بدون شک همگی ما یک سری باور های منفی و محدود کننده داریم که اجازه نمی دهد به تمام پتانسیل خود برسیم و یک زندگی عالی برای خود رقم بزنیم.

شاید این باور محدود کننده این باشد که به اندازه کافی خوب نیستیم یا این که نمی توانیم دستاوردهای جدیدی در زندگی داشته باشیم. به واسطه این باورها، نمی توانیم خلاقانه فکر کرده و به اهداف و آرزوهایمان برسیم.

خوشبختانه امروزه راه های زیادی برای رهایی از شر این باورهای محدود کننده وجود دارد و به کمک آن ها می توانیم شاهد موفقیت های روز افزون خود باشیم.

در این مقاله از سایت دکتر چک درباره باورهای منفی و محدود کننده، 10 باور محدود کننده رایج تر و روش هایی برای رهایی از آن ها صحبت می کنیم.

منظور از باور های منفی و محدود کننده چیست؟

منظور از باور محدود کننده، افکاری است که اجازه نمی دهد در زندگی از تمام پتانسیل خود استفاده کرده و به موفقیت های بزرگ برسید. این باورها منفی و مخرب بوده و می گویند نمی توانید کاری مهم انجام داده یا این که به اندازه کافی خوب نیستید.

مثلا فکر کنید می خواهید کسب و کار جدیدتان را تاسیس کنید و حسابی ذوق و شوق دارید. اما متاسفانه یک باور محدود کننده دارد: “من نمی توانم کسب و کار خودم را شروع کنم چرا که به اندازه کافی عملکرد خوبی ندارم.”

وقتی این باور محدود کننده به سراغ تان می آید، دیگر شانس و انرژی لازم را ندارید تا قدم های ضروری برای شروع کسب و کار خودتان را بردارید.

پس دست از تلاش برداشته و تسلیم می شوید!

این باورها چگونه مانع ما در رسیدن به موفقیت می شوند؟

باورهای محدود کننده از طریق روش ها و راه های زیادی مانع شما در رسیدن به موفقیت می شوند که عبارت اند از:

  • این باورها اجازه نمی دهند دست به کار شوید.
  • اجازه نمی دهند چیزهای جدید را امتحان کنید.
  • کاری می کنند نسبت به خودتان حس بدی داشته باشید.
  • باعث می شوند خیلی زود و راحت دست از تلاش بردارید و تسلیم شوید.
  • نمی گذارند به تمام پتانسیل خود رسیده و از آن در راه رسیدن به مقاصد استفاده کنید.

اگر فکر می کنید هر کدام از موارد گفته شده را تجربه کرده اید، بهتر است کمی به فکر فرو رفته و اگر واقعا خواهان رسیدن به موفقیت و داشتن یک زندگی بی نظیر هستید، باید هر چه سریع تر دست به کار شوید.

موارد گفته شده صرفا چندین تاثیر این باورها بود. در ادامه به 10 باور محدود کننده رایج اشاره می کنیم که حسابی مردم را اسیر خودشان کرده اند.

10 باور محدود کننده رایج

حالا که می دانید منظور از باورهای محدود کننده چیست و چگونه مانع ما در رسیدن به اهداف مان می شوند، ترجیح می دهیم به چندین مورد باور محدود کننده رایج تر اشاره کنیم.

این باورها عبارت اند از:

1. “نمی توانم این کار را انجام دهم.”

معمولا زمانی این فکر محدود کننده به سراغ مان می آید که حسابی از خودمان انتقاد می کنیم. احتمالا یک سری استانداردهای عالی برای خودتان تعیین کرده اید یا این که نگران این هستید به هدف از پیش تعیین شده تان نرسیدید و عملکردی عالی نداشته باشید.

راهکار رهایی از این باور محدود کننده:

اولین قدم برای رهایی از این باور این است که یک قدم به عقب بازگشته و چند روز دست به نگه دارید. باور کنید که بیش از چیزی که تصور می کنید، توانایی دارید.

همه انسان ها لحظه ای نسبت به توانایی هایشان شک و تردید پیدا می کنند اما عبور از این لحظات و ادامه دادن امری کاملا ممکن و شدنی است.

سعی کنید این فکر را با فکری مثبت جایگزین کنید؛ مثلا بگویید، “من می توانم به هر چیزی که می خواهم برسم.”

2. “من لیاقت عشق را ندارم.”

این باور نوعی از یک شرم سمی است که از نادیده گرفته شدن، سوء استفاده یا رفتارهای مخرب خودتان در گذشته ریشه می گیرد که اکنون از آن ها ناراحت هستید.

این نکته خیلی مهم را باید در نظر داشته باشید که اگر فکر کنید لیاقت عشق و عاشقی را ندارید، نه خودتان عاشق شده و نه می گذارید یک نفر دیگر عاشق تان شود. حتی بین خودتان و دیگران یک دیوار ایجاد می کنید.

راهکار رهایی از این باور محدود کننده:

اولین قدم، تغییر گفتگوی درونی تان است. باید نسخه ای همدرد و دلسوز از خودتان ایجاد کنید؛ نسخه ای که خود قبلی تان را به خاطر تمام اشتباهات و تجربیات منفی گذشته ببخشد.

قطعا زمانبر است اما وقتی این کار را انجام دهید، زندگی تان عوض می شود.

3. “لیاقت این را ندارم.”

این باور نوعی سرزنش کردن خودمان است که معمولا از احساس ناامنی یا بی ارزش بودن نشات می گیرد.

راهکار رهایی از این باور محدود کننده:

برای غلبه بر این باور محدود کننده می توانید یک ژورنال از تمام دستاوردهایتان در زندگی تهیه کنید. هر وقت این احساس به سراغ تان آمد، این ژورنال را خوانده و به خودتان یادآوری کنید که چرا لیاقت رسیدن به همه چیز را دارید.

4. “هنوز آماده نیستم.”

سندرم خود ویرانگری بلایی سرتان می آورد که باور کنید فردی فریبکار هستید یا هنوز برای دنبال کردن آرزوهایتان آماده نیستید.

اما واقعیت امر این است که تمام انسان ها برای شروع کاری جدید آمادگی “کامل” ندارند.

راهکار رهایی از این باور محدود کننده:

باید قدم های کوچک بردارید. به جای این که تمرکزتان بر عالی بودن باشد، صرفا به فکر اقدام باشید. به خودتان این اجازه را بدهید که در طول مسیر درس های جدید بگیرید.

5. “این کار خیلی سخته.”

وقتی در زندگی با مشکلاتی مواجه می شوید، وسوسه می شوید که تسلیم شده و به این باور برسید که شرایط خیلی سخت است. اما فراموش نکنید: رسیدن به دستاوردهای بی نظیر اصلا کار آسانی نیست.

راهکار رهایی از این باور محدود کننده:

اگر قصد رسیدن به رویاهایتان – از پرداخت بدهی ها گرفته تا یادگیری سرمایه گذاری یا پیدا کردن شغلی با درآمد بیشتر – را دارید، باید سخت کوشی و تلاش را قبول کنید.

این را فراموش نکنید که توانایی رسیدن به هر چیزی را دارید.

6. “نمی توانم تغییر کنم.”

این باور نتیجه گیر افتادن در یک شرایط مشخص است. شاید چندین سال است در شغلی مشغول به کار هستید که از آن بیزار هستید اما در عین حال هم توانایی تغییر دادن آن را ندارید.

راهکار رهایی از این باور محدود کننده:

واقعیت این است که اگر بخواهید، قدرت تغییر را دارید. با برداشتن قدم های کوچک در مسیر درست شروع کنید. به مرور زمان اعتماد به نفس بیشتر شده و می توانید کارهای بزرگ تری انجام دهید.

7. “زمان، انرژی، پول و منابع کافی ندارم.”

همین تفکر محدود کننده باعث می شود انگیزه کافی برای دست به کار شدن و رسیدن به رویاهایتان را نداشته باشید.

راهکار رهایی از این باور محدود کننده:

سعی کنید بر داشته ها تمرکز کنید و ببینید چگونه می توانید از منابع فعلی به نفع خود استفاده کنید. مثلا اگر فکر می کنید دانش کافی برای پس انداز کردن را ندارید، تحقیق کنید و به توصیه های افراد حرفه ای گوش دهید.

8. “در …. خوب نیستم.” (روابط، فرزند داری، شغلم، مدیریت پول و هر چیز دیگری)

حتی تاثیرگذارترین انسان های دنیا هم در یک زمینه اصلا خوب نیستند اما به این معنی نیست که اگر تلاش کنید باز هم عملکردتان خوب نمی شود.

راهکار رهایی از این باور محدود کننده:

وقتی این باور تکرار کننده را مدام با خودتان تکرار می کنید، عملا تمام درها را بسته و خودتان را متقاعد می کنید که هیچ امیدی برای پیشرفت وجود ندارد.

مثلا نگویید من در مدیریت پول خوب نیستم بلکه بگویید، “هنوز” عملکردم خوب نشده اما در مسیر هستم.”

9. “فرصت انجام این کار را ندارم.”

شاید از بس با خودتان تکرار کرده اید، دیگر باورتان شده فرصت کافی برای ورزش، پختن غذاهای سالم یا حتی تفریح و سرگرمی را ندارید.

راهکار رهایی از این باور محدود کننده:

واقعیت این است که برای هر کاری که دوست داشته باشید، می توانید زمان بسازید. قطعا به کمی تلاش و برنامه ریزی نیاز دارد اما عملی است.

10. “نمی دانم چگونه باید …” (جای خالی را با هر کلمه ای می توانید پر کنید: مثلا خوشحال باشم، زندگی ام را تغییر دهم، دوستان جدید پیدا کنم و غیره)

اول از همه فراموش نکنید که فقط شما نیستید که این احساس را دارید؛ به ویژه وقتی نوبت به تغییر شرایط و بهبود زندگی می رسد.

راهکار رهایی از این باور محدود کننده:

خوشبختانه راهکارهای زیادی دارید. کتاب های بهبود فردی را مطالعه کنید، از دیگران سوال بپرسید یا در نهایت از فرد متخصص کمک بگیرید.

کلام آخر

همه ما انسان ها یک سری باورهای محدود کننده داریم اما اگر می خواهیم پیشرفت کرده و یک زندگی بهتر برای خودمان بسازیم، باید این باورها را شکست دهیم.

فراموش نکنید همزمان که برای باورهای قدیمی راهکارهایی پیدا می کنید، باورهای محدود کننده جدید پیدا شده و قصد اسیر کردن تان را دارند. اصلا مهم نیست! فقط باید آن ها را شناسایی و نابود کنید.

 

منابع:

awai

linkedin