال عقل در افراد مسن می شود.

انواع توت

توت‌ها حاوی آنتی اکسیدان‌های قوی هستند که از  خطر ابتلا به انواع سرطان و بیماری‌های قلبی پیشگیری می کنند و به تقویت حافظه کمک می کنند و وضعیت مغز و تمرکز را بهبود می بخشند.

مغز آفتابگردان و کدو تنبل

این دانه‌ها منبع غنی از ویتامین E، منیزیم و امگا ۳ هستند. به جز اینکه حافظه را بهبود می بخشند، به حالت آرامش و تمرکز مغز کمک می کنند.

گوجه فرنگی

این گیاه سرشار از آنتی اکسیدان های قوی مانند لیکوپن است که از اکسیداسیون مغز جلوگیری می کند و باعث می شود تا افراد کمتر دچار آلزایمر شوند.