با در نظر گرفتن مطالبی که دکتر دیوید لودویگ در کتاب نوشته خودش در سال 2016 گفته است، ما یک برنامه غذایی داریم به نام “راهکار گرسنگی مداوم.” در اصل این یک برنامه مخصوص افرادی است که همیشه گرسنه شان است!

در این برنامه غذایی بر خوردن غذاهای سرشار از پروتئین، چربی های سالم و خودداری از خوردن کربوهیدرات های فراوری شده تمرکز می شود. کالری شماری در این برنامه غذایی جایی ندارد. در عوض آنقدر به غذا خوردن ادامه می دهید تا این که احساس سیری کنید!

ایده اصلی در این رویکرد این است که با تمرکز بر خوردن غذاهای باکیفیت و مصرف بیشتر پروتئین و چربی های سالم به جای کربوهیدرات و خوراکی های فوق فراوری شده، برای مدت بیشتر و طولانی تری احساس سیری کنید. وقتی که سیر می شوید، قطعا هم کمتر غذا می خورید.

هدف کلی این برنامه که مخصوص افراد همیشه گرسنه است، کاهش وزن و تامین سوخت مورد نیاز بدن برای بهبود سلامتی است.

به گفته نویسنده این کتاب که در حال حاضر به عنوان پروفسور تغذیه در دانشگاه هاروارد مشغول به کار است، “با این که بیشتر مردم با هدف کاهش وزن این برنامه را انتخاب می کنند اما هدف ما از ارائه این برنامه چیزی نیست جز بهبود سلامت متابولیک، کاهش ریسک ابتلا به بیماری های مزمن، مثل دیابت و افزایش سلامتی. به باور ما، کاهش وزن صرفا یکی از پیامدهای خوشایند این برنامه است.”

چرا روش های قدیمی کاهش وزن دیگر تاثیری ندارند؟

به گفته لودویگ، در رژیم های غذایی قدیمی بر جلوگیری از پرخوری تمرکز کرده و رژیم غذایی کم کالری را به عنوان راهکار پیشنهاد می کنند.

با این حال، بعد از یک دوره کوتاه تبعیت از این رژیم ها، خسته می شوید، دوباره شروع به پرخوری کرده و به وزن سابق برمی گردید.

برنامه غذایی مخصوص افرادی که همیشه گرسنه هستند!

آیا با این برنامه غذایی می توان وزن کم کرد؟

ممکن است با تبعیت از این رژیم وزن کم کنید اما تاکنون شواهدی در این زمینه ارائه نشده است. مبتکران این رژیم برای مدت 16 هفته 237 شرکت کننده را زیر نظر داشتند. به گفته آن ها، مزایای این رژیم عبارت اند از:

  • احساس رضایت بیشتر از غذا خوردن؛
  • کمتر احساس گرسنگی می کنید؛
  • انرژی بیشتری دارید؛
  • بعد از غذا خوردن، مدت بیشتری سیر هستید.

در این برنامه بر داشتن خواب کافی و تحرک بدنی با هدف کاهش استرس تاکید شده است.

سازوکار این برنامه غذایی؛ مخصوص افراد همیشه گرسنه

این برنامه از سه فاز تشکیل شده است.

در فاز اول، هدف تمرکز بر کاهش مصرف کربوهیدرات و مصرف متوسط پروتئین است. به عبارت دیگر، باید 25 درصد کربوهیدرات، 25 درصد پروتئین و 50 درصد چربی مصرف شود. این فاز تقریبا دو هفته زمان برده و باعث کاهش انسولین خون می شود.

خوراکی های مجاز در فاز اول عبارت اند از:

  • حبوبات؛
  • سبزیجات سبز و فاقد نشاسته؛
  • میوه؛
  • پروتئین، مثل تخم مرغ، گوشت قرمز و ماست یونانی؛
  • لبنیات.

در فاز دوم و سوم باید کربوهیدرات های مفید به رژیم اضافه شود. در فاز سوم اجازه خوردن کم شیرینی های سرشار از کربوهیدرات و قند افزوده را هم دارید.