از همان اوایل دهه 20 ذهن محققان به این سمت رفت که شاید ارتباطی بین ورزش و التهاب کل بدن وجود داشته باشد؛ مطالعه ای در همان دهه انجام شد که نشان داد گلبول های سفید موجود در خون یک دونده ماراتن بوستون بعد از پایان رقابت افزایش چشمگیری داشته است.

حالا گروهی از محققان دست به کار شده و این ارتباط را بررسی کردند.

ورزش و سیستم ایمنی بدن

ورزش و سیستم ایمنی بدن؛ درباره مطالعه

فوایدی که ورزش کردن برای بدن دارد کاملا مشخص هستند: محافظت از بدن در برابر ابتلا به بیماری قلبی عروقی، کاهش ریسک ابتلا به دیابت و پیشگیری از بروز زوال عقل.

به گفته یکی از محققان، “از قبل هم می دانستیم که تلاش فیزیکی در هنگام ورزش باعث التهاب بدن می شود اما دقیقا نمی دانستیم که کدام فرایندهای دفاعی در این زمینه نقش دارند. یافته های ما با شفافیت تمام نقش سلول های تی در ماهیچه ها را نشان می دهد.”

آن ها سلول های تی از ماهیچه های پای موش هایی را جمع آوری کردند که روی تردمیل به طور منظم می دویدند. سپس این سلول ها را با سلول های ماهیچه در موش هایی مقایسه کردند که اصلا تحرک بدنی نداشتند.

در سلول های ماهیچه موش های گروه اول نشان هایی از بروز التهاب دیده شد. اما میزان سلول های تی در ماهیچه های آن ها زیاد شد. سپس مطالعات بیشتری انجام شد و محققان شاهد کاهش التهاب ناشی از ورزش توسط همین سلول های تی بودند.

هیچ کدام از این تغییرات در سلول های ماهیچه موش های گروم دوم دیده نشد. میزان اینترفرون در ماهیچه های آن ها خیلی زیاد شده بود؛ اینترفرون عامل اصلی در بروز التهاب است.

یافته های مطالعه

این مطالعه بر روی موش های آزمایشگاهی انجام شد؛ محققان به این نتیجه رسیدند که حداقل بخشی از فواید ناشی از ورزش به خاطر نقش سیستم ایمنی بدن است. مطالعه نشان می دهد که التهاب ماهیچه ها به خاطر تلاش در هنگام ورزش موجب آماده سازی سلول های تی مخصوص مقابله با التهاب می شود؛ به طبع آن، توانایی ماهیچه ها در استفاده از انرژی به عنوان سوخت بیشتر شده و ورزش کردن سود بیشتری به بدن مان می رساند.

این نوع از سلول های تی که مدت زیادی است نقش آن ها در کاهش التهاب در بیماری های خود ایمنی مشخص شده است، حالا طبق ادعای محققان این سلول ها در حقیقت اصلی ترین نقش در عکس العمل نشان دادن سیستم دفاعی بدن در هنگام ورزش را دارند.

به گفته نویسنده ارشد این مطالعه، دیان متیس، “سیستم ایمنی بدن یا به طور ویژه، سلول های تی، تاثیر چشمگیری در سلامت بافت های ماهیچه ای دارند؛ نقش آن ها صرفا به محافظت از بدن در برابر پاتوژن ها و کنترل سرطان خلاصه نمی شود. یافته های ما نشان می دهد که سیستم ایمنی نقش قابل توجهی در افزایش مزایای ناشی از ورزش دارد.”

به گفته محققان، “مطالعه ما نشان می دهد که ورزش یک راه طبیعی برای افزایش میزان واکنش سیستم دفاعی بدن برای کاهش التهاب است.”