میزان راحتی در مدیریت امور مالی تان به اندازه میزان پول موجود در حساب تان مهم است. نمی توان این حقیقت را انکار کرد که پول می تواند یک منبع بزرگ از استرس باشد و به راستی شکل دهی به یک رابطه سالم با پول کار چالش برانگیزی است. اما می توانیم صرف نظر از میزان پولی که داریم، سلامت مالی خودمان را ارتقا دهیم.

به گفته مراکز معتبر جهانی می توانیم داشتن سلامت مالی را در این ضوابط تعریف کنیم:

  • کنترل روزانه امور مالی؛
  • توانایی پذیرش شوک های مالی؛
  • پیگیری با هدف دستیابی به اهداف مالی؛
  • آزادی در انتخاب گزینه هایی که به شما در لذت بردن از زندگی کمک می کند.

اگر بخواهیم به بیان ساده تر بگوییم، سلامتی مالی تنها درباره داشتن یک بودجه مشخص و برنامه ریزی برای دوران بازنشستگی نیست بلکه درباره مدیریت و نظارت بر افکار و احساسات پیرامون پول است. متخصص برنامه ریزی مالی می تواند در زمینه اول و درمانگر مالی نیز می تواند در زمینه دوم کمک تان کند.

درمانگرهای مالی با استفاده از تخصص خود در زمینه های مالی و درمانی به مردم در راستای مدیریت صحیح افکار، احساسات و رفتارهای خود حول محور پول کمک می کنند. این دسته از افراد معمولا پیش زمینه ای در برنامه ریزی مالی یا امور مالی دارند و در زمینه های مشاوره یا مربیگری هم مهارت هایی دارند.

در ادامه این مقاله از سایت دکتر چک به چندین قدم برای بهبود سلامتی مالی تان اشاره می کنیم.

ارتقا سلامت مالی

1. به این واقعیت پی ببرید که سرمایه خالص تان تعریف کننده ارزش فردی تان نمی باشد

در ابتدای امر باید نقش پول و امور مالی در زندگی تان را مشخص کنید. وضعیت مالی تان بر بسیاری از تصمیم هایی که اتخاذ می کنید (در رابطه با سبک زندگی و بسیاری موارد دیگر) تاثیر می گذارد اما نباید شما یا ارزشی که دارید را تعریف کند. ارزشی که برای خودتان قائل هستید نباید برابر با سرمایه خالص تان باشد زیرا این کار ویرانگر بوده و به سلامت احساسی تان آسیب می زند.

مطالعات نشان داده اند که هر چقدر که میزان مادی گرایی در فرد بیشتر باشد، وضعیت سلامت عمومی فرد صرف نظر از میزان درآمدی که دارد، بدتر است. در عوض باید تمرکز خود را بر روی داشتن یک زندگی شاد معطوف کنید.

2. عشق به خود را در درون تان پرورش دهید

این که بتوانید تفکرات مثبت و سازنده ای درباره خودتان، کارهایی که انجام می دهید و توانایی تان داشته باشید به شما در شناسایی موثرتر مشکلات مالی کمک می کند.

اگر نسبت به پول راحت تر شوید، نسبت به خودتان احساس دلسوزی می کنید. این واقعیت را بپذیرید که بی نقص نیستید و بسیاری از برخوردهای شما نسبت به پول از تجربیات گذشته تان که احتمالا از کنترل تان خارج بوده اند، نشات می گیرند. این طرز فکر مقداری از باری که بر دوش تان است را برداشته و این حس در درون تان پرورش می یابد که تنها یک راه درست برای مدیریت پول وجود دارد.

3. با اعداد و ارقام دوست شوید

این که مسائل مالی بر روی شما کنترل داشته باشند، قسمتی بزرگ از سلامت مالی تان را تشکیل می دهند و اگر شما با اعداد و ارقام رابطه خوبی نداشته باشید، این امر غیرممکن خواهد بود. باید به اعداد و ارقام مرتبط با درآمد، هزینه ها، سرمایه خالص، پس اندازها، اهداف بازنشتگی و بدهی ها توجه داشته باشید.

فرقی ندارد که در حال حاضر یک زندگی راحت را تجربه می کنید یا نگران هزینه های آخر ماه تان هستید، باید وضعیت مالی فعلی خودتان را روشن کرده تا بتوانید تصمیم های مفید و سازنده در رابطه با پول بگیرید. از آن جایی که دانستن واقعیت بهتر نداستن آن است، کمک می کند تا استرس تان در رابطه با پول کمتر شود و به یک نقطه آغاز برای بهبود وضعیت یا تعیین اهداف تبدیل شود.

4. یک سری اولویت مالی برای خودتان تعیین کنید

اگر برای داشتن رابطه ای بهتر با پول تلاش می کنید، باید اولویت های مالی خودتان را بدانید. توصیه می شود که از خودتان بپرسید که چه عواملی برای تان اهمیت بیشتری دارند و سپس به این فکر کنید که چگونه می توانید وضعیت فعلی مالی و تصمیم های پولی خودتان را با این اولویت ها هماهنگ کنید.

مثلا اگر به بازدید از مکان های جدید علاقه دارید، می توانید بخشی از درآمد خود را برای صرف این هزینه ها کنار بگذارید.

به طور کلی باید به این نکته اشاره کنیم که سلامتی مالی الزاما به این معنا نیست که کمتر پول خرج کرده یا درآمدتان را بیشتر کنید، بلکه به معنای استفاده از پول به نحوی است که باعث شود حس خوبی نسبت به خود و تصمیم هایتان پیدا کنید.

5. با یک برنامه ریز مالی همکاری کنید

اگر تاکنون با یک برنامه ریز مالی همکاری نکرده اید احتمالا به این خاطر است که از روبرو شدن با وضعیت مالی فعلی خودتان یا ایجاد تغییراتی در عادت های پس انداز و خرج کردن تان هراس دارید. اما وظیفه این افراد کمک به شما برای اتخاذ تصمیم هایی درباره سرمایه تان است به نحوی که به شما در رابطه با اولویت های پس انداز و خرج کردن تان کمک کنند.

بخشی از دستیابی به سلامت مالی را توانایی نگاه به پول در زمینه ای گسترده تر تشکیل می دهد. این افراد شما را وادار به انجام کارهایی که می گویند نمی کنند بلکه تصمیم گیری در این زمینه کاملا بر عهده خودتان است.

برنامه ریز مالی به شما در تهیه یک نقشه راه در جهت دستیابی به اهداف مالی کمک می کند و این مولفه ای است که برای داشتن سلامت مالی ضروری است.

6. با افراد نزدیک به خود در زمینه مالی صمیمی شوید

اگر پول در حال تخریب روابط تان است، این مسئله احتمالا بر سلامت مال تان هم تاثیر می گذارد.

می توانید درباره اولویت های مالی و احساسات خود حول محور پول با همسر یا دوستان تان صحبت کنید. زمان گذاشته و این کار را به طور مستمر انجام دهید.

7. با چندین دوست صمیمی دیگرتان هم در این زمینه صحبت کنید

علاوه بر این که باید در زمینه مسائل مالی با افراد نزدیک خود صمیمی شوید، بهتر است برای صحبت کردن در این زمینه با افراد دیگر به جز اعضای خانواده تان هم راحت شوید.

هنگامی که نوبت به اتخاذ تصمیم های مهم دیگر در زندگی مان می رسد، توصیه های دوستان خودمان را هم مد نظر قرار می دهیم. آن ها از دیدگاه بی طرف به ماجرا نگاه کرده و می توانید بدون احساس فشار مسائل خود را جهت تصمیم گیری با آن ها به اشتراک بگذارید.