مطالعه ای به تازگی منتشر شده است که ارتباط میان تبعیت از الگوهای رژیمی گیاهی در خانم های باردار ایرانی و ریسک افزایش یا کاهش وزن (یا به عبارت دیگر، امکان کنترل وزن) در بارداری را بررسی می کند.

کنترل وزن در بارداری با رژیم های گیاهی؛ پیش زمینه

در دوران بارداری، افزایش وزن مولفه ای مهم است که سلامت مادر و جنین را نشان می دهد. افزایش وزن به خاطر بارداری نیز در حقیقت واکنش فیزیولوژیکی بدن به خاطر انباشته شدن چربی و رشد جنین می باشد.

وزن مادر حتما در این دوران باید زیاد شود تا مشکلی برای جنین پیش نیاید. علاوه بر این، مطالعات نشان داده اند که عدم افزایش وزن مادر در دوران بارداری مساوی با کاهش وزن و تاخیر در رشد جنین در داخل رحم خواهد بود.

از طرف مقابل، اگر وزن مادر در این دوره خیلی زیاد شود، ریسک زایمان زودرس و چاقی مفرط در دوران کودکی را زیاد می کند.

محققان می گویند با تبعیت از رژیم های غذایی گیاهی در دوران بارداری می توان وزن را کنترل کرد.

کنترل وزن در بارداری با رژیم های گیاهی

درباره مطالعه

محققان به منظور انجام این مطالعه، سه شاخص رژیمی را بررسی کردند: شاخص رژیمی گیاهی، شاخص رژیمی گیاهی سالم و شاخص رژیمی گیاهی ناسالم. سپس به غذاهای سالم، یعنی غذاهای گیاهی، و غذاهای ناسالم امتیاز دادند.

جامعه هدف آن ها، خانم های باردار ایرانی در شهر سمنان بودند. شرکت کنندگانی که در سه ماهه اول بارداری بودند، در مطالعه حضور داشتند؛ اما خانم هایی که قرار بود هورمون درمانی شوند یا بیماری های هورمونی داشتند، از مطالعه خارج شدند.

آن ها قصد داشتند رابطه میان افزایش یا کاهش وزن در دوران بارداری با این شاخص های رژیمی را بررسی کنند. علاوه بر این، سبک زندگی، فاکتورهای اجتماعی اقتصادی و محیطی نیز بررسی شدند.

یافته های مطالعه

محققان در نتیجه بررسی های خود به این نتیجه رسیدند که اگر مادران باردار از الگوهای رژیمی گیاهی تبعیت کند، ریسک عدم افزایش وزن کافی در آن ها کم می شود.

علاوه بر این، رابطه ای میان عدم افزایش وزن کافی مادران و دو شاخص غذایی دیگر مشاهده نشد. افزایش وزن بیش از حد مجاز هم رابطه ای با هیچ کدام از الگوهای رژیمی نداشت.

در نهایت نیز محققان به این نتیجه رسیدند که هر چقدر مادر در دوران بارداری بیشتر میوه، حبوبات، روغن سبزیجات، سبزیجات تازه و ماهی مصرف کند، ریسک عدم افزایش وزن کافی در دوران بارداری کمتر می شود.

مکانیسم موجود در شکل گیری این رابطه نیز به خاطر فیبر موجود در رژیم های گیاهی می باشد. از آن جایی که فیبر زیادی در گروه های غذایی گفته شده وجود دارد، به تنظیم هورمون ها کمک کرده و به طبع آن، وزن مادر در محدوده نرمال باقی می ماند.

کنترل وزن در بارداری و رژیم های گیاهی؛ نتیجه گیری

به گفته محققان، اگر مادر در دوران بارداری از رژیم های گیاهی تبعیت کند، ریسک عدم افزایش وزن به مقدار توصیه شده کم می شود.