وقتی باردار هستید، جنین تان در حال رشد است، مقدار خون بدنتان بیشتر می شود و نیروی جاذبه نیز اثرگذار است. بنابراین، شما دچار درد و فشار واژن در بارداری می شوید.

درد واژن یک نشانه رایج در دوران بارداری بوده و معمولا به خاطر بزرگ شدن جنین است که به بافت واژن فشار آورده و جریان خون به این ناحیه را کم می کند.

درد واژن هم یکی دیگر از علایم رایج در دوران بارداری است که این نشانه هم طبیعی است. مادر باردار در سه ماهه اول، دوم و سوم بارداری با این وضعیت مواجه می شود.

رحم خانم بزرگ شده و از اندازه یک پرتقال به اندازه هندوانه رسیده یا حتی بزرگ تر می شود. بدن مادر نه تنها باید مواد غذایی و فضای مورد نیاز برای رشد جنین را تامین کند بلکه باید یک قسمت کاملا جدید به نام جفت هم تشکیل دهد.

با وجود تمام این تغییرات، اصلا عجیب نیست که خانم با درد و فشارهای ناگهانی و غیرطبیعی در قسمت واژن خود مواجه شود.

علاوه بر این، احساس فشار و درد در قسمت واژن، لگن و زیر شکم در هر سه ماهه از بارداری کاملا طبیعی است.

در این مقاله از سایت دکتر چک به بررسی علت های درد و فشار در واژن در هنگام بارداری به همراه علایم و روش های درمان می پردازیم.

 

ویدیو

علت های احساس درد واژن در دوران بارداری

دلیل اصلی درد و فشار در بارداری، مخصوصا در سه ماه دوم و سوم، جنین در حال رشدتان است. عمده ترین دلایل احساس درد واژن در دوران بارداری عبارت اند از:

1. درد ناشی از رشد طبیعی جنین

همزمان که جنین رشد کرده و وزنش در رحم بیشتر می شود، به ماهیچه های کف لگن هم فشار می آورد. این ماهیچه ها از رحم و واژن پشتیبانی می کنند. در نتیجه آن، مادر با احساس درد یا ناراحتی شدید در قسمت واژه مواجه می شود. این درد بیشتر در سه ماهه سوم بارداری رایج است.

علاوه بر این، به خاطر این که جنین بزرگ شده و به واژن فشار می آورد، جریان خون به قسمت لگن کم شده و باعث متورم شدن و احساس درد بیشتر در قسمت واژن می شود.

2. خشکی واژن

خشکی واژن هم یکی دیگر از دلایل بسیار رایج برای درد واژن در دوران بارداری است. بالا رفتن میزان پروژسترون باعث خشکی واژن می شود. البته از اضطراب طبیعی مادر هم نباید چشم پوشی کنیم.

وقتی تمام این موارد در کنار هم قرار بگیرند، مادر احساس درد در واژن می کند.

3. رابطه جنسی شدید

بعد از داشتن رابطه جنسی شدید از واژن ممکن است مادر در این قسمت درد احساس می کند، واژن متورم شده و اذیت می شود.

4. واژینیسموس

واژینیسموس به عارضه ای گفته می شود که در نتیجه آن ماهیچه های واژن منقبض شده و نمی توانند به طور طبیعی به حالت اولیه بازگردند و باعث ایجاد درد در قسمت واژن می شوند.

خانم ها در دوران بارداری با این وضعیت مواجه می شوند اما ممکن است قبل از بارداری هم آن را تجربه کنید.

5. راش پوستی

گاهی اوقات خانم ها از محصولات مشخصی در قسمت واژن استفاده می کنند که ترکیبات خاصی دارند. در نتیجه استفاده از این محصولات، واژن متورم و قرمز شده و فرد احساس درد می کند.

6. عفونت مجرای ادراری

ابتلا به عفونت های مجرای ادراری از وضعیت های رایج در دوران بارداری است. علت آن هم این است که تغییراتی در بدن ایجاد شده و باعث رشد باکتری های معمولی واژن می شود.

احساس درد، خارش و سوزش در هنگام دفع ادرار از علایم رایج ابتلا به عفونت های مجرای ادراری است.

اگر این علایم را تجربه کردید، باید با دکتر خود صحبت کنید. وی معمولا قرص های آنتی بیوتیک یا ضد ویروسی تجویز می کند. روزانه به اندازه کافی آب بنوشید و میزان قند و شکر در رژیم غذایی تان را کم کنید.

7. عفونت های جنسی منتقل شونده

از تاثیر عفونت های جنسی منتقل شونده در دوران بارداری در بروز درد در قسمت واژن نباید چشم پوشی کنیم. معمولا علت ابتلا به کلامیدیا و هرپس تناسلی در این مدت عفونت های جنسی است.

8. کیست بارتولن

در صورتی که کیست در غده های بارتولن وجود داشته باشد، فرد در دوران بارداری در قسمت واژن احساس درد می کند.

اگر احساس کردید واژن متورم شده است و درد دارید، بهتر است به پزشک خود مراجعه کنید. پزشک در این موارد در صورتی که کیست عفونی باشد، مسکن و آنتی بیوتیک تجویز می کند.

علت های احساس فشار در واژن

رایج ترین دلایلی که در دوران بارداری باعث می شود در قسمت واژن یا لگن احساس فشار کنید، شامل این چهار مورد می شود.

1. یبوست

بسیاری از خانم های باردار با مشکل یبوست دست و پنجه نرم می کنند. یبوست باعث احساس پر بودن یا فشار در وازن می شود.

با نوشیدن آب فراوان، میوه و دیگر خوراکی های سرشار از فیبر می توان یبوست را برطرف کرد.

2. عفونت های مثانه

علت احساس فشار در واژن تعدادی از خانم ها، ابتلا به عفونت های مثانه است. خانم های باردار بیشتر در معرض ابتلا به این عفونت قرار دارند.

اگر علاوه بر احساس فشار بر واژن یا لگن، هنگام دفع ادرار درد دارید یا تب، حتما باید با دکتر خود صحبت کنید.

این نوع عفونت ها را به آسانی می توان درمان کرد اما اگر درمان نشوند، بدتر شده و خطر بروز مشکلات دیگر در دوران بارداری را بیشتر می کند.

3. پرولاپس رحم

یکی از دلایل احساس فشار در واژن، پرولاپس رحم است. زمانی فرد دچار پرولاپس رحم می شود که ارگان ها در نزدیکی یا در داخل رحم به سمت پایین، وارد مقعد یا واژن شوند.

این عارضه را می توان درمان کرد اما ممکن است باعث بی اختیاری ادرار، درد شدید و بروز عواقب خطرناک شود.

خانم های بارداری که ناگهان فشار زیاد احساس کرده، به سختی می توانند مدفوع یا ادرار را کنترل کنند یا احساس می کنند چیزی به واژن شان فشار می آورد، بهتر است با پزشک صحبت کنند.

4. ضعف دهانه رحم

دهانه رحم تعدادی از خانم ها ضعیف است. به همین خاطر، سقط جنین یا زایمان زودتر از موعد را تجربه می کنند زیرا دهانه رحم به اندازه کافی قوی نیست و نمی تواند از رحم پشتیبانی کند.

در اکثر موارد، با تشخیص زود هنگام می توان ضعف دهانه رحم را درمان کرد.

خانم هایی که احساس فشار در واژن می کنند اما هیچ دلیلی برای آن پیدا نمی کنند، به ویژه در روزهای اول بارداری، بهتر است با پزشک صحبت کنند. آسیب هایی که در گذشته به دهانه رحم وارد شده است، حتی در نتیجه به دنیا آمدن نوزاد، خطر ضعیف شدن دهانه رحم را بیشتر می کند.

بارداری بر چه اندام هایی فشار وارد می کند؟

مفصل ها، ماهیچه ها و استخوان های شما تحت تأثیر بارداری تان قرار می گیرند. متأسفانه فشار زیادی که بر شما وارد می شود، تا زمان زایمان ادامه دارد!

اگر جنین پایین باشد، این فشار شدیدتر هم می شود؛ یعنی در زمان مشخصی، جنین حرکت می کند و خودش را به لگن می رساند تا برای تولد آماده شود.

وقتی کودک در شکم تکان می خورد و حرکت می کند، درد و فشار بیشتری به شما وارد می شود. این مسئله به خاطر فعالیت هایتان در دوران بارداری است؛ مثلا: پیاده روی می کنید، از پله ها بالا و پایین می روید یا اینکه در ماشین هستید و بر اثر تکان های ماشین، کودک در شکم تان حرکت می کند.

درد و فشار واژن در اوایل دوران بارداری

اگر در سه ماه اول یا اوایل دوران دوم بارداری در واژن یا لگن فشار حس کردید، علت آن جنین نیست. در هفته های اول دوران بارداری، جنین بسیار کوچکتر از آن است که باعث درد و فشار شود؛ در واقع، دلایل دیگری وجود دارد.

گرفتگی عضلات در هفته های اول بارداری به خاطر بزرگتر شدن جنین است. در این صورت، احتمالا دچار خونریزی واژینال می شوید؛ ولی باید از آن جلوگیری کنید. در صورت لک بینی یا خونریزی با پزشکتان تماس بگیرید. گرفتگی عضلات واژن یکی از نشانه های شایع سقط جنین است.

یبوست در بارداری نیز می تواند باعث فشار آمدن بر اندام های شما شود. هر چقدر که هورمون های بارداری بیشتر شوند و آهن بدن هم به علت مصرف ویتامین ها، افزایش پیدا کند، در نتیجه دستگاه گوارش تان مشکل پیدا می کند و لگن تان درد می گیرد. در این حالت فقط باید استراحت کنید؛ چون بدنتان به استراحت نیاز دارد.

درد واژن در اواخر بارداری

در چنین شرایطی زیاد آب بنوشید و فیبر بیشتری مصرف کنید. همچنین از پزشکتان بخواهید تا داروی کاملا بی خطری برای دفع راحت تان، تجویز کند.

چگونه درد و فشار واژن در دوران بارداری را درمان کنیم؟

از آن جایی که معمولا ضعیف شدن ماهیچه ها و فشار آمدن به لگن از دلایل احساس فشار در واژن است، انجام آرام حرکات کششی مفید واقع می شود. سعی کنید قسمت کمر و ران ها را کشیده تا درد و فشار برطرف شود.

با شرکت در دوره های یوگا مخصوص دوران بارداری یا کلاس ورزش های کششی می توانید بهترین نرمش هایی که با آن ها راحت تر هستید را مشخص کنید.

اگر درد شدیدی دارید، می توانید کمپرس گرم روی موضع قرار دهید زیرا حسابی تاثیر گذار است. دمای کمپرس گرم نباید زیاد باشد و نباید بیشتر از ده دقیقه قرار بگیرد.

با این استراتژی ها که در قسمت زیر به آن ها اشاره می کنیم، با وجود این که  فورا احساس درد و فشار در واژن را برطرف نمی کنند اما خطر بروز عوامل دیگر که باعث احساس فشار در واژن می شوند را کم می کنند. این استراتژی ها عبارت اند از:

  • ورزش های کگل لگن را انجام دهید. برای 10 ثانیه این حرکات را انجام داده، چند ثانیه استراحت کنید و دوباره ادامه دهید. حداقل دو بار در روز باید و هر بار باید 10 مرتبه این حرکات را انجام دهید. با این کار ماهیچه هایی که جنین را از بدن خارج می کنند نیز تقویت می شوند.
  • در دوران بارداری فعالیت بدنی داشته باشید. حتی ورزش هایی که شدت آن ها کم است هم باعث تقویت ماهیچه ها شده و حالت بدن را حفظ می کنند؛ مثل 30 تا 40 دقیقه پیاده روی. با انجام این حرکات ساده، احساس درد و فشار در واژن برطرف شده و ماهیچه های لگن تقویت می شوند.
  • مایعات فراوان بنوشید. به ویژه بعد از ورزش کردن و روزهایی که هوا گرم است، باید میزان آب مورد نیاز بدن را تامین کنید. با نوشیدن کافی آب از بروز یبوست و به طبع آن، احساس فشار در واژن جلوگیری می کنید.
  • حمام آب ولرم. حمام با آب ولرم، و نه داغ، به تسکین درد کمک می کند. توصیه می شود مقداری نمک اپسوم هم به آب وان اضافه کنید.
  • ماساژ مخصوص دوران بارداری. با ماساژ مخصوص دوران بارداری، احساس فشار و درد در ناحیه واژن تا حدودی برطرف می شود.
  • از شکم بند بارداری استفاده کنید. با استفاده از شکم بند بارداری، فشاری که جنین به واژن می آورد کمتر شده و از این رو، کمتر احساس درد و فشار می کنید.

دردتان را از بین ببرید

برای اینکه فشار کمتری داشته باشید، سعی کنید به پهلو بخوابید و نفس عمیق بکشید. چند روش دیگر را هم می توانید امتحان کنید که در این قسمت به آنها اشاره می کنیم:

– چند ورزش مناسب لگن، مانند: رول انجام دهید.

– در وان آب گرم استراحت کنید. می توانید زیر دوش بایستید تا آب به کمرتان بخورد.

– لباس مناسب بارداری بپوشید و از شکم بند استفاده کنید. شکم بند مخصوص بارداری طوری طراحی شده است تا از شکمتان محافظت کند. پس از بستن شکم بند، به باسن، لگن و کمرتان فشار کمتری وارد می شود.

– جنب و جوش ناگهانی و پرخطر نداشته باشید. به سمت پشت نچرخید. به جای آن، با کل بدن تان برگردید.

– با پزشک مامای خود دائما در ارتباط باشید و وضعیت تان را به او گزارش دهید.

– تا جایی که می توانید بنشینید و اگر می توانید پاهای تان را بالا ببرید.

اگر تا قبل از بارداری عادت داشتید که همیشه کار کنید، لازم نیست آن را متوقف کنید. بهتر است که فعالیت تان را کمتر کنید؛ اما ورزش مناسب بارداری را حتما انجام دهید. اگر نمی دانید که چگونه فعالیت تان را اصلاح کنید، با پزشکتان درباره آن مشورت کنید.

فشار در مقابل درد

بحث فشار واژینال و لگنی، با درد آنها کاملا جداست. فشار این دو قسمت مانند دردی است که در دوران پریود دارید. شاید در پایین کمرتان هم دردی احساس کنید.

علت سوزن سوزن شدن واژن در بارداری

فهمیدن اینکه درد لگن چگونه است، آسان نیست. زمانی که در قسمت لگن درد دارید، نمی توانید راه بروید یا حتی درباره آن صحبت کنید. در این وضعیت باید به پزشکتان مراجعه کنید.

در صورتی که علائم زیر را داشتید، به پزشک مراجعه کنید:

– درد لگنی شدید در حالی که راه رفتن و صحبت کردن برایتان سخت شود؛

– سردردهای شدید؛

– سرگیجه؛

ورم کردن پاها،دست ها و صورت.

اگر در کنار درد واژینال یا درد لگن، تب و لرز یا خون ریزی واژینال داشتید، سریع به بیمارستان بروید!

دلایل زیادی برای درد لگن در دوران بارداری وجود دارد؛ مثلا: سقط جنین، بارداری خارج از رحم یا زایمان زود هنگام. شرایط خطرناک دیگر مانند: قطع جفت نیز می تواند باعث درد لگن شود.