مطالعه ای در دانشگاه آریزونا با موضوع بررسی تاثیر ابتلای طولانی مدت به کووید 19 بر علائم بیماری های گوارشی، به ویژه سندرم روده تحریک پذیر، در حال انجام است.

ارتباط میان سندرم روده تحریک پذیر و کووید 19؛ درباره مطالعه

دانشمندان در این مطالعه مشغول بررسی داده های بیش از 9.000 شرکت کننده در ایالت آریزونا هستند. هدف آن ها، بررسی علائم کووید 19 در بلند مدت، اثرات این بیماری بر روی فرد بعد از بهبود و روش های درمان عنوان شده است.

سندرم روده تحریک پذیر سالانه انسان های زیادی را هدف قرار داده و کیفیت زندگی بیمار را حسابی تحت تاثیر قرار می دهد. تصور می شود این بیماری به تعامل میان روده و مغز مربوط باشد. سندرم روده تحریک پذیر در عفونت های باکتریایی و ویروسی و تک یاخته ای بسیاری نقش دارد. ریسک ابتلا به این سندرم بعد از ابتلا به عفونت شدید روده و معده تقریبا تا 9 درصد بیشتر می شود.

مسئله قابل توجه این است که بسیاری از علائم ناشی از عفونت کووید 19 با علائم ناشی از عفونت گوارشی مشابه هستند؛ این علائم شامل اسهال، حالت تهوع و استفراغ می شود.

وقتی محققان به تاثیر کرونا ویروس بر ابتلا به این سندرم یا تشدید آن پی ببرند، جان میلیون ها بیمار نجات پیدا می کند. این روزها افزایش اطلاعات در این زمینه اهمیت زیادی پیدا کرده است زیرا موج های بیماری های عفونی همچنان مردم را هدف قرار می دهند. علاوه بر این، در بسیاری از گزارش ها هم به مشاهده علائم ناشی از عفونت گوارشی شدید بعد از ابتلا به کووید 19 اشاره شده است.

سندرم روده تحریک پذیر و بیماری کووید 19

اهداف این مطالعه

  1. محققان در این مطالعه می خواهند به این نتیجه برسند که آیا بعد از ابتلا به کرونا، ممکن است بیمار به سندرم روده تحریک پذیر یا عفونت گوارشی مبتلا شود یا خیر. سپس قصد دارند یافته های این بررسی را با افرادی که ویروس کرونا در بدنشان وجود ندارد، مقایسه کنند.
  2. بعلاوه، محققان می خواهند ببینند اگر فرد از قبل به سندرم روده تحریک پذیر مبتلا بوده باشد، تاثیری بر احتمال ابتلا و شدت علائم بعد از اتمام کرونا دارد یا نه.
  3. در نهایت نیز می خواهند مکانیسم های موجود در ابتلا به این سندرم بعد از پایان بیماری کووید 19 را هم بررسی کنند؛ این مکانیسم ها شامل تفاوت های موجود در ترکیب میکروبیوم موجود در مدفوع، واکنش دستگاه ایمنی بدن انسان نسبت به میکروبیوم موجود در مدفوع و نشانگرهای زیستی پروتئین سرم در افراد سالم و مبتلا به هر دو بیماری (منظور ابتلای همزمان به هر دو بیماری نیست) را بررسی کنند.