همزمان که سن خانم ها بیشتر می شود، تغییراتی هم در بدنشان رخ می دهد. کنترل وزن، کنترل علائم ناشی از یائسگی، بهبود عملکرد مغز یا به طور کلی، افزایش سلامت عمومی بدن، به دغدغه های اصلی خانم های 50 ساله تبدیل می شود. به همین خاطر، باید طبق بهترین الگوهای غذایی عمل کرد.

چرا وزن خانم ها بعد از 50 سالگی زیاد می شود؟

تغییرات در هورمون ها، کاهش میزان متابولیسم، کاهش میزان فعالیت و حجم ماهیچه و حتی پایین آمدن کیفیت خواب، همگی باعث افزایش وزن بعد از 50 سالگی می شوند.

وقتی کیفیت خواب پایین آمده و میزان استروژن در بدن کم شود، بدن دیگر مثل سابق از چربی ها استفاده نکرده و کنترل وزن در این سن را سخت می کند.

به گفته یکی از متخصصین تغذیه، “این مسائل نباید باعث شود که خانم ها به سمت رژیم های غذایی خیلی سخت بروند. خانم ها نباید به فکر تبعیت از برنامه های کاهش وزن فوری باشند زیرا این کاهش وزن پایدار نبوده و سلامتی را به خطر می اندازد.”

بهترین رژیم های غذایی برای خانم های بالاتر از 50 سال

بهترین رژیم های غذایی برای خانم های بالاتر از 50 سال

این چهار رژیم، بهترین گزینه های موجود هستند زیرا هم میزان مواد مغذی مورد نیاز بدن را تامین کرده و هم به کنترل وزن کمک می کنند.

1. رژیم غذایی دش؛ الگوهایی غذایی

این رژیم، سلامت قلب را تضمین می کند و مانع از ابتلا به بیماری قلبی می شود.

در رژیم غذایی دش بر مصرف میوه ها و سبزیجات، غلات سبوس دار، لبنیات کم چرب و پروتئین های بدون چربی تاکید می شود.

2. رژیم غذایی مدیترانه ای

رژیم غذایی مدیترانه ای موجب کاهش ریسک ابتلا به بیماری قلبی عروقی و افزایش سلامت عمومی بدن می شود.

در رژیم غذایی مدیترانه ای بر مصرف میوه ها و سبزیجات، غلات سبوس دار، لوبیا، آجیل و دانه ها، چربی های سالم مانند روغن زیتون، تخم مرغ و ماکیان تاکید می شود.

گوشت قرمز، شکر و قند و خوراکی های فراوری شده باید کمتر مصرف شوند.

3. رژیم مایند؛ الگوهای غذایی

رژیم مایند در اصل ترکیبی از دو رژیم مدیترانه ای و دش می باشد که هدف تاخیر در ابتلا به بیماری های تحلیل برنده اعصاب را دنبال می کند. این رژیم موجب بهبود عملکرد شناختی خانم های 50 ساله، کاهش ریسک ابتلا به زوال عقل، افزایش سلامت قلب، کاهش ریسک ابتلا به دیابت و سرطان های خاص می شود.

رژیم مایند عمدتا بر گیاهان مثل میوه و سبزیجات برگ دار تاکید می کند اما مصرف ماهی، آجیل، غلات سبوس دار و روغن زیتون هم آزاد است.

4. رژیم یائسگی

هدف اصلی این رژیم این است که به خانم ها در کنترل تاثیرات ناشی از تغییرات هورمونی در این دوره کمک کند.

در این رژیم در هر وعده غذایی باید بین 25 تا 30 گرم پروتئین و 10 گرم فیبر مصرف شود. علاوه بر این، دو بار در هفته باید ماهی خورده شود. میزان مصرف چربی های اشباع شده، سدیم، قند و مشروبات الکلی در رژیم یائسگی محدود شده است.

به گفته یکی از محققان، “اگر از این رژیم تبعیت کرده و همزمان فعالیت بدنی داشته باشید، کیفیت خواب بهتر شده، انرژی بیشتری داشته و دیگر خبری از تغییرات ناگهانی در خلق و خوی نخواهد بود. بعلاوه، به بیماری های استخوان و قلب هم مبتلا نمی شوید.”