از همین اول کار باید بگوییم که فرد مبتلا به بیماری لوپوس هم می تواند باردار شده و هیچ مشکلی هم پیش نیاید؛ البته به شرط این که از رسیدگی و نظارت بر بیماری غافل نشود. با این حال، بهتر است فرد مبتلا به لوپوس از چند ماه جلوتر برای بارداری برنامه ریزی کند.

البته یک سری ریسک هم وجود دارد که حتما باید به آن ها توجه شود. از هر 10 مادر بار که به لوپوس مبتلا است، 2 نفر به پری کلامپسیا مبتلا می شود. پری کلامپسیا یک بیماری خطرناک بوده که نیازمند درمان فوری است.

مشکلات جدی و خطرناک دیگری که ممکن است برای مادر مبتلا به لوپوس پیش بیاید شامل مشکلات کلیوی، دیابت و فشار خون بالا می شود.

در این مقاله از سایت دکتر چک می خواهیم تمام اطلاعاتی که لازم است درباره بارداری همزمان با لوپوس بدانید را در اختیارتان قرار دهیم.

آیا بیماری لوپوس تاثیری بر بارداری دارد؟

در چندین مورد، لوپوس بر بارداری تاثیر می گذارد. با وجود این که اکثر مبتلایان به لوپوس می توانند دوران بارداری را بدون هیچ گونه مشکلی پشت سر بگذارند، اما از نظر پزشکان این دوره خطرناک است.

برنامه ریزی برای بارداری

با برنامه ریزی می توانید ریسک ها و خطرات ناشی از بارداری در صورت ابتلا به لوپوس را کم کنید.

بهتر است زمانی که لوپوس فعال است، از بارداری خودداری شود زیرا حسابی سلامتی را به خطر می اندازد. حتی منجر به سقط جنین و به دنیا آوردن جنین مرده هم می شود.

به خانم های مبتلا به لوپوس که قصد بارداری دارند، توصیه می شود زمانی برای بارداری اقدام کنند که حداقل شش ماه خبری از عود آن نبوده است.

بارداری های پرریسک تر

علاوه بر این که بارداری برای مبتلایان به لوپوس یک اتفاق پر ریسک و خطرناک محسوب می شود، یک سری از شرایط دیگر به این وضعیت بیشتر دامن می زند. این موارد عبارت اند از:

  • سابقه ابتلا به پری کلامپسیا؛
  • بیماری ریوی؛
  • بیماری کلیوی؛
  • بیماری کلیوی مزمن؛
  • فشار خون بالا؛
  • نارسایی قلبی؛
  • در شش ماه گذشته سکته کرده باشید؛
  • در شش ماه گذشته لوپوس عود کرده باشد.

آماده شدن برای بارداری

اولین قدم در مسیر داشتن یک بارداری بدون مشکل و به دنیا آوردن کودکی سالم به دوران قبل از بارداری مربوط می شود. اگر می خواهید باردار شوید، باید این موارد را در نظر داشته باشید:

1. مطمئن شوید لوپوس تحت کنترل است.

هر چقدر که میزان سلامتی تان در هنگام بارداری بیشتر باشد، شانس تجربه یک بارداری بدون مشکل و به دنیا آوردن کودکی سالم بیشتر می شود. بارداری فشار بیشتری به کلیه ها وارد می کند.

در صورتی که همزمان با لوپوس به بیماری کلیوی هم مبتلا باشید، در دوران بارداری به مشکل خورده و ممکن است بیمار کلیه اش را از دست دهد.

پس اگر ممکن است، تا زمانی که بیماری لوپوس برای حداقل شش ماه تحت کنترل باشد، از بارداری خودداری کنید. این مسئله در رابطه با بیماری کلیوی مرتبط با بیماری لوپوس هم صدق می کند.

2. داروهایی که مصرف می کنید را با دکتر بررسی کنید.

مصرف بعضی از داروها در دوران بارداری خطری ندارد اما بعضی از داروها به جنین آسیب می زنند. پیش از بارداری، شاید لازم شود پزشک بعضی از داروها را جایگزین کرده و بعضی را کلا قطع کند.

داروهایی که در دوران بارداری نباید مصرف شوند شامل متوتروکسات، سیکلوفسفامید، مایکوفنولات موفتیل، لفلونوماید و وارفارین می شود. مصرف بعضی از داروها چندین ماه قبل از بارداری باید متوقف شود.

3. در رابطه با بارداری های پر ریسک، با متخصص زایمان مشورت کنید.

به این خاطر که لوپوس یک سری ریسک ها دارد – از جمله بالا رفتن فشار خون به خاطر بارداری و زایمان زودتر از موعد – باید با متخصص زایمان با تجربه بالا در زمینه بارداری های پرریسک مشورت کنید.

باردار شدن

لوپوس باعث بروز مشکلاتی در زمینه ناباروری می شود. فاکتورهایی که پزشکان به ناباروری ارتباط داده که لوپوس عامل آن ها است، عبارت اند از:

  • آمنوره ثانویه: لوپوس تعداد عادت های ماهانه را کاهش داده و قدرت بارداری را تحت تاثیر قرار می دهد.
  • نارسایی تخمدان: بعضی از داروهایی که پزشک برای کنترل لوپوس تجویز می کند، مثل سیکلوفسفامید، بر توانایی تخمدان ها برای تولید تخمک تاثیر می گذارند.
  • بیماری کلیوی مزمن: از نظر عده ای از پزشکان، بیماری کلیوی مزمن باعث کاهش قدرت باروری شده و ریسک عواقب بعد از بارداری را بیشتر می کند.

آیا ممکن است مادر لوپوس خودش را به نوزاد منتقل کند؟

بدون شک مادران نگران سلامتی نوزاد تازه متولد شده خودشان هستند و این سوال برای شان پیش می آید که ممکن است فرزندشان را هم به لوپوس منتقل کنند یا نه.

فرزندان اکثر مادران مبتلا به لوپوس، سالم و بدون هیچ گونه مشکلی به دنیا می آیند. در بعضی از موارد که نادر هم است، نوزاد به وضعیتی به نام لوپوس نوزادان مبتلا می شود که در نتیجه آن، آنتی بادی هایی از پدر و مادر به جنین مبتلا می شود.

این دسته از نوزادان با مشکلات کبدی و راش های پوستی مواجه شده و تعداد سلول های خونی شان در زمان تولد کم می شود.

معمولا لوپوس نوزادان بعد از گذشت سه تا شش ماه برطرف می شود. اما مشکل همین جا تمام نمی شود و جنین با بیماری قلبی جدی به نام بلوک مادر زادی قلبی مبتلا می شود.

در زمان بارداری، پزشکان از مادر می خواهند آزمایش لوپوس نوزادان را انجام دهد و در صورتی که مشخص شود نوزاد به این عارضه مبتلا است، پیش از تولد تحت درمان قرار می گیرد.

مدیریت مشکلات در دوران بارداری

همان طور که در قسمت بالا هم اشاره کردیم، افرادی که لوپوس دارند بیشتر از بقیه مردم در معرض ریسک یک سری از عواقب و مشکلات قرار می گیرند. این عواقب عبارت اند از:

دوره های عود بیماری

بارداری باعث عود لوپوس شده و در طی آن، فرد علائم شدیدتری را تجربه می کند. این علائم بیشتر در سه ماهه اول و دوم بارداری شایع بوده و معمولا خفیف هستند.

البته به محض این که مادر باردار علائم هشدار آمیز عود بیماری را مشاهده کرد، حتی اگر احساس می کرد این علائم جدی نیستند، باید فورا به مراکز درمانی مراجعه کند زیرا بعضی از این علائم گویای آسیب به اندام های داخلی بدن هستند.

مادر باردار بلافاصله بعد از تجربه هر کدام از این علائم عود بیماری باید با مراکز درمانی تماس بگیرد:

  • تب؛
  • درد؛
  • راش؛
  • سردرد شدید؛
  • دل درد؛
  • سرگیجه؛
  • احساس ضعف بیشتر از حد طبیعی.

پری کلامپسیا

این بیماری جدی بوده و در نتیجه آن، فشار خون فرد به طور ناگهانی در دوران بارداری زیاد شده و باعث لخته شدن خون می شود که به اندام های داخلی بدن آسیب جدی وارد می کند.

در صورتی که مادر دچار این عارضه شود، باید فورا درمان شده و نوزاد به دنیا آید. بیشتر خانم هایی دچار عارضه پری کلامپسیا می شوند که به بیماری های کلیوی یا فشار خون بالا مبتلا بوده و سیگار می کشند.

بالا رفتن فشار خون

فشار خون حدود 20 درصد از مادران باردار مبتلا به لوپوس زیاد می شود. بارداری عامل این مسئله است. وقتی فشار خون بالا می رود، خطر ابتلا به پری کلامپسیا هم زیاد می شود.

سقط جنین

تقریبا از هر پنج بارداری، یک بارداری به سقط ختم می شود. بیشتر خانم هایی که فشار خون بالا، لوپوس فعال و بیماری کلیوی دارند، مجبور می شوند نوزادشان را سقط کنند.

آنتی بادی های آنتی فسفولیپید هم باعث سقط جنین می شوند. این نوع از آنتی بادی تمایل بدن به ساخت لخته های خون در رگ ها و شریان ها را بیشتر می کند.

در صورتی که لخته خون داشته باشید، پزشک داروهای رقیق کننده خون تجویز می کند. مصرف دقیق داروها باعث نزدیک شدن تاریخ زایمان می شود.

در دوران بارداری از خودتان مراقبت کنید

علاوه بر این که باید به طور منظم با پزشک ملاقات کرده و طبق برنامه درمانی عمل کنید، کارهای زیادی برای خودتان و جنین می توانید انجام دهید که شامل موارد زیر می شود:

  • به اندازه کافی استراحت کنید. شب ها خوب خوابیده و در طول روز هم استراحت کافی داشته باشید.
  • یک رژیم غذایی سالم داشته باشید. نباید وزن خیلی زیاد شود. در صورت نیاز، با متخصص تغذیه مشورت کنید.
  • از مصرف مشروبات الکلی و سیگار کشیدن جدا خودداری کنید.
  • اگر هر گونه نشانه عجیب و غریبی دارید، فورا به پزشک اطلاع دهید.