گروهی از محققان در جدیدترین مطالعات خود به این نتیجه رسیده اند که مصرف ماهی های روغنی مثل ماهی سالمون، ماکرل، شاه ماهی و ساردین در افرادی که سابقه خانوادگی ابتلا به بیماری قلبی دارند، مزایای بسیاری برایشان دارند.

ماهی های چرب حاوی مقدار زیادی اسیدهای چرب امگا 3 هستند؛ بدن خودش نمی تواند این دسته از اسیدهای چرب را تولید کند و فقط باید از طریق رژیم غذایی دریافت شود.

بیماری قلبی و ماهی روغنی

بیماری قلبی و ماهی های روغنی؛ درباره مطالعه

به گفته مرکز قلب آمریکا، اسیدهای چرب امگا سه مزایای خیلی زیادی دارند؛ این چربی ها باعث تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش التهاب کل بدن، کاهش میزان فشار خون و کلسترول خون می شوند.

محققان به منظور انجام این مطالعه، داده های مربوط به بیش از 40.000 نفر را جمع آوری و بررسی کردند. نزدیک به 8.000 نفر از آن ها مشکلات قلبی مثل آنژین ناپایدار، حمله قلبی، سکته قلبی و ایست قلبی را تجربه کرده بودند.

مقدار اسیدهای چرب امگا 3 در بدن تمام شرکت کنندگان اندازه گیری شد. به گفته دستیار ارشد مطالعه، در مقایسه با زمانی که شرکت کنندگان خودشان درباره میزان مصرف ماهی گزارش می دهند، با سنجش مقدار این اسیدهای چرب در بدن، به طور دقیق می توانیم میزان مصرف ماهی را متوجه شویم و نتایج دقیق تر می شوند.

به گفته نویسنده ارشد مطالعه، “بیماری قلبی تا حدودی یک بیماری ارثی است اما شناسایی ژن های کنترل کننده آن کار راحتی نیست. یک فرضیه مشهور وجود دارد مبنی بر این که فاکتورهای محیطی و ژنتیکی در ابتلا به این بیماری نقش دارند.”

یافته های مطالعه

به گفته دستیار پروفسور این مطالعه در موسسه ای در سوئد، “یافته های این مطالعه نشان می دهند که افرادی که سابقه خانوادگی ابتلا به بیماری قلبی عروقی دارند، باید بیشتر از بقیه مردم ماهی های روغنی مصرف کنند.”

محققان سابقه خانوادگی را بررسی و میزان اسیدهای چرب امگا 3 موجود در بدن بیماران را اندازه گیری کردند. آن ها به این نتیجه رسیدند که این اسیدهای چرب می توانند ریسک ابتلا به بیماری قلبی را کم کنند.

به گفته محققان و در نتیجه انجام یک مطالعه گسترده بین المللی، در صورتی که میزان اسیدهای چرب امگا 3 در بدن افراد باشد و همزمان سابقه خانوادگی به بیماری های قلبی را هم داشته باشند، ریسک ابتلا به بیماری قلبی تا 40 درصد در آن ها بیشتر می شود.

این در حالی است که اگر میزان این اسیدهای چرب در بدن افراد کافی باشد اما باز هم سابقه خانوادگی ابتلا به بیماری قلبی داشته باشند، ریسک ابتلا به بیماری به 25 درصد کاهش می یابد.

به گفته محققان، یافته های این مطالعه نشان می دهد که در بعضی از موارد با داشتن عادت های سالم می توانیم بر ریسک ژنتیکی در ابتلا به بیماری غلبه کنیم.