انتخاب بهترین روانشناس یکی از دغدغه های افرادی است که می خواهند برای مشکلاتشان، به روانشناس مراجعه کنند. از آنجا که بسیاری از افراد، هیچ آشنایی با روانشناسی و دنیای آن ندارند، خوب است برخی ویژگی های بهترین روانشناس را از دیدگاه دکتر لیلا جبلی بدانید. برای پیدا کردن بهترین روانشناس، ابتدا می بایست مشخص کنید که مشکل شما در چه حوزه ای است و سپس در همان مورد به دنبال بهترین روانشناس باشید. پس از آن لازم است که رزومه کاری شخص انتخابی را بررسی کنید. هنگام بررسی رزومه کاری روانشناس باید به نکاتی مثل سابقه کاری، تحصیلات روانشناس، فعالیت های انجام شده توسط وی در حوزه روانشناسی و غیره، توجه کنید. پس از بررسی این مورد، نوبت به بررسی نظرات مراجعین قبلی می باشد. از کارهایی که به هیچ عنوان نباید آن را دست کم بگیرید، بررسی نظرات مراجعین است. آنها در فضای مجازی می توانند نظرات صادقانه و واقعی خود را بدون ترس از قضاوت بنویسند که این نکته به شما در انتخاب قطعی روانشناس تان کمک می کند.

برخورد مناسب

قبل از شناخت کامل یک روانشناس، زمانی که برای جلسه اول مراجعه می کنید، اولین چیزی که باعث جذب یک مراجع می شود، برخورد روانشناس است. از نظر دکتر لیلا جبلی، برخورد مناسب در نگاه اول، باعث شکل گیری بخش زیادی از تصور مراجع در مورد دکتر می باشد. بنابراین بسیار مهم است که در برخورد با فرد مراجعه کننده، شرایط وی و مشکلاتی که با آنها درگیر است، در نظر گرفته شود. شرایط روحی افرادی که به روانشناس مراجعه می کنند با یکدیگر متفاوت است و به همین علت، دکتر لیلا جبلی با مراجعین خود با مهربانی، پذیرش و گشاده رویی برخورد می کند تا شخص مراجعه کننده احساس راحتی داشته باشد و بتواند مشکلات خود را بازگو کند و ممکن است در برخی اوقات برای اینکه مراجع را از فضای روحی روانی موجود خارج کند، در جلسه اول مزاح کوچکی نماید تا ارتباط درمانی با مراجع برخورد کند و به گفته خود دکتر لیلا جبلی، یخ مراجع شکسته شود.

 

بهبود ارتباطات

بسیاری از افرادی که مراجعه می کنند، مشکلات ارتباطی دارند که این مشکلات می تواند بین والدین و فرزندان، زن و شوهر، خواهر و برادر و غیره باشد. شاید از نظر خیلی افراد جدایی و صحبت نکردن یک راه حل ساده و سریع باشد اما زمانی که به دکتر لیلا جبلی مراجعه می کنید، ایشان سعی می کند که تا جای ممکن ارتباطات بین افراد را بهبود ببخشد تا خود فرد آرامش درونی بیشتری داشته باشد. همچنین دکتر لیلا جبلی می کوشد تا راه های بهتر ارتباط برقرار کردن را به افراد آموزش دهد و به آنها توضیح دهد که دقیقا چگونه از این روش ها استفاده کنند؛ زیرا بسیاری از افرادی که در ارتباطات خود مشکل دارند، به دلیل بلد نبودن برقراری ارتباط است وگرنه از ته دلشان می خواهند که بهتر صحبت کنند و رفتار کنند. به این شکل بسیاری از مشکلات برطرف می شود و دیگر جدایی لازم نیست. با انجام این کار، زمانی که فرد در آینده به سال های قبلی فکر می کند هیچ پشیمانی ای نخواهد داشت و با خیال آسوده و وجدان راحت به گذشته خود نگاه می کند زیرا می داند که تمام تلاش خود را برای حفظ ارتباطش انجام داده و حسرت چیزی به دلش نمانده است.

 

قابل اعتماد بودن

از نظر دکتر لیلا جبلی، یکی از مهم ترین و اساسی ترین ویژگی های روانشناس خوب، قابل اعتماد بودن است. روانشناسی، شغلی است که افراد با رازهای متفاوتی پیش آنها مراجعه می کنند. بنابراین بسیار مهم است که در مرحله اول روانشناس قابل اعتماد باشد و بتواند ارتباط خوبی با مراجع برقرار کند؛ به گونه ای که او اعتماد کرده و اسرار خود را بازگو کند. دانستن این اسرار برای راهنمایی، کمک کردن و حل مشکل افراد، یکی از اساسی ترین نکات است. همچنین دکتر لیلا جبلی معتقد است که علاوه بر اعتمادی که مراجع به وی می کند، خود روانشناس هم نباید این اسرار را برای افراد دیگر بگوید و به هیچ عنوان بدون خواسته و رضایت خود شخص، این موارد نباید در جای دیگری عنوان شود. به عبارتی، روانشناس می بایست محرم اسرار مراجعینش باشد.

 

زبان بدن

زبان بدن جزو مباحث جذاب و مورد توجه مردم در چند وقت اخیر شده است. البته که یک روانشناس خوب می بایست به زبان بدن مسلط باشد و بتواند از این موضوع استفاده کند. به طور مثال در صورتی که مراجعین برای مشاوره خانواده به دکتر لیلا جبلی مراجعه کند تا مشاوره دریافت کند، دکتر لیلا جبلی با نگاه کردن و توجه کردن به زبان بدن مراجعین متوجه می شود که آیا شخص نیاز دارد به تنهایی با او صحبت کند یا نیاز دارد که مسائلش را در جمع عنوان کند. همچنین قسمتی از شخصیت شناسی نیز با استفاده از زبان بدن مشخص می شود مانند افرادی که دروغگو هستند یا افرادی که بدبینی دارند که دکتر لیلا جبلی با مشاوره دادن به آنها و دقت کردن به زبان بدنشان، می توانند بخشی از این موارد را متوجه شوند.

به گفته دکتر لیلا جبلی زبان بدن گویای آن چیزیست که در دل مراجعین قرار دارد. به طور مثال دکتر لیلا جبلی در یک زوج درمانی از زن می پرسد آیا همسرت را دوست داری؟ زن به زبانش می گوید نه اما اشک از چشمانش جاری می شود. دکتر لیلا جبلی در همین لحظه از اشک های جاری او و زبان بدنش، متوجه می شود که او شوهرش را دوست دارد. پس زبان بدن مراجعین بهتر از صحبت هایش به روانشناس پیغام می فرستد.

 

کسب اطلاعات بیشتر: زبان بدن چیست

 

ارائه راهکار

یک تصور غلط در ذهن افراد وجود دارد که مشاوره یعنی صحبت کردن و دارو گرفتن! این تصور کاملا غلط است. در مرحله اول باید بدانید که تجویز دارو تنها کار روانپزشک است و روانشناس در صورتی که تشخیص دهد شما به دارو نیاز دارید، ارجاعتان می دهد. همچنین به جز جلسه اول (و گاهی حتی جلسه دوم) که مراجع باید صحبت کند و مشکلات خود را شرح دهد، در مابقی جلسات باید یک حرکت مثبت، مفید و رو به جلو انجام شود. یعنی برای مشکلاتی که در جلسه مطرح می شود، باید راه حلی کارآمد ارائه کند که به فرد کمک کند مشکلش را حل کند. مراجعه به دکتر لیلا جبلی فقط صحبت کردن نیست بلکه همراه با راهکارها و روش های درمانی مناسب هر فرد می باشد.

 

 

به طور کلی می توان گفت که سایر ویژگی های بهترین روانشناس از نظر دکتر لیلا جبلی، شامل موارد زیر است :

 

  • گشاده رویی، پذیرا بودن و مهربانی
  • تلاش برای اصلاح کردن رفتارهای نادرست مراجعین
  • داشتن مهارت ارتباطی بالا برای برقراری ارتباط درمانی
  • داشتن ضریب هوشی بالا و توجه به نکات ریز و جزئیات
  • داشتن انرژی بالا و انتقال این انرژی به مراجعین
  • نسخه ای که برای دیگران می پیچید برای خودش هم صدق کند.
  • درک شرایط مراجعه کننده و قرار دادن خود در آن شرایط
  • باید خوش ظاهر بوده و شخصی جذاب و بانفوذ باشد.
  • همواره اخلاق حرفه ای را رعایت کرده و منصف و باوجدان باشد.
  • اگر جواب سوالی را نداند به راحتی بگوید نمیدانم!
  • در رشته و تخصص خود دانا و متخصص تمام عیار باشد.
  • کل زمان مشاوره را به مراجع اختصاص دهد.
  • با مراجعش وارد رابطه خصوصی و غیرمتعارف نشود.
  • ویژگیهای اخلاقی را بصورت کامل رعایت نماید.
  • تربیت معنوی را در نظر داشته باشد.
  • روانشناس خوب باید اعتماد به نفس داشته باشد.
  • باید به دور از استرس بوده و آرامش داشته باشد.
  • بصورت کامل به حرف های مراجع توجه کند.
  • سعی کند اسم مراجعین را به خاطر بسپارد.
  • در بدترین شرایط به مراجعین خود امید و انگیزه بدهد.
  • کودک درون فعالی داشته باشد.
  • از شیوه درمانی متناسب با مراجعه کننده استفاده کند.
  • احترام به همه مراجعین و رعایت عدالت

 

و در نکته آخر باید توجه داشته باشید که حتی اگر دکتر جبلی تمام راهکارهای دنیا را به یک فرد، بگوید اما خود فرد پذیرش لازم برای درمان را نداشته باشد، هیچ راهکاری فایده نخواهد داشت. پس قبل از پیدا کردن روانشناس، مطمئن شوید که پذیرش مشکلات را دارید و واقعا می خواهید برای حل کردن آنها اقدامات لازم را انجام دهید یا خیر!

 

اگر مایل به استفاده از خدمات مشاوره و روانشناسی دکتر لیلا جبلی هستید با شماره مندرج در تصویر زیر، تماس حاصل فرمایید.

دکتر لیلا جبلی