شما به پایان راه نزدیک می‌شوید. سه ماهه سوم بارداری یکی از پرهیجان‌ترین و در عین حال پراسترس‌ترین دوران‌های زندگی یک زن است. جنین در بدن شما همچنان به رشد و تکامل ادامه می‌دهد. شما رفته‌رفته سنگین‌تر می‌شوید و حرکت و فعالیتتان محدود می‌شود. کم کم به استقبال از زایمان و تولد فرزندتان می‌روید. اما باید به خاطر داشته باشید سه ماهه سوم نیز به مراقبت‌های ضروری خاص خود نیاز دارد. در این مقاله قصد داریم در مورد نکات مراقبتی و ضروری این دوران بیشتر توضیح دهیم تا خود را برای آن آماده کنید.

آزمایش‌های ضروری در سه ماهه سوم بارداری

در این سه ماهه به آزمایشات و انجام سونوگرافی‌های بارداری مختلفی نیاز است. پزشک ممکن است بسته به شرایط خاص شما، انجام برخی آزمایشات را تجویز کند که شاید در دیگران نبینید. مهم است به یاد داشته باشید که شرایط فیزیکی هر فرد مخصوص خود اوست. با این حال بعضی آزمایشات که در صورت نیاز باید در این دوران انجام شوند به شرح زیراند:

  • غربالگری باکتری‌‌های استرپتوکوک گروه B: این آزمایش که در هفته‌ی 35 تا 37 انجام می‌شود، یک نوع نمونه‌گیری از واژن و مقعد است که احتمال وجود این باکتری‌ها بررسی می‌شود. نوزاد می‌تواند در زمان تولد و عبور از این مجرا به این عفونت‌ها دچار شود که خطراتی مانند عقب‌ماندگی ذهنی، اختلال دید و مشکلات شنوایی را به همراه دارد.
  • تست بدون استرس و استرس انقباضی: یکی دیگر از آزمایشاتی که ممکن است در این دوران انجام شود که بیشتر برای مادرانی که نوزاد دیررس دارند یا چندقلو باردار هستند می‌باشد. در این آزمایش سلامت جنین و ضربان قلب او مورد بررسی قرار می‌گیرد.
  • سونوگرافی و آزمون پروفایل بیوفیزیکال: در این آزمایش وضعیت تنفسی، وضعیت ماهیچه‌ها و حرکت جنین و همچنین حجم مایع آمنیوتیک مورد بررسی قرار می‌گیرد.

در زمان نزدیک شدن به زایمان پزشک ممکن است برایتان سونوگرافی تجویز کند تا از وضعیت سلامت و قرارگیری جنین و وزن آن مطلع شود. این اطلاعات می‌توانند برای انتخاب نوع زایمان موثر باشند. معاینه لگنی نیز یکی دیگر از آزمایشان در این دوران است که در مطب پزشک به صورت دستی انجام می‌شود و به کمک آن نوع زایمان تعیین شده و میزان نرم شدن دهانه رحم مشخص می‌شود. این کار در هفته‌های پایانی انجام می‌شود زیرا می‌تواند زایمان را تحریک کند.

رابطه جنسی در سه ماهه سوم

رابطه جنسی در سه ماهه سوم

آیا باید در سه ماهه سوم رابطه جنسی را متوقف کنم؟ در داخل کیسه آمنیوتیک، کودک شما توسط مایع آمنیوتیک و ماهیچه‌های قوی رحم حمایت می‌شود. بنابراین تحقیقات نشان نمی‌دهد که رابطه‌ی جنسی می‌تواند مشکلی برای بارداری ایجاد کند یا حتی منجر به زایمان زودرس شود. به طور کلی در طول بارداری کم خطر که به طور طبیعی در حال پیشرفت است، فعالیت جنسی در کل بارداری بی‌خطر است. با این حال توصیه می‌شود از انجام رابطه‌ی جنسی در پوزیشن‌های پرخطر خودداری کنید. همچنین به مادر بیش از حد فشار وارد نشود یا روی شکم قرار نگیرد. بعضی زنان در زمان ارگاسم جنسی، دچار درد زیر شکم می‌شوند بنابراین توصیه می‌شود رابطه با درنظرگیری شرایط فیزیکی آنها انجام شود. در بارداری پرخطر برای داشتن رابطه‌ی جنسی و پوزیشن مناسب با پزشک خود مشورت کنید.

تغذیه در سه ماهه سوم بارداری

تغذیه در سه ماهه سوم بارداری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. برخی غذاها می‌توانند منجر به تسریع زایمان شوند از این رو توصیه می‌شود در زمانی که هنوز به زایمانتان مانده در مصرف آنها احتیاط کنید یا اگر بارداری پرخطری دارید به طور کلی اجتناب کنید. بعضی از این غذاها عبارتند از:

  • تربچه
  • غذاهای تند و فلفلی
  • پاپایا
  • آناناس
  • سرکه بالزامیک
  • بادمجان
  • سیر

اما در کنار اینها غذاهایی نیز هستند که توصیه می‌شود قبل از زایمان در سه ماهه سوم مصرف کنید تا روند زایمان ساده‌تری داشته باشید و زخم‌ها با سرعت بیشتری بهبود پیدا کنند مانند خرما، موز، برنج، تخم‌مرغ، ماست، پنیر، انواعی از میوه‌ها و …

همچنین توصیه می‌شود برای بعد از زایمان، غذاهای تقویت کننده‌ای به همراه داشته باشید که انرژی را به بدنتان برمی‌گردانند مانند خرما، کراکرهای غلات کامل، بادام، بادام زمینی، موز، سیب، آناناس، آبمیوه‌های تازه و طبیعی…

ورزش‌های مناسب برای سه ماهه سوم بارداری

ورزش‌های مناسب برای سه ماهه سوم بارداری

ورزش در سه ماهه سوم اهمیت زیادی دارد. شما در حال نزدیک شدن به زایمان هستید و در این سه ماهه دو گروه ورزش است که باید انجام دهید:

  • ورزشهایی که تحرک کافی را در روزتان بگنجانند
  • ورزش‌هایی که به نرم شدن دهانه واژن کمک کنند تا زایمان ساده‌تری داشته باشید.

برای گروه اول همچنان می‌توانید از بسیاری از ورزش‌های سبک و کم‌شدتی مانند پیاده‌روی‌های در بارداری ، دوچرخه ثابت و حرکات کششی مخصوص بارداری کمک بگیرید. ورزش در این سه ماهه باید سبک باشد و نیازی نیست کالری زیادی بسوزانید و عرق کنید. تحرک داشتن کفایت می‌کند. همچنین باید توجه داشته باشید قدرت مفاصل در دوران بارداری به دلیل تغییرات هورمونی کم شده و احتمال پیچ خوردگی و شکستگی استخوان‌ها زیاد می‌شود. پس ورزش را با تمرکز و شدت سبک انجام دهید تا دچار مشکل نشوید.

در مورد ورزش‌های تسریع کننده‌ی زایمان نیز طیف نسبتاً گسترده‌ای وجود دارد. یکی از حرکات ورزشی موثر در این زمینه، ورزش کگل است که ماهیچه‌های پرینه و لگنی را تقویت می‌کند. حرکتی مناسب که با نرم کردن دهانه‌ی واژن، شما را برای داشتن زایمان طبیعی راحت‌تر آماده می‌کند. همچنین حرکات کششی دیگری نیز در این زمینه وجود دارد. بعلاوه بسیاری از مادران ورزش‌ روی توپ را نیز انجام می‌دهند. نکته‌ی مهم این است که این ورزش‌ها نباید زود هنگام آغاز شود زیرا می‌تواند منجر به زایمان زودرس شود. همچنین حتماً باید برای شروع آنها از پزشک کمک بخواهید.

اگر اولین باری است که زایمان می‌کنید دهانه‌ی واژن شما خشک‌تر است که حتماً توصیه می‌شود این ورزش‌ها را انجام دهید. همچنین شیوه‌ی درست هر حرکت ورزشی را باید از پزشک خود بپرسید. ممکن است بسته به شرایط خاص بارداری شما، انجام این حرکات قدغن باشد. پس حتماً قبل از شروع پزشک خود را در جریان بگذارید.

منبع : وب سایت گهواره gahvare.net