به تازگی مطالعه ای در ژورنال نوترینتس منتشر شده است که درباره تاثیر پروتئین های گیاهی بر عملکرد فیزیکی، ترکیب بدنی و قدرت بدنی بزرگسالان صحبت می کند. در بخشی از این مقاله نیز به نقش ورزش در افزایش تاثیرگذاری این پروتئین ها اشاره می شود.

پروتئین گیاهی؛ پیش زمینه

همزمان با بالا رفتن سن، فرد دچار سارکوپنیا می شود؛ به عبارت دیگر، حجم، قدرت و توانایی ماهیچه های اسکلتی کم می شود. معمولا برای پیشگیری از کاهش حجم ماهیچه ها، به بزرگسالان توصیه می شود به طور منظم ورزش کرده و خوراکی های سرشار از پروتئین مصرف کنند.

پروتئین های گیاهی، جایگزینی مفید برای پروتئین های حیوانی هستند. در مقایسه با پروتئین های حیوانی، تولید این نوع ذرات به نسبت راحت تر است. بعلاوه، گازهای گلخانه ای کمتری نیز تولید می شود. پروتئین های گیاهی سرشار از پلی فنول ها، فیبر و چربی های اشباع نشده هستند. البته از نظر میزان مواد مغذی پروتئین های حیوانی در جایگاه نخست قرار می گیرند.

طبق گفته محققان، همزمان با افزایش سن در روند متابولیسم پروتئین نیز اختلالاتی ایجاد می شود که علت آن ایجاد تغییراتی در فرایند هضم غذا، التهاب مزمن کل بدن، تغییراتی در هورمون ها، کاهش سنتز پروتئین ماهیچه، مقاومت آنابولیک و مقاومت در برابر انسولین است. در چندین مطالعه گفته شد که مواد تشکیل دهنده این نوع ذرات، مانند ایزوفلاون ها در سویا خواص ضدالتهابی داشته و در نهایت جلوی روند کاهش حجم ماهیچه ها را گرفته و به عضله سازی کمک می کند.

درباره مطالعه

در این مطالعه، محققان تاثیر پروتئین گیاهی بر عملکرد فیزیکی، ترکیب بدنی و قدرت بدنی در بزرگسالان 60 ساله و در سنین بیشتر را ارزیابی کردند. آن ها تمام مقالات منتشر شده بین سال های 1947 تا 2023 را مورد بررسی قرار دادند.

نقش پروتئین گیاهی در افزایش حجم ماهیچه

 

یافته های مطالعه درباره پروتئین گیاهی

در نهایت 8.068 مقاله جمع آوری شد اما بعد از حذف مقالاتی که نتایج تکراری داشته یا مشابه بودند، در نهایت 13 مقاله بررسی شد.

مشخص شد که مصرف پروتئین های گیاهی در گذر زمان حجم و قدرت ماهیچه را افزایش می دهد. این مطالعه نشان می دهد که منابع سرشار از پروتئین های گیاهی برای بزرگسالانی که فرایند متابولیسم آنابولیک بدنشان دچار اختلال شده است، فواید زیادی دارد. این نوع پروتئین علاوه بر این که حجم ماهیچه را بیشتر می کند، در نابودی توده چربی هم نقش بسزایی دارد. از این رو می توان گفت که این پروتئین ها تاثیری مثبت بر ترکیب بدنی دارند.

معمولا همزمان با بالا رفتن سن، حجم توده چربی بدن هم زیاد می شود زیرا در این دوران ریسک مقاومت نسبت به انسولین، کاهش حجم ماهیچه و ابتلا به بیماری بیشتر می شود.

ویتامین ها، فیبر، مواد معدنی و آنتی اکسیدان موجود در پروتئین های گیاهی تاثیری مستقیم بر سلامت ماهیچه دارند زیرا میزان التهاب را کاهش می دهند.

نتیجه گیری

در این مطالعه به تاثیر بسزای پروتئین های گیاهی بر بهبود عملکرد فیزیکی، ترکیب بدنی و قدرت جسمانی در میان بزرگسالان بالاتر از 60 سال اشاره می شود. علاوه بر این، با مصرف پروتئین های گیاهی، میزان توده عضلانی بدون چربی افزایش و حجم توده چربی کاهش می یابد.