به تازگی مطالعه ای انجام شده است که نشان می دهد رژیم های غذایی سرشار از چربی تاثیر منفی بر ژن ها می گذارد؛ این ژن ها نه تنها به چاقی مفرط، سرطان روده بزرگ و سندرم روده تحریک پذیر مرتبط هستند بلکه سیستم ایمنی بدن و عملکرد مغز هم تحت تاثیر قرار می گیرد.

حتی دانشمندان ادعا می کنند که ریسک ابتلا به کووید 19 هم با تبعیت از رژیم های غذایی سرشار از چربی بالا می رود.

رژیم غذایی سرشار از چربی؛ درباره مطالعه

محققان به منظور انجام این مطالعه، بر اساس سه رژیم غذایی متفاوت در بازه 24 هفته به موش ها غذا دادند. حداقل 40 درصد از کالری مورد نیاز آن ها از طریق چربی تامین می شد.

سپس، محققان تغییرات رخ داده در میکروبیوم روده و همین طور، تغییرات ژنتیکی در چهار قسمت از روده را هم بررسی کردند.

رژیم غذایی سرشار از چربی

یافته های مطالعه

رژیم غذایی یک گروه از موش ها، بر پایه چربی اشباع شده در روغن نارگیل بود. رژیم غذایی گروه دوم بر پایه چربی تک اشباع نشده در روغن دانه سویا و رژیم غذایی گروه سوم هم بر پایه روغن دانه سویا سرشار از چربی چند اشباع نشده بود.

در مقایسه با رژیم غذایی که میزان چربی آن کنترل شده است، محققان با تغییرات نگران کننده ای در بیان ژن این سه گروه مواجه شدند.

به گفته نویسنده ارشد مطالعه، “مدام می شنویم که می گویند رژیم های غذایی گیاهی برای سلامتی خوب هستند که در بسیاری از موارد هم درست است. اما وقتی میزان چربی موجود در رژیم غذایی زیاد باشد و حتی اگر این چربی از منبع یک گیاه تامین شده باشد، دیگر این گفته صحت ندارد.”

در یکی از گزارش های مربوط به این مطالعه، به تاثیرات بسیار رژیم های غذایی سرشار از چربی اشاره شده است. بعضی از این تغییرات خیلی محققان را متعجب نکرد؛ مثل تغییرات قابل توجه در متابولیسم چربی و ترکیب باکتری روده.

اما بقیه تغییرات خیلی عجیب بود؛ مثل تغییر در ژن هایی که تعیین می کنند بدن تا چه اندازه در برابر بیماری های عفونی مستعد باشد.

وی در ادامه می گوید، “این رژیم های غذایی باعث ایجاد اختلال در در ژن های سیستم ایمنی بدن می شود و به طبع آن، محیطی در بدن ایجاد شده که باکتری های مضر روده می توانند با خیال راحت در آنجا رشد کنند.”

مطالعات قبلی محققان نشان می دهد که روغن دانه سویا باعث افزایش ریسک ابتلا به چاقی مفرط، دیابت و کووید می شود.

بعلاوه، یکی دیگر از مشاهدات آن ها، افزایش سلول های بنیادی در روده بزرگ بود. به گفته یکی از محققان، “شاید فکر کنید این نشانه خوبی است اما در حقیقت، سلول های بنیادی می توانند زمینه برای ابتلا به سرطان را فراهم کنند.”

روغن نارگیل و بعد از آن، روغن دانه سویا، بیشترین تغییر را در بیان ژن ایجاد می کنند.

محققان در پایان می گویند که دانه سویا فواید زیادی برای سلامتی دارد. اما زیاده روی در مصرف آن هم برای سلامتی تان خوب نیست.