آیا میدانید باید برای کاهش عصبانیت چه بخوریم و چه کار هایی انجام دهیم تا عصبانیت ما سریع فروکش کند؟ در ابتدای امر باید بگوییم که عصبانیت رابطه ای نزدیک با مواد غذایی دارد و یک احساس رایج و حتی سالم است اما باید به روش های درست با این احساس خود مقابله کنیم.

راه های زیادی برای کنترل عصبانیت وجود دارد؛ عده ای مصرف دارو، عده ای دیگر مدیتیشن، دسته ای نوشتن و دسته ای دیگر هم ورزش کردن را انتخاب می کنند. اما آیا می دانستید که خوردن این دسته از مواد غذایی که در این مقاله از سایت دکتر چک می خواهیم به آن ها اشاره کنیم، تاثیر بسزایی بر مدیریت عصبانیت دارند؟

برای مدیریت عصبانیت و کاهش عصبانیت چه بخوریم؟

در ادامه مقاله برای پاسخ به سوال برای کاهش عصبانیت چه بخوریم به چندین ماده غذایی اشاره می کنیم که با خوردن آن ها می توانید عصبانیت خودتان را کم کنید.

1. موز

وقتی که از شدت عصبانیت کم مانده قلب تان از سینه بیرون بزند، کافی است یک موز بخورید. موز حاوی پتاسیم و ویتامین B است و به بدن کمک می کند تا زودتر به آرامش برسید.

2. شیر نارگیل

شیر نارگیل این توانایی را دارد که سطح گلوکوز بدن را کم کرده، استرس را تسکین داده و کمک کند تا به آرامش برسید.

3. کیوی

کیوی سرشار از ویتامین C است؛ اغلب برای پایین آوردن استرس خوردن کیوی پیشنهاد می شود. این میوه به عنوان یک پرواکسیدان عمل کرده و این کار را با توجه به نیاز بدن انجام می دهد. کیوی نقش قابل توجهی بر کم کردن عصبانیت دارد.

4. گردو

گردو سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است. هنگامی که میزان این اسید چرب در بدن کم می شود، فرد دچار اضطراب و افسردگی و حتی عصبانیت می شود.

5. سبزیجات

مصرف سبزیجات سبز برگ دار برای بدن مفید است چرا که دارای منابع غنی از منیزیم هستند. این ماده مغذی به بدن برای کم کردن اضطراب کمک کرده و ماهیچه ها را به آرامش می رساند.

بادام، اسفناج، تخم کدو و تخمه آفتاب گردان سرشار از منیزیم هستند.

6. سیب زمینی

سیب زمینی سرشار از ویتامین B و کربوهیدرات است و می تواند فشار خون را کاهش دهد (البته اگر ترجیح دهید سیب زمینی را به صورت سرخ کرده مصرف کنید، این خاصیت موجود در آن کمتر می شود). در مجموع سیب زمینی می تواند استرس و عصبانیت را کم کند.

7. نان

تا حالا اسم سروتونین را شنیده اید؟ سروتونین نوعی ماده شیمیایی است که ترشح آن با ایجاد حس سلامتی در بدن همراه است و حتی در تنظیم گرسنگی هم نقش دارد. نان، علی الخصوص نان تهیه شده با غلات سبوس دار، به طور قابل توجهی سطح سروتونین را در بدن تان افزایش می دهد. به طور کلی، نان تهیه شده از غلات کامل یک راهکار عالی برای کمک به بهبود خلق و خوی و کاهش عصبانیت است.

10 راهکار مفید برای مدیریت عصبانیت

از این 10 راهکار گفته شده می توانید برای مدیریت عصبانیت خود استفاده کنید.

1. قبل از صحبت کردن ابتدا فکر کنید

خیلی راحت در بحبوبه دعوا می توانید چیزی بگویید که بدون شک بعدا از گفتن آن پشیمان خواهید شد. پس بهتر است اول چند دقیقه فکرتان را جمع کرده و بعد صحبت کنید.

2. بعد از این که آرام شدید درباره نگرانی های خودتان صحبت کنید

یکی دیگر از کارهایی که می توانید انجام دهید این است که با قاطعیت اما نه روش تهاجمی، درباره نگرانی های خودتان صحبت کنید. به طور واضح و مستقیم درباره نیازها و نگرانی های خودتان صحبت کرده و سعی نکنید به طرف مقابل تان صدمه بزنید.

3. برای کاهش عصبانیت کمی ورزش کنید

از آن جایی که استرس داشتن باعث عصبانیت می شود، با ورزش کردن و در کل فعالیت های فیزیکی می توانید این حالت خودتان را کنترل کنید. به جز ورزش کردن، می توانید هر کاری که از انجام آن لذت می برید را هم انجام دهید.

4. بین انجام کارهای روزانه کمی به خودتان استراحت بدهید

بین زمان هایی در طول روز که با استرس و عصبانیت سپری می شوند، کمی به خودتان استراحت بدهید. این کار کمک می کند تا حس بهتری داشته و بدون عصبانیت یا آزرده شدن به ادامه کارهای تان بپردازید.

5. راهکارهای ممکن را شناسایی کنید

به جای این که تمرکز خودتان را معطوف عواملی کنید که باعث عصبانیت تان شده اند، به راهکارهای جایگزین فکر کنید. البته باید این را هم قبول کنید که بعضی از مشکلات خارج از کنترل شما هستند، واقع بین باشید و برای تغییر دادن آن ها تلاش نکنید. به خودتان یادآوری کنید که با عصبانیت چیزی درست نمی شود و حتی مشکل را هم بدتر می کند.

6. از جملاتی که با “من” شروع می شوند، استفاده کنید

نقد و سرزنش کردن طرف مقابل باعث بدتر شدن تنش و عصبانیت می شود. در عوض از جملاتی که با “من” شروع می شوند، استفاده کنید. مثلا بگویید، “من از این که از سر میز بلند شدی و برای شستن ظرف ها بهم کمک نکردی از دست تو ناراحت شدم.”

7. کینه به دل گرفتن را کنار بگذارید

بخشش یک ابزار قدرتمند است و اگر اجازه دهید تا عصبانیت و احساسات منفی احساسات مثبت تان را از بین ببرند، اذیت شده یا این که حس می کنید به شما ظلم کرده اند.

8. سعی کنید با خنده عصبانیت تان را تخلیه کنید

شوخی و خنده از ابزارهای قدرتمند برای مقابله با عصبانیت هستند. به فکر سرزنش کردن و طعنه زدن به طرف مقابل تان هم نباشید چرا که این کارها به احساسات طرفین لطمه زده و مشکل را بزرگ و بزرگ تر می کند.

9. از مهارت های رسیدن به آرامش غافل نشوید

در هنگام عصبانیت به یاد مهارت های آرامش زا افتاده و از آن ها استفاده کنید. مثلا می توانید نفس عمیق بکشید، یک منظره لذت بخش را تصور کرده یا جمله ای آرامش بخش را تکرار کنید مثل این جمله: “به خودت سخت نگیر.”

گوش دادن به موسیقی، نوشتن ژورنال یا یوگا هم می توانند شما را آرام کنند.

10. بدانید که چه زمانی باید از بقیه کمک بخواهید

گاهی اوقات خودمان هم نمی توانیم عصبانیت مان را کنترل کنیم و باید از دیگران کمک بخواهیم. اگر این شرایط برای تان آشنا است، در نهایت به انجام کارهایی رو می آورید که بعدا باعث پشیمانی تان شده و به دیگران آسیب می زند.

در این مقاله کامل سوال ” برای کاهش عصبانیت چه بخوریم ” را بررسی کردیم و فهمیدیم که دقیقا چه غذاهایی باعث کاهش عصبانیت می شود و برای مدیریت آن چه باید بکنیم.

اگر سوالی داشتید در قسمت نظرات از ما بپرسید…