در مقاله ای که به تازگی منتشر شده است، محققان ارتباط بین مصرف خوراکی های فوق فراوری شده و ریسک ابتلا به بیماری مزمن کلیه را بررسی کرده اند.

بیماری مزمن کلیه و خوراکی فوق فراوری شده؛ پیش زمینه

8 تا 16 درصد از جمعیت جهان به بیماری مزمن کلیه مبتلا هستند. تخمین زده می شود که حدود 15 درصد از بزرگسالان آمریکایی هم به این بیماری مبتلا باشند.

مطالعاتی که در گذشته انجام شده اند، نشان می دهد که بین مصرف یک سری از خوراکی ها، مواد مغذی و تبعیت از الگوهای غذایی و ریسک ابتلا به بیماری مزمن کلیه رابطه وجود دارد. با این حال، اطلاعات زیادی درباره تاثیر خوراکی های فوق فراوری شده وجود ندارد.

علاوه بر این، یافته های یک مطالعه قدیمی هم نشان می دهد که مصرف زیاد این دسته از خوراکی ها و همین طور خوراکی های فراوری شده، ریسک ابتلا به بیماری های غیرمسری را زیاد می کند.

بیماری مزمن کلیه و خوراکی فوق فراوری شده

درباره مطالعه

محققان با انجام این مطالعه قصد داشتند رابطه بین مصرف خوراکی های فوق فراوری شده و افزایش ریسک ابتلا به بیماری مزمن کلیه را بررسی کنند.

به همین منظور، آن ها داده های موجود در چندین پایگاه داده را بررسی کردند. آن ها بعضی از مقالات را برای بررسی بیشتر انتخاب کردند. سن شرکت کنندگانی که در آن مطالعات حضور داشتند، بالای 18 سال بود.

به طور کلی، 905 مقاله با این موضوع در پایگاه داده وجود داشت. سپس محققان با توجه به معیارهایشان، تعداد زیادی از مقالات را حذف کردند.

در نهایت، فقط هشت مطالعه برای بررسی انتخاب شد. بیش از 500.000 نفر در این مطالعات شرکت کرده بودند. این مقالات مربوط به کشورهای آمریکا، اسپانیا، کره، چین، هلند و انگلیس بود. محققان بین 3.6 تا 24 سال، وضعیت شرکت کنندگان را زیر نظر داشتند.

یافته های مطالعه

پس از بررسی داده های موجود، محققان به این نتیجه رسیدند که مصرف بالای این گروه از خوراکی ها، در مقایسه با مصرف متوسط آن ها، تا 18 درصد ریسک ابتلا به بیماری مزمن کلیه را زیاد می کند.

به طور کلی، یک رابطه خطی بین مصرف این خوراکی ها و ابتلا به این بیماری وجود دارد. افزایش ده درصدی مصرف این خوراکی ها مساوی با افزایش هفت درصدی ریسک ابتلا به بیماری مزمن کلیه است.

خوراکی فوق فراوری شده و بیماری مزمن کلیه؛ نتیجه گیری

نتایج به دست آمده از این مطالعه نشان می دهد که هر چقدر فرد خوراکی های فوق فراوری شده را بیشتر مصرف کند، ریسک ابتلا به بیماری مزمن کلیه هم در او بیشتر می شود.

به گفته محققان، این بررسی یک سری محدودیت هایی هم دارد؛ مثلا از هشت مقاله بررسی شده، شش مطالعه در کشورهای غربی انجام شده است.