با افزایش سن، ممکن است افراد از نظر قدرت جسمی و ذهنی دچار مشکل شوند و در انجام فعالیت‌های روزانه و مراقبت‌های بهداشتی به کمک مداوم نیاز داشته باشند. در این شرایط خانه سالمندان شرق تهران بهترین مکانی است که سالمند می‌تواند زندگی آرام و باکیفیتی را تجربه کند. در بهترین خانه سالمندان شرق تهران امکانات متعددی برای تامین آسایش و رفاه سالمندان فراهم شده است. به همین دلیل بهترین آسایشگاه سالمندان شرق تهران را می‌توان به عنوان گزینه‌ای مناسب در نظر داشت.

خانه سالمندان شرق تهران، با آسایش بی‌نظیر و خدمات ارزشمندی که دارد، نه تنها یک خانه امن بلکه دنیایی محبوب و آرام برای سالمندان عزیز شما به حساب می‌آید.

دلیل اهمیت خانه سالمندان شرق تهران

با شروع دوره سالمندی چالش‌های متعددی بر سر راه سالمند وجود خواهد داشت. از دست دادن همسری که قبلا فرد را همراهی و از وی حمایت می‌کرد، می‌تواند عامل مهمی باشد تا افراد مسن احساس تنهایی و انزوا کنند. کودکان اغلب نقش مهمی در زندگی والدین سالخورده خود دارند و همراهی، حمایت عاطفی و مراقبتی آنها نقش بسیار مهمی در بهبود روحیه سالمند دارد. با این حال، از آنجایی که فرزندان برخی از نیازهای مراقبتی والدین سالخورده را انجام می‌دهند، اما مراقبت از سالمند ممکن است برای اعضای خانواده مساله‌ای چالش برانگیز باشد که موجب می‌شود تا فرزندان در ایجاد تعادل میان کار و زندگی خود دچار مشکل شوند.

خانه سالمندان راه حل مناسبی را به افرادی که سالمندی دارند که نیاز به مراقبت دارد ارائه می‌کند. سالمندانی که برای مراقبت به تجهیزات و خدمات پرستاری حرفه‌ای نیاز دارند که در منزل به سادگی امکان پذیر نیست. اما این تصمیم نباید ساده گرفته شود و بهتر است پس از بررسی دقیق نیازهای سالمند و شرایط وی امکانات و خدمات خانه سالمندان مورد توجه قرار گیرد. سنجیدن مزایا و معایب یک خانه سالمندان، مانند نحوه مراقبت از سالمندان، کیفیت خدمات، هزینه و امکاناتی که در خانه سالمندان برای رفاه حال سالمندان ارائه می‌شود بسیار مهم بوده و باید به دقت بررسی شود.

ویژگی‌های بهترین خانه سالمندان شرق تهران

انتخاب خانه سالمندان مناسب برای یک عزیز ممکن است تصمیم دشواری باشد و فرزندان برای این تصمیم کمی سخت گیرانه عمل خواهند کرد. هر سالمندی رفتارها و عادات متفاوتی دارد و اولویت‌ها و نیازهای آنها با یکدیگر متفاوت خواهد بود. برخی ممکن است ترجیح دهند در مرکزی زندگی کنند که خدمات مراقبتی با کیفیت بالا و امکانات پزشکی کافی داشته باشند، در حالی که برخی دیگر یک محیط زندگی راحت و ایمن را در اولویت قرار می‌دهند. بنابراین، اطمینان از اینکه خانه سالمندان انتخاب شده بتواند نیازها و انتظارات افراد سالمند را برآورده کند، بسیار مهم است.

جدای از اولویت‌های سالمندان، استانداردها و مقررات خاصی نیز وجود دارد که هر مرکز باید برای اطمینان از رفاه و ایمنی ساکنان خود از آنها پیروی کند. این مقررات برای اطمینان از اینکه خانه سالمندان مراقبت کافی، درمان پزشکی مناسب دریافت کرده و در محیطی امن و ایمن زندگی می‌کنند، مشخص شده است. قبل از اینکه درباره جزئیات خانه سالمندان بپردازیم لازم است بدانیم یک خانه سالمندان استاندارد چه ویژگی‌هایی دارد:

ایجاد محیطی آرام و ایمن

توجه به فضای خانه سالمندان برای اطمینان از آرامش و امنیت سالمندان ضروری است. یک خانه سالمندان استاندارد باید محیطی آرام باشد و احساس راحتی و امنیت را برای سالمندان ساکن ایجاد نماید. همچنین شرایط باید به صورتی باشد که سالمندان بتوانند تعاملات اجتماعی خود را داشته و با همسالان خود در ارتباط باشند. این مسائل در ایجاد آرامش و بهبود حال روحی سالمند بسیار اهمیت دارد.

ویژگی‌های بهترین خانه سالمندان شرق تهران

خانه سالمندان ایده آل محیطی آرام و امن را برای سالمندان تضمین می‌کند. ایجاد یک محیط آرام استرس و نگرانی سالمند را از بین می‌برد و تنش‌های روانی و رفتاری سالمند را کاهش می‌دهد، در نتیجه کیفیت زندگی سالمند تا حد زیادی بهبود می‌یابد. مسئولیت حفظ این آرامش و سکوت بر عهده کارکنان و پرستاران این مرکز است.

معمولا پس از پذیرش، پرسنل باید وضعیت روانی و عاطفی سالمند را ارزیابی کنند تا اطمینان حاصل شود که فرد مشکلی برای خود یا دیگران ایجاد نخواهد کرد. در صورتی که وقتی سالمندی از نظر روانی و رفتاری وضعیت حادی داشته باشد، برای سایر سالمندان تنش و استرس زیادی ایجاد خواهد کرد. جو ناپایدار یا متشنج می‌تواند بر خلق و خوی سالمندان تأثیر بگذارد. بنابراین حضور دائم پرستاران در اتاق‌های سالمندان برای جلوگیری از هرگونه آسیب احتمالی ضروری است.

انتخاب یک مرکز مجهز به امکاناتی که بتواند نیازهای سالمندان را برآورده کند، از اهمیت بالایی برخوردار است. به عنوان مثال، سالمندانی که به درد پا یا آرتریت مبتلا هستند به دلیل مشکلات حرکتی برای بالا و پایین رفتن از پله‌ها مشکل خواهند داشت. یا برخی از سالمندان به دلیل کهولت سن یا بینماری تعادل خود را از دست می‌دهند. به همین دلیل انتخاب یک خانه سالمندان مجهز به تجهیزاتی مانند آسانسور یا وسایل مخصوص حمل و نقل ایمن میان طبقات برای جابجایی ایمن و راحت سالمندان بسیار مهم و حیاتی است.

ارائه خدمات پزشکی و مراقبت‌های پرستاری

یکی از مهمترین نیازهای سالمندان مخصوصا سالمندان بیمار و ناتوان، دریافت خدمات پزشکی و مراقبت‌های پرستاری شبانه روزی است. این بدان معناست که پرستاران و کادر پزشکی باید در تمام ساعات شبانه روز بررسی شرایط جسمی و بیماری سالمندان و ارائه خدمات پرستاری مورد نیاز سالمندان در مرکز حضور داشته باشند. مهم است که پرستاران و کارکنان برای شناسایی و رفع نیازهای پزشکی سالمندان آموزش دیده باشند. علاوه بر این باید بتوانند طبق دستور پزشک داروها را تجویز کرده و نیازهای پرستاری سالمندان را تامین کنند.

حضور پرسنل پزشکی متخصص مانند فیزیوتراپیست، پزشک عمومی و روانشناس در خانه سالمندان بسیار مهم است. بسیاری از سالمندان به دلیل شرایط جسمی و ابتلا به انواع بیماری به خدمات پزشکی و پرستاری ویژه نیاز دارند و باید به طور مرتب تحت مراقبت باشند. در کنار آن خدمات فیزیوتراپی و کاردرمانی برای بهبود وضعیت جسمی سالمندان و افزایش قدرت بدنی آنها از اهمیت بالایی برخوردار است.

وجود اتاق اورژانس با تجهیزات پزشکی پیشرفته و پرسنل آموزش دیده در خانه سالمندان ضروری است. گاهی ممکن است یک سالمند به دلیل بیماری یا مشکلات جسمی در شرایط حادی باشد که به درمان‌های اورژانسی نیاز داشته باشد، در این شرایط وجود اتاق اورژانس در مرکز برای انتقال سالمند و ارائه درمان‌های مورد نیاز یک نیاز ضروری محسوب می‌شود. پرستاران وضعیت جسمی و علائم حیاتی سالمندان را به طور مرتب چک می‌کنند و در صورت مشاهده کوچکترین تغییر در وضعیت جسمی آنها اقدامات اورژانسی را انجام داده و پزشک شیفت سالمند را تحت درمان قرار می‌دهد.

تغذیه مناسب و رعایت رژیم غذایی مخصوص هر سالمند

اهمیت داشتن یک متخصص تغذیه در خانه سالمندان را نمی‌توان نادیده گرفت. حضور متخصص تغذیه در حصول اطمینان از دریافت مواد غذایی مناسب سالمندان نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند که برای سلامت و رفاه کلی آنها ضروری است.

یکی از وظایف اصلی متخصص تغذیه در خانه سالمندان بررسی پرونده هر سالمند ساکن مرکز و تنظیم برنامه غذایی و رژیم غذایی آنها بر اساس نیازهای فردی آنهاست. این رژیم با در نظر گرفتن عواملی مانند وضعیت سلامت جسمی سالمندان، درمان‌های مداوم پزشکی که ممکن است دریافت کند و هرگونه حساسیت غذایی یا عدم تحمل آنها تنظیم می‌شود.

به عنوان مثال، اگر یک سالمند مبتلا به دیابت باشد، متخصص تغذیه برنامه غذایی خاصی را طراحی می‌کند که سطح قند خون و رژیم دارویی وی در ان رعایت شده باشد. همچنین اگر یک سالمند به بیماری لیپید خون مبتلا باشد، متخصص تغذیه برنامه غذایی را طراحی می‌کند که چربی اشباع کمی داشته باشد و حاوی مقدار زیادی پروتئین و غلات مفید برای قلب باشد.

از دیگر وظایف متخصص تغذیه بررسی نیازهای بدن هر یک از سالمندان و تجویز مکمل‌های خوراکی مورد نیاز برای آنها است. برخی از ویتامین‌ها و مواد معدنی با خوردن مواد غذایی جبران نمی‌شوند و نیاز است تا حتما در کنار وعده‌های غذایی از مکمل‌های خوراکی نیز استفاده شود. هر سالمند با توجه به وضعیت جسمی و داروهایی که مصرف می‌کند به مکمل‌های خاصی نیاز دارد و نباید به طور خودسرانه این مکمل‌ها را مصرف کرد.

توجه به این نکته ضروری است که تغذیه برای سالمندان که در معرض ابتلا به مشکلاتی مانند پوکی استخوان، کم خونی و کمبود ویتامین هستند، بسیار مهم است. میان وعده‌های سالم و منظم باید در طول روز تهیه شود تا اطمینان حاصل شود که سالمندان کالری و مواد مغذی لازم را برای حفظ سلامت خود و جلوگیری از سوء تغذیه دریافت می‌کنند.

وجود امکانات رفاهی و بهداشتی

به منظور اطمینان از سلامت و رفاه سالمندان ساکن در خانه سالمندان، مهم است که هر اتاق دارای توالت و حمام جداگانه باشد. دسترسی آسان به سرویس بهداشتی و حمام برای سالمندان بسیار حائز اهمیت است. بنابراین، برای راحتی و آسایش سالمندان در هر اتاق یک سرویس بهداشتی مجهز وجود دارد تا نیازی نباشد برای استفاده از سرویس بهداشتی مسافت زیادی را طی کنند. این امر به جلوگیری از وقوع هرگونه حادثه یا اتفاقات غیر منتظره که سلامت سالمندان را به خطر بیاندازد کمک می‌کند.

خصوصیات و ویژگی‌های اصلی آسایشگاه و خانه سالمندان شرق تهران

علاوه بر وجود اتاق ها و حمام های جداگانه، توجه به شرایط سرویس های بهداشتی و حمام در خانه سالمندان نیز ضروری است. سالمندان ممکن است به کمترین میزان آلودگی حساس باشند که می تواند منجر به حساسیت پوستی یا سایر مشکلات شود. بنابراین، لازم است اطمینان حاصل شود که توالت ها و حمام ها به طور منظم تمیز و ضد عفونی می شوند تا از خطرات احتمالی سلامتی جلوگیری شود.

همچنین بسیار مهم است که پرستاران و مراقبانی که در خانه سالمندان کار می‌کنند در مورد روش‌های مناسب برای حمام کردن و شستشوی بدن سالمندان آموزش دیده باشند. مهم است که هر سالمند در زمان حمام کردن و شستشو نیازهای متفاوتی دارند و این مساله در راحتی و آسایش سالمند تاثیر بسزایی دارد. با ارائه آموزش مناسب، کارکنان خانه سالمندان با نیازهای بهداشتی سالمندان آشنا شده و بسته به نیاز هر سالمند خدمات مورد نیاز را ارائه می‌دهند.

امور سرگرمی و تفریحی مختص سالمندان

امروزه خانه سالمندان همانند خانه سالمندان بوده و خدمات و امکانات رفاهی و تفریحی بسیاری در مرکز مهیا شده است. حفظ روحیه نشاط برای این گروه سنی بسیار مهم است، به همین دلیل بایستی برای سالمندان برنامه تفریحی و سرگرمی متناسبی را در نظر گرفت. درک این نکته ضروری است که آنها هنوز هم می‌توانند از فعالیت‌های سرگرم کننده صرف نظر از سنشان لذت ببرند. برنامه‌های گردشگری، آموزشی و تفریحی متعددی در خانه سالمندان گلبرگ در نظر گرفته شده است که حفظ روحیه سالمندان کمک می‌کند.

برخی از این سرای سالمندان با هماهنگی و تایید خانواده سالمندان آنها را به زیارت و کمپ های تفریحی داخل و خارج شهر می برند.

نکاتی در مورد انتخاب بهترین آسایشگاه سالمندان شرق تهران

اگر به دنبال خانه سالمندان خوب و مجهز هستید، بایستی با سالمند خود مشورت کنید و نظر وی را بدانید. در صورت امکان با سالمند خود به مرکز مراجعه کنید و همراه با ایشان از قسمت‌های مختلف آن بازدید کنید. برخورد پرسنل و خدمات و امکاناتی که در مرکز هست را به دقت بررسی نمائید و درباره اقامت سالمند خود در این مرکز مشورت کنید.

مواردی که در بخش فوق ذکر شد را به دقت بررسی کنید و با دیگر اعضای خانواده درباره شرایط سالمند و اقامت وی در خانه سالمندان مشورت نمائید. در بسیاری از مواقع حضور سالمند در خانه سالمندان برای وی مزایای بسیاری به همراه دارد و برای ایشان گزینه بهتری خواهد بود. اما مهم است که سالمند را از نظر روحی آماده کنید و ایشان را با آمادگی ذهنی کامل به خانه سالمندان ببرید. در صورتی که در ایشان آمادگی لازم را داشته باشد، بهتر می‌تواند با زندگی در مرکز کنار بیایند.

در خانه سالمندان شرق تهران تمامی امکانات مورد نیاز سالمندان فراهم شده است و امنیت و آرامش سالمند در مرکز بیشتر از خانه شخصی وی خواهد بود. به همین دلیل در بهترین خانه سالمندان شرق تهران سالمند در امنیت بوده و به دلیل وجود تجهیزات پزشکی و بهداشتی وضعیت جسمی و روحی وی بهبود خواهد یافت. بسیاری از سالمندان تنها برای مدت محدودی در خانه سالمندان زندگی می‌کنند و پس از بهبود به منزل بازمی‌گردند. در بهترین آسایشگاه سالمندان شرق تهران تمامی خدمات و امکانات بر اساس استانداردهای بین المللی فراهم شده است.

نوشته شده توسط وبلاگ خانه سالمندان گلبرگ: https://gollbarg.com