بیماری کبد چرب در سالمندان از بیماری هایی است که به شدت پنهان و نهفته است. این بیماری در دوران سالمندی بسیار متداول و شایع به حساب می آید. با توجه به اینکه کبد انسان یکی از مهم ترین اعضای بدن است و تمام سموم را از بدن پاکسازی می کند، پس از اهمیت ویژه ای برخوردار است. تا حدی که اگر کبد دچار مشکل شود و فرد متوجه کنترل آن نشود، سموم بدن تمام اعضا را احاطه می کند و فرد سالمند دچار مرگ می شود. اینجا است که اهمیت وجود پرستار سالمند در منزل و کمک به تشخیص و درمان بیماری کبد چرب فرد سالمند، اهمیت ویژه ای به خود می گیرد. ما در این مقاله به بررسی علائم کبد چرب در سالمندان و اهمیت خدمات پرستاری در منزل برای این افراد خواهیم پرداخت.

بیماری کبد چرب

کبد چرب از بیماری هایی است که اگر جدی گرفته نشود، می تواند بسیار خطرناک باشد. به طور کلی وجود چربی در کبد هر فرد طبیعی است و تا زمانی که میزان این چربی در کبد بیش از حد نشود، مشکل ساز نخواهد شد. به زبان ساده تر وقتی چربی موجود در کبد به 10 درصد وزن آن برسد، بیماری کبد چرب بروز می کند. شایان ذکر است دو نوع کبد چرب الکلی و کبد چرب غیر الکلی وجود دارد.

علائم کبد چرب در سالمندان

کبد چرب در سالمندان

اصلی ترین علائم کبد چرب در سالمندان به این صورت رخ می دهد که وقتی کبد فرد سالمند مشکل دار می شود، سیستم دفاعی بدن فرد برای مقابله و رفع آن مشکل اقدام می کند. به این ترتیب عمل خون رسانی به کبد به جهت نقصی که در آن وجود دارد، بیشتر شده و همین امر موجب خستگی فرد شده و ایجاد سردرگمی و عدم شناسایی برایش به وجود می آید. مهمترین امر در کنترل این بیماری، تشخیص زود هنگام آن است که این امر با حضور پرستار سالمند در منزل به راحتی ممکن می شود. فرد سالمندی که دارای کبد چرب باشد، با تشخیص سریع این بیماری و بهره گیری از خدمات پرستاری در منزل می تواند بسیاری از مشکلاتی که در اثر این بیماری برایش رخ می دهد را کنترل کند. از دیگر نشانه های کبد چرب در سالمندان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • زرد شدن پوست
  • از دست دادن اشتها
  • تغییر کردن رنگ پوست
  • درد در ناحیه شکم
  • ضعف فیزیکی و بدنی
  • گیجی و خستگی

نقش پرستار سالمند در منزل برای کنترل وضعیت بیمار سالمند دارای کبد چرب

اولین توصیه ای که به سالمند دارای کبد چرب می شود، اصلاح کردن تغذیه و شیوه زندگی اش است. بهتر است برای این افراد مصرف کردن مواد قندی و گوشت به حداقل رسیده و مصرف سبزیجات و میوه ها افزایش یابد. یک پرستار سالمند در منزل می تواند علاوه بر اینکه خدمات پرستاری در منزل را به فرد ارائه دهد، اوضاع جسمی فرد سالمند را نیز مرتباً کنترل کند و در صورت هر گونه گیج بودن یا احساس خستگی مفرط، با پزشک فرد تماس گرفته و تمهیدات لازم را انجام دهد. همچنین با توجه به اینکه فرد سالمند دارای کبد چرب باید تغییراتی در زمینه تغذیه خود ایجاد کند، پرستار سالمند در منزل می تواند کمک شایانی در این زمینه به فرد بیمار کرده و تغذیه او را در طول روز به طور جدی کنترل کند.

نکته دیگری که برای یک سالمند بیمار بسیار اهمیت دارد، مشکلات روانی و روحی است که در اثر داشتن علائم کبد چرب و نگرانی های بعد از آن برای سالمند پیش می آید. فرد سالمند بیمار علاوه بر درمان دارویی و تغییر در شیوه تغذیه اش، نیازمند آرامش و احساس امنیت در منزل است. برای این منظور پرستار سالمند در منزل، می تواند بهترین کار برای سالمند بیمار باشد. زیرا یکی از اساسی ترین خدمات پرستاری در منزل برقرار کردن ارتباط عاطفی با فرد سالمند بیمار است که می تواند تأثیر بسزایی در بهبود وضعیت سلامتی اش داشته باشد.

 مزایای وجود پرستار در منزل برای فرزندان فرد سالمند

با توجه به اینکه مادران ستون اصلی خانه و خانواده هستند و بخش عمده ای از مراقبت ها و مسئولیت های فرزندان بر عهده آن ها است، کمک گرفتن از خدمات پرستاری در منزل می تواند به مادران کمک ویژه ای بکند تا بتوانند تعادلی در کارهای منزل و فرزندانشان ایجاد کنند، بی آنکه نگران والدین سالمندشان باشند. زیرا وجود یک کمکی برای نگهداری از فرد سالمندتان در خانه آن هم با کیفیت بالا، تغییر چشمگیری در شرایط خانه برای شما ایجاد می کند. وجود یک پرستار سالمند می تواند تا حد زیادی بار مراقبت را از افراد خانواده کم کند که در زیر به آن ها اشاره خواهیم کرد:

  • مجدداً روال خانواده و شرایط قبل برقرار می شود.
  • از تداوم نگهداری و مراقبت اطمینان حاصل می شود.
  • از نارضایتی بعضی از افراد خانواده جلوگیری به عمل می آید.
  • احساس بهتری را برای فرد سالمند ایجاد می کند.
  • از تنهایی و انزوا در فرد سالمند جلوگیری می کند.

خدمات پرستاری در منزل از فرد سالمند

پرستار سالمند

بعد از مشاهده علائم کبد چرب، درست در شرایطی که سالمند نیاز دارد با بیماری دست و پنجه نرم کند و ابتلا به آن را بپذیرد، موضوع مهم این است که شما در این شرایط به او کمک کنید و چاره ای بیندیشد تا باری از نگرانی های فرد سالمند را از روی دوش او بردارید. ولی با توجه به زندگی های امروزه و مشغله های زیاد در زندگی، ممکن است در این شرایط پیشنهاد اطرافیان برای انتقال فرد سالمند به خاله سالمندان برای نگهداری بهتر، فکر شما را درگیر کند. ولی با توجه به اینکه بیشتر سالمندان علاقه دارند در خانه بمانند، خدمات پرستاری در منزل کمک می کند تا با آرامش در خانه خود کمک های شخصی را دریافت کنید.

این خدمات که به منظور برقراری آرامش و مراقبت از فرد سالمند به صورت 24 ساعته انجام می شود، شامل خدمات ویژه و مختلفی است که در زیر به آن ها اشاره می کنیم:

  • مراقبت های شخصی
  • خانه داری
  • تهیه وعده های غذایی
  • بهداشت فرد سالمند
  • یادآوری های دارویی
  • حمل و نقل
  • مراقبت های تسکینی بیمار
  • انجام دادن پیاده روی (که برای فرد سالمند بیمار امری ضروری است.)
  • حمام کردن
  • همنشینی با فرد سالمند و ایجاد روحیه مثبت در فرد

هزینه خدمات پرستاری در منزل

نگهداری از سالمند و استخدام پرستار سالمند در منزل بسیار ارزانتر از آن است که بخواهید فرد سالمندتان را به خانه سالمندان بفرستید. مرکز آسایش ایده آل مفتخر است که قیمت هایی که برای پرستاران سالمند در منزل دریافت می کند، بسیار ارزان و مقرون به صرفه بوده، تا هر کسی با هر بودجه ای بتواند از این خدمات بهره ببرد.

کلام آخر

همان طور که گفتیم علائم کبد چرب بسیاز نهفته و پنهان است. بسیاری از سالمندان به جهت تغذیه نادرست، قند خون بالا، چاقی یا داشتن موارد ارثی دچار این بیماری می شوند. شما می توانید با تصمیمی هوشمندانه با استخدام یک پرستار سالمند در منزل، همه جوره فرد سالمند مبتلا به کبد چرب را مورد حمایت و آرامش قرار دهید. تا ضمن اینکه در مصرف دارو به آن ها کمک شود، تغذیه آن ها نیز توسط فردی که تمام وقت در کنارشان هست کنترل شده و در صورت نیاز، به مراقب بیشتر با پزشک فرد تماس بگیرد. مرکز آسایش ایده آل با داشتن تجربه ای بالا در این زمینه و آشنا بودن به تمامی امور سالمندان، بهترین شرایط ممکن را برای سالمند عزیز شما فراهم می کند.