تانسیلکتومی یا چیزی که در بین عموم با نام عمل لوزه شناخته می‌شود، یک عمل جراحی نسبتا ساده است که در طی آن، لوزه‌های ملتهب برداشته می‌شوند. لوزه‌ها در قسمت انتهای دهان قرار دارند و کارشان این است که به بدن برای مواجهه با عفونت‌ها کمک کنند. گاهی اوقات بنا به دلایل مختلف مانند مشکلات در لوزه‌ها، آپنه خواب یا عفونت مکرر، پزشک پیشنهاد می‌کند که طی یک عمل جراحی، لوزه‌ها خارج شوند.

دانستن اینکه بعد از عمل لوزه چه بخوریم و چه کارهایی باید انجام دهیم، به ما کمک می‌کند تا دوران نقاهت را در کمترین زمان ممکن سپری کرده و هر چه زودتر بهبودی کامل خود را بدست آوریم.

امروز در دکتر چک، قصد داریم به طور مفصل توضیح دهیم که بعد از عمل لوزه چه بخوریم و چه چیزهایی را نباید مصرف کنیم. با ما همراه باشید…

عمل جراحی لوزه چقدر طول می‌کشد؟ بعد از عمل جراحی لوزه چه احساسی خواهم داشت؟

اگر شما هم همین سوالات را در ذهن داشته‌اید، فرصت خوبی است که با چند دقیقه مطالعه، پاسخ سوال‌های خود را دریافت کنید!

عمل برداشتن لوزه معمولا بین 30 الی 45 دقیقه طول می‌کشد و جزو عمل‌های جراحی سبک با حداقل خونریزی و درد است. پس از عمل، زمانی که از اتاق ریکاوری خارج می‌شوید و هوشیاری نسبی خود را بدست می‌آورید، معمولا حالات زیر را تجربه می‌کنید:

  • گلودرد: از آنجایی که لوزه‌ها در ابتدای راه گلو قرار دارند، درد در این ناحیه طبیعی است. پزشک و پرستاران برای کنترل و از بین بردن این درد، به شما در مصرف داروهای تجویز کمک می‌کنند.
  • احساس گیجی: تاثیر داروهای بیهوشی معمولا چندین ساعت پس از عمل باقی می‌ماند. به همین دلیل، در چند ساعت اولیه، ممکن است دچار حواس پرتی و گیجی شوید و حرف‌های نامربوطی را به زبان بیاورید.

مدت زمانی که این حالات را تجربه می‌کنید، به سن و فیزیک بدن شما و همچنین نوع داروهایی که دریافت کرده‌اید بستگی دارد.

زمان بهبودی نیز از هر فرد به فرد دیگر متفاوت است. افراد زیر 19 سال معمولا 7 الی 14 روز پس از عمل، به بهبودی کامل می‌رسند. بزرگسالان بالای 19 سال نیز معمولا بین 2 الی 3 هفته به طور کامل درمان می‌شوند.

بعد از عمل جراحی لوزه چه چیزهایی می‌توانیم بخوریم و بنوشیم؟

گلودردی که پس از عمل جراحی لوزه ظاهر می‌شود، می‌تواند خوردن و آشامیدن را تبدیل به یک چالش بزرگ کند. از این رو، مهم است که قبل از شروع به خوردن یا آشامیدن غذا، داروهای مسکن تجویز شده توسط پزشک را مصرف نمایید.

بهتر است قبل از عمل جراحی، یخچال خود را پر از مواد غذایی مخصوص نمایید و آن را از چیزهایی که پس از عمل می‌بایست اجتناب کنید، خالی کند. مصرف خوراکی‌های زیر، برای افرادی که عمل جراح لوزه انجام داده‌اند، توصیه می‌شود:

نوشیدنی‌های خنک

نوشیدنی‌هایی مانند آب، آبمیوه، یخمک، بستنی یخی و… می‌توانند به کاهش درد و التهاب محل لوزه‌ها کمک کنند و روند بهبودی را تسریع کنند.

لبنیات

لبنیاتی که در یخچال نگهداری می‌شوند، دارای بافتی نرم و خنک هستند و می‌توانند به کاهش التهاب کمک کنند. دقت کنید که در صورتی که پس از عمل دچار عوارضی نظیر حالت تهوع یا درد معده شده‌اید، می‌بایست مصرف لبنیات را کاهش دهید. مصرف لبنیات زیر به افرادی که عمل جراحی لوزه را انجام داده‌اند، توصیه می‌شود:

  •  ماست؛
  • شیر ساده؛
  • پنیر نرم و بدون نمک؛
  • بستنی ساده؛
  • کاستارد؛
  • اسموتی.

سبزیجات

در صورتی که سبزیجات را به صورت پخته و له شده مصرف کنید، علاوه بر کاهش درد در زمان خوردن غذا، می‌توانید انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی را به راحتی دریافت نمایید. غذاهایی مانند پوره سیب زمینی، پوره کدو تنبل، کلم بروکلی آب پز شده، نخود فرنگی آبپز شده، سوپ سبزیجات و… را می‌توانید همراه مقدار کمی خامه و یا به تنهایی میل نمایید.

میوه ها

مصرف میوه‌های نرم و یا پخته شده‌ای که غیر اسیدی و شیرین هستند، می‌تواند به تامین مواد معدنی و ویتامین‌های بدن پس از عمل جراحی لوزه کمک کند. بهتر است در زمان پختن میوه، از اضافه کردن شکر به آن بپردازید. می‌توانید پس از پختن، کمی به آن عسل طبیعی اضافه کرده و سپس آن را میل نمایید.

پروتئین

مواد پروتئینی برای ترمیم بدن و بالا بردن سیستم ایمنی آن مفید هستند. انواع منابع پروتئین که می‌توانید پس از عمل جراحی لوزه از آن‌ها استفاده کنید عبارتند از:

  • تخم مرغ: به صورت آب پز یا املت؛
  • گوشت چرخ کرده: می‌توانید همراه با غذاهایی مانند ماکارونی و… پند روز پس از عمل مصرف کنید.
  • ماهی: بهتر است به صورت پخته و کاملا نرم شده و بدون اضافه کردن ادویه و چاشنی مصرف شود.
  • حبوبات: پس از پختن کامل، آن‌ها را بکوبید و همراه با سس گوجه پخته شده (بدون ادویه) مصرف نمایید.

غلات

غلات‌ بخش مهمی از رژیم غذایی را تشکیل می‌دهند و با فیبر و مواد مغذی فراوانی که دارند، به حفظ سلامت بدن کمک می‌کنند. برخی از غلاتی که می‌توانید پس از عمل جراحی لوزه مصرف کنید عبارتند از:

  • پاستای کاملا پخته شده؛
  • نان نرم (همراه با کره بادام زمینی، تخم مرغ، پنیر خامه‌ای و…)؛
  • برنج کته؛
  • فرنی.

نوشیدنی ها

مصرف آب و مایعات زیاد پس از عمل جراحی، به کاهش عفونت کمک کرده و می‌تواند از خشکی گلو و گلودرد جلوگیری نماید. می‌توانید آب میوه‌های شیرین را گرفته و آن‌ها را همراه با کمی عسل و یا به صورت خالص مصرف نمایید. دقت کنید که به هیچ عنوان نباید آب میوه‌های اسیدی مانند آب لیمو را تا چند رو پس از عمل جراحی لوزه مصرف نمایید.

مصرف نوشیدنی‌های گرم و ملایم مانند چای یا قهوه نیز برای آرام‌سازی گلو توصیه می‌شود. همچنین، ژله خنک نیز می‌تواند به کاهش درد و التهاب گلو کمک کند.

چه چیزهایی را نباید بعد از عمل لوزه بخوریم؟

از آنجایی که محل لوزه‌های برداشته شده در انتهای دهان قرار دارد، هر چیزی که میخوریم و می‌آشامیم، به طور مستقیم با محل زخم در تماس است. درنتیجه، بهتر است از مصرف خوراکی‌ها و نوشیدنی‌هایی که محل زخم را تحریک می‌کنند، خودداری نمایید.

به دلیل اینکه کم آبی بدن یکی از دلایل شایع مراجعه به اورژانس پس از عمل است، پزشکان توصیه می‌کنند که همواره آب و مایعات زیاد بنوشید. دقت کنید که در زمان خرید مایعات، نوشیدنی‌های گازدار و قند دار را به هیچ عنوان انتخاب نکنید. علاوه براین، نوشیدنی‌های اسیدی مانند آب مرکبات نیز می‌تواند باعث افزایش درد و التهاب شود.

یکی از مواردی که می‌بایست از آن‌ها اجتناب کنیدف مصرف غذاهای داغ و به شدت گرم است. محل زخم، می‌بایست همواره خنک بماند. در نتیجه، بهتر است تا چند روز پس از عمل، غذاهای خود را به صورت سرد و یا با حرارت بسیار کم مصرف کنید.

غذاهای خشک مانند چیپس، بیسکویت، پفک، گوشت یا سبزیجات سفت نیز می‌توانند باعث آسیب به زخم و ایجاد درد و التهاب شوند. بدین منظور، بهتر است غذاهای خود را قبل از مصرف، در یک غذاساز ریخته و به شکل نرم و خمیری درآورید.

آخرین و مهم‌ترین توصیه این است که از مصرف غذاها و نوشیدنی‌های قرمز رنگ خودداری کنید! دلیل این امر این است که در صورتی که محل لوزه‌ها پس از عمل خونریزی نماید، خون به درون معده ریخته و ممکن است دچار استفراغ خونی شوید. تشخیص استفراغ خونی از استفراغی طبیعی که حاوی مواد رنگی بی‌خطر است بسیار دشوار است.