یکی از سوالات مهمی که برای افراد پیش می‌آید این است که بعد از عمل ‌بینی چه بخوریم که به کاهش درد و عوارض پس از جراحی کمک کند؟ همانطور که می‌دانید، رژیم غذایی می‌تواند تا حد زیادی در کنترل درد و ناراحتی پس از عمل موثر واقع شود.

ما در دکتر چک، می‌خواهیم به طور کامل درباره باید‌ها و نباید‌های رژیم غذایی بعد از عمل‌ بینی صحبت کنیم. با ما همراه باشید…

چرا مهم است که بدانیم بعد از جراحی ‌بینی چه چیزهایی باید بخوریم؟

شاید کار ساده‎ای برسد، اما بسیاری از افراد درباره رژیم غذایی صحیح بعد از عمل جراحی ‌بینی اطلاع درستی ندارند و به طور دقیق نمی‌دانند باید چه بخورند و از خوردن چه چیزهایی اجتناب کنند.

داشتن یک رژیم غذایی هدفمند، می‌تواند دوران نقاهت را کوتاه‌تر کرده و عوارض جانبی بعد از عمل را به حداقل برساند. در صورتی که تجربه عمل جراحی صورت و بیهوشی عمومی را داشته باشید، می‌دانید که چند روز اول، چقدر غذا خوردن سخت است. همچنین، به دلیل تاثیر داروهای بیهوشی، احتمال دچار شدن به یبوست زیاد است.

برای جلوگیری از چنین موارد ناخوشایندی، توصیه می‌شود که قبل از عمل، یخچال خود را از مواد خوراکی مناسب پر کنید تا پس از عمل، نگرانی‎ای از بابت تهیه غذا نداشته باشید.

لیست غذاهایی که باید پس از عمل جراحی ‌بینی خورده شوند

قبل از هر چیزی، بهتر است با پزشک خود درباره غذاهای مناسب و دستورالعمل تهیه و نحوه سرو آن‌ها صحبت کنید. پزشک اطلاعات کاملی درباره باید‌ها و نباید‌های رژیم غذایی به شما می‌دهد. در صورتی که به هر دلیلی نتوانستید اطلاعات لازم را از پزشک خود دریافت کنید، می‌توانید از لیست ارائه شده دکتر چک کمک بگیرید. غذاهایی که در این لیست قرار دارند عبارتند از:

غذاهای نرم و خمیری

از آنجایی که جویدن پس از عمل ‌بینی کاری سخت و غیر ممکن است، بهتر است انواع غذاها، میوه‌ها و سوپ‌ها را در دستگاه غذاساز ریخته و آن‌ها را به آرامی با یک قاشق کوچک میل کنید. غذاهای نرمی که برای دوران نقاهت شما مفید هستند عبارتند از سیب پوره شده، ماست، پوره سیب زمینی، تخم مرغ، انواع سوپ‌های بدون چاشنی (مانند سوپ مرغ و سبزیجات) و…

 غذاهای سرشار از فیبر

از آنجایی که اکثر افراد پس از عمل به دلیل بی‌تحرکی و تاثیر داروهای بیهوشی دچار یبوست می‌شوند، خوردن غذاهای سرشار از فیبر می‌تواند در جلوگیری از این عارضه ناخوشآیند کمک کند. غذاهای سرشار از فیبر عبارتند از:

  • غلات: ذرت بو داده، نان سبوس‎دار، برنج قهوه‌ای، اسپاگتی سبوس‎دار و…؛
  • میوه: انواع میوه نظیر سیب، توت فرنگی، پرتقال و…؛
  • سبزیجات پخته شده: سیب زمینی پخته شده، هویج پخته شده، کلم بروکلی پخته شده و…؛

غذاهای ضد التهاب

ورم و التهاب از رایج‌ترین عوارض جراحی ‌بینی است. خوردن غذاهای ضد التهاب می‌تواند ورم صورت و ‌بینی را تا حد قابل توجهی کاهش دهد. برخی از خوراکی‌های ضد التهاب عبارتند از:

  •       ماهی‌های چرب؛
  •       آووکادو؛
  •       روغن زیتون طبیعی؛
  •       زغال اخته؛
  •       توت فرنگی؛
  •       قارچ؛
  •       چای سبز؛
  •       شکلات تلخ؛
  •       و…

 غذاهای ترمیم‌کننده زخم

مصرف غذاهای ترمیم‌کننده زخم، می‌تواند به زخم‌های ‌بینی و کمتر کردن دوران نقاهت کمک کند. هر چه زخم‌ها با سرعت بیشتری خوب شوند، التهاب و درد کمتری را تجربه خواهید کرد. غذاهای ترمیم کننده زخم عبارتند از:

  • غذاهای سرشار از پروتئین: مانند تخم مرغ، ماهی، ماست، گوشت؛
  • غذاهای سرشار از ویتامین A: مانند پرتقال، هویج، سبزیجات با برگ‌های سبز تیره؛
  • غذاهای سرشار از ویتامین C: مانند مرکبات؛
  • غذاهای سرشار از روی: مانند غذاهای دریایی، سبزیجات.

غذاهای کاهش دهنده استرس و اضطراب

بسیاری از افرادی که تجربه اضطراب و استرس مزمن و شدید را دارند، پس از عمل ‌بینی، دچار اضطراب و ناراحتی می‌شوند. این اضطراب می‌تواند باعث شود که دوران نقاهت با سختی بیشتری طی شود. برخی از خوراکی‌هایی که می‌توانند به کاهش اضطراب و استرس کمک کنند عبارتند از:

میوه‌ها و سبزیجات تازه

مصرف میوه‌ها و سبزیجات تازه، علاوه بر جلوگیری از یبوست و اختلالات گوارشی، می‌تواند منبع خوبی برای تامین ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن باشد. بدن ما با دریافت این ویتامین‌ها، با سرعت بیشتری به ترمیم خود ادامه می‌دهد و در نتیجه، دوران نقاهت کاهش می‌یابد.

می‌توانید از انواع میوه‌ها و سبزیجات آبدار مانند انبه، آناناس، سیب و… برای هیدراته نگه داشتن بدن و تسریع روند بهبودی استفاده نمایید.

چند نمونه از غذاهای خوب برای دوران نقاهت عمل جراحی بینی

در قسمت قبلی، با انواع خوراکی و غذاهای مفید آشنا شده‌اید اما نکته مهمی که باید به آن توجه کنید، نحوه درست کردن این غذاها است. به عنوان مثال، سیب زمینی به صورت سرخ کرده برای افرادی که به تازگی عمل ‌بینی را انجام داده‌اند، مناسب نیست. با این حال، سیب زمینی آب پز و پوره شده علاوه بر نرمی، دارای فیبر زیادی است و به سلامت دستگاه گوارش شما کمک می‌کند.

برخی از غذاهای خوب برای دوران نقاهت بعد از عمل ‌بینی عبارتند از:

  • سوپ مرغ؛
  • خورش مرغ؛
  • شیک پروتئین؛
  • تاس کباب؛
  • مرغ و برنج؛
  • خوراک اسفناج؛
  • سبزیجات آبپز شده.

برای راحتی بیشتر، می‌توانید این غذاها را در داخل غذاساز ریخته و سپس میل نمایید.

بعد از جراحی‌ بینی چه نوع غذاهایی را نباید بخوریم؟

اجتناب از غذایی که برایتان مضر هستند، به کنترل علائم و عوارض پس از عمل کمک کرده و باعث کمتر شدن خطرات احتمالی می‌شوند. غذاهایی که نباید پس از عمل جراحی‌ بینی مصرف شوند عبارتند از:

غذاهای سفت و جویدنی

جویدن غذاهای سفت باعث فشار به فک و کشیده شدن لب بالایی می‌شود. در چنین مواقعی، فردی که به تازگی عمل ‌بینی را انجام داده، درد زیادی را متحمل شده و ممکن است بیش از پیش دچار تورم و التهاب شود. همچنین، از آنجایی که یک الی دو هفته پس از عمل، راه ‌بینی به طور کامل مسدود می‌شود، قورت دادن این نوع غذاها دشوار است.

غذاهای تند یا اسیدی

غذاهای تند یا اسیدی باعث افزایش فشار خون، افزایش احتمال خونریزی، تحریک مخاط ‌بینی، تحریک معده و تحریک دستگاه گوارش می‌شوند. برای کاهش علائم در دوران نقاهت، تا جای ممکن از مصرف این غذاها خودداری کنید.

غذاهای فرآوری شده

غذاهای فرآوری شده حاوی مقادیر زیادی قند، سدیم و چربی‌های اشباع شده هستند. به همین دلیل، می‌توانند باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن و افزایش احتمال عفونت و التهاب بعد از عمل شوند.

غذاهای خیلی گرم یا خیلی سرد

نداشتن تعادل دمایی در غذاهای مصرف شده، می‌تواند منجر به سوختگی، درد دندان‌ها و زبان و ایجاد ناراحتی‌های زیاد شود. بهتر است دمای غذایی که مصرف می‌کنید ملایم باشد.

غذاهای شور

نمک باعث افزایش تورم و التهاب بدن می‌شود. با این حال، مقدار خیلی کم آن برای بدن ضروری است. بهتر است تا یک ماه بعد از عمل ‌بینی، از مصرف غذاهای خیلی شور خودداری کنید.

بعد از عمل‌بینی چه نوشیدنی‌هایی می‌توانم بخورم؟

نوشیدن آب فراوان و آب میوه‌های غیر اسیدی و مغذی مانند شیک پروتئین، آب کرفس و آب آناناس به شدت توصیه می‌شود. این امر، به کاهش تورم و کبودی‌ها کمک می‌کند و دوران نقاهت را کاهش می‌دهد.

همچنین، پزشکان تاکید می‌کنند که تا 6 هفته پس از عمل، از نوشیدن الکل و نوشیدنی‌های کافئین‎دار اکیدا خودداری کنید؛ چرا که این نوشیدنی‌ها با افزایش احتمال خونریزی و کبودی‌های زیر پوستی همراه هستند و می‌توانند باعث ایجاد آسیب‌های جدی شوند.

سخن پایانی

عمل جراحی‌ بینی، نوعی درمان تهاجمی محسوب می‌شود و دوران نقاهت آن برای برخی از افراد، سخت و خسته‌کننده است. داشتن یک رژیم غذایی سالم و مقوی، به شما کمک می‌کند تا با سرعت هر چه بیشتری بهبودی کامل خود را بدست آورید و به روال عادی زندگی خود برگردید.

همچنین، اجتناب از مصرف غذاها و نوشیدنی‌های مضر در این دوره، از تشدید علائم و عوارض پس از عمل جلوگیری می‌کند.