دانه های کاکائو که از آن ها برای تولید شکلات استفاده می شود، سرشار از فلاونول ها هستند؛ اما نباید دانه های کاکائو را با تکه شکلات اشتباه بگیرید: شکلات تلخ همچنان یک محصول سرشار از فواید است که زیاده روی در خوردن آن برای سلامتی خوب نیست.

شکلات تلخ یا شکلات شیری؛ پیش زمینه

این روزها این محصول طرفداران زیادی دارد. با این که بیشتر مردم معمولا این محصول را به شکلات های شیرین ترجیح می دهند، اما اصلی ترین دلیل محبوبیت این نوع شکلات، مزایا و فواید بسیار آن است.

بسیار خب، حالا واقعا این محصول غذایی سالم است؟ با این که در مقایسه با شکلات شیری و شکلات سفید مزایای بیشتری دارد و گزینه بهتری نسبت به انواع دسرها و میان وعده ها است، اما هنوز در این باره بحث هایی وجود دارد.

دانه های کاکائو قیمت بسیار زیادی دارند و سرشار از فلاونول ها هستند. فلاونول ها، ترکیبات بیواکتیو موجود در چای و انواع توت است.

شواهد به دست آمده درباره فلاونول ها نشان می دهد که این ترکیبات باعث افزایش تولید تیتریک اکسید در بدن می شوند؛ نیتریک اسید رگ های خونی را گشاد کرده تا خون بیشتری در سراسر بدن و از جمله مغز جریان داشته باشد.

پس به همین خاطر است که مصرف این محصول باعث بهبود خلق و خوی و قدرت شناختی می شود.

شکلات شیری یا شکلات تلخ

شکلات شیری یا شکلات تلخ؟

در مقایسه با شکلات شیری، این محصول میزان بیشتری کاکائو دارد. عده ای معتقد هستند که شکلات سفید اصلا طبیعی نیست و از کره کاکائو تهیه می شود. بعلاوه، فلاونول هم ندارد.

بنابراین، با خوردن این محصول مقدار بیشتری از این ترکیبات ارزشمند وارد بدن می شود. هر 100 گرم از این ترکیب، 24 گرم قند دارد؛ اما در هر 100 گرم شکلات شیری، بیشتر از 55 گرم شکر وجود دارد.

بعلاوه، میزان کافئین موجود در این محصول هم بیشتر است. یافته های یک مطالعه نشان داد افرادی که نمونه تلخ این محصول را می خورند، در مقایسه با نمونه شیری، بیشتر احساس سیری کرده و تمایل زیادی به خوردن شیرینی ندارند.

پس به این نتیجه می رسیم که این خوراکی مزایای بیشتری برای سلامتی دارد.

مزایای این محصول

یکی از مطالعات نشان می دهد که مصرف متوسط این ماده خوراکی (یک تا شش واحد در هفته) باعث کاهش ریسک ابتلا به بیماری قلبی عروقی، سکته قلبی، دیابت و بیماری سرخرگ کرونری می شود.

در یکی دیگر از مطالعات هم گفته شد که مصرف روزانه شش گرم کاکائو با کاهش فشار خون و التهاب کل بدن، ریسک ابتلا به بیماری قلبی و مرگ و میر را کم می کند.

به تازگی مطالعه دیگری هم انجام شده است که نشان می دهد فلاونول های موجود در کاکائو به سلامت مغز کمک می کنند. به گفته این محققان، فلاونول ها جریان خون به سمت مغز را زیاد می کنند. علاوه بر این، افرادی که رژیم غذایی باکیفیتی ندارند هم با خوردن این ترکیب می توانند حافظه شان را تقویت کنند. آن ها در نهایت می گویند که مصرف کم فلاونول ها، زمینه برای ابتلا به زوال عقل را فراهم می کند.