در آخرین مطالعه ای که در ژورنال مواد مغذنی منتشر شده است، محققان به بررسی تاثیرات دو اسید چرب امگا 3 چند اشباع نشده (n-3 PUFAs) به نام های ایکوز اپنتانوئیک اسید (EPA) و دکوزاهگزانوئیک اسید (DHA) بر سلامت و عملکرد ورزشکاران پرداختند.

بعلاوه، آن ها ریسک ها و مزایای ناشی مصرف مکمل های حاوی از این دو اسید چرب در ورزشکاران را هم بررسی کردند.

اسیدهای چرب امگا 3 و ورزشکاران؛ پیش زمینه

ورزشکاران باید خیلی با دقت از مکمل های غذایی استفاده کنند؛ در اصل باید سلامت و بازدهی خودشان را در اولویت قرار دهند. موسسه ورزشی استرالیایی، مکمل های رژیمی حاوی روغن ماهی (ایکوز اپنتانوئیک اسید و دکوزاهگزانوئیک اسید) را در دسته B قرار داده اند.

این دسته بندی نشان می دهد این مکمل ها سلامتی را افزایش می دهند اما باز هم باید مطالعات بیشتری در این زمینه انجام شود تا مزایا و معایب آن ها به خوبی مشخص شود.

بدن انسان به این نوع اسیدهای چرب امگا 3 نیاز دارد اما خودش نمی تواند آن ها را تولید کند. منابع گیاهی مثل آجیل و خشکبار و دانه ها هم سرشار از یک نوع اسید چرب به نام آلفا لینولنیک اسید (ALA) می باشد اما مقدار زیادی از آن ها به این دو اسید چرب امگا 3 تبدیل نمی شود.

اسیدهای چرب امگا 3 و ورزشکاران

اسید چرب امگا 3؛ تاثیرات و مکانیسم های اصلی

ایکوز اپنتانوئیک اسید و دکوزاهگزانوئیک اسید ساختارهای مولکولی خاصی داشته و اثرات بسزایی بر فیزیولوژی انسان دارند. این اسیدها میزان التهاب کل بدن را کم کرده، بر سیستم ایمنی بدن تاثیر گذاشته و در بازسازی بافت و حفظ وضعیت ثابت بدن نقش دارند.

علاوه بر این، این دو اسید چرب امگا 3 با تولید یک سری مولکول های بیواکتیو مثل اندوکانابینوئید، بر میزان اشتها، التهاب و قدرت شناختی تاثیر می گذارند.

مصرف ایکوز اپنتانوئیک اسید و دکوزاهگزانوئیک اسید توسط ورزشکاران

محققان این مطالعه را بر روی ورزشکاران حرفه ای و آماتور فوتبال، بستکبال و سایر ورزش های زمستانه انجام دهند. آن ها به این نتیجه رسیدند که بدن ورزشکاران به این دو اسید چرب نیاز دارد.

مزیت هایی که این اسیدهای چرب برای ورزشکاران دارد، شامل، افزایش سرعت عکس العمل، بهبود قدرت شناختی و کاهش حالات روحی بد می شود.

زمانی که ورزشکار در ورزش آسیب می بیند، مکمل های حاوی دکوزاهگزانوئیک اسید، میزان نشانگرهای زیستی مرتبط با آسیب دیدگی سر را کم می کنند. بعلاوه، هر دو اسید در دوره بهبودی نیز حجم ماهیچه اسکلتی و قدرت عضلانی را افزایش می دهند.

این مکمل ها چه خطراتی برای ورزشکار دارند؟

مصرف مکمل های حاوی این دو اسید چرب امگا 3، موجب ایجاد اختلال در فعالیت های دستگاه گوارش می شود.

اسید چرب امگا 3؛ نتیجه گیری

با در نظر گرفتن مزایای زیادی که ایکوز اپنتانوئیک اسید و دکوزاهگزانوئیک اسید دارند و در صورتی که ورزشکار در دوز پیشنهادی آن ها را مصرف کند، هیچ گونه عوارض جانبی شدید برایش نخواهد داشت.

البته هنوز محققان درباره دوز مناسب و مدت زمان مصرف مطالعات زیادی انجام نداده اند و می گویند که ورزشکاران حتما برای مصرف مکمل های حاوی این دو اسید چرب، باید با پزشک خود مشورت کنند.