همیشه خانم های باردار با این چالش مواجه بوده اند که استفاده از برخی لوازم آرایشی و بهداشتی حتی لوازم مراقبتی برای سلامتی مادر و جنین خطرناک است. به طور قطع نمی توان گفت که تمام لوازم مضر هستند بلکه خانم های باردار هم می توانند روتین پوستی مخصوص خود را داشته باشند.

مثلا ممنوعیتی در خرید ماسک ورقه ای یا برخی لوازم آرایشی مثل ضد آفتاب های گیاهی وجود ندارد اما استفاده از برخی لوازم حاوی ترکیبات مضر اکیدا برای خانم های باردار ممنوع است. در خصوص مراقبت های پوستی هم این سوال به وفور مطرح می شود که آیا در بارداری می توان ماسک ورقه ای زد؟

باید بگوییم بله دنبال کردن روتین های پوستی بلامانع است در ادامه به معرفی محصولاتی که ممنوعیت استفاده دارند خواهیم پرداخت.

آیا استفاده از لوازم مراقبتی و آرایشی در بارداری ضرر دارد؟

نکته مهم در خصوص استفاده از لوازم مراقبت پوستی در دوران بارداری این است که حتما باید به ترکیبات تشکیل دهده محصول مد نظر دقت داشت برخی از ترکیبات برای خانم های باردار و سلامت جنین بسیار خطرناک هستند. به عنوان مثال ترکیبات زیر در هر وسیله آرایشی و بهداشتی که وجود داشت، از آن پرهیز کنید:

  • هیدروکسی
  • پارابن
  • فتالات
  • فرمالدئید
  • هیدروکینون
  •  رتینوئیدها
  • اسیدهای بتا

وجود پارابن در لوازم آرایشی و مراقبتی

پارابن هم یکی دیگر از مواد تشکیل دهنده خطرناکی است که در ترکیبات لوازم آرایشی-بهداشتی یافت می شود. پارابن منجر به اختلالات هورمونی و باروری می شود. پارابن را می توانید در ترکیبات مرطوب کننده تا لوازم آرایشی پیدا کنید. برای همین تاکید می شود که ترکیبات لوازم آرایشی و مراقبتی پوست را حتما مطالعه کنید.

ممنوعیت مصرف داروهای پوستی

تامین ویتامین ها برای سلامت پوست و بدن واجب است اما اگر مصرف یک ویتامین از حد مجاز خود بگذرد علاوه بر اینکه مفید نیست بلکه اثرات نامطلوبی هم به دنبال دارد مثلا مقدار کافی از ویتامین A برای سلامت مادر و رشد جنین نیاز است اما مصرف زیاد آن یا مصرف مشتقات این ویتامین روی رشد جنین تاثیر منفی دارد. مثلا تازوراک و راکوتان داروهای کنترل کننده جوش و جزو مشتقات خطرناکی هستند که منجر به نقص مادرزادی نوزاد می شوند پس در زمان بارداری از داروهای درمان مشکلات پوستی مصرف نکنید.

شاید باور نکنید اما برخی آنتی بیوتیک هایی که برای درمان مشکلات پوستی استفاده می شوند هم می توانند خطرناک باشند مثلا از پماد تتراسایکلین برای درمان عفونت های پوستی استفاده می شود اما جذب آن توسط پوست در دوران باداری خطرناک است. برای درمان عفونت های پوستی بهتر است راهکار دیگری بیندیشید.

ممنوعیت استفاده از برخی کرم ها در بارداری

آیا لوازم آرایشی برای خانم حامله ضرر دارد

برخی دیگر برای درمان و کنترل آکنه و جوش از کرم های مخصوص آکنه استفاده می کنند. اغلب این کرم ها دارای بنزوئیل پراکسید و اسید سالیسیلیک هستند که بهتر است در دوران بارداری مصرف نشوند! در دوران بارداری برای مراقبت پوست بهتر است که به دنبال درمان های بی خطر و وسایل مراقبتی برپایه ترکیبات گیاهی باشید.

به عنوان مثال ماسک های ورقه ای جزو ارزان ترین و بی خطرترین وسایل مراقبتی هستند در بین ماسک ها نیز می توانید به سراغ انواع گیاهی آن بروید. یا مثلا از کرم های مرطوب کننده و لایه بردار ضعیف مثل کرم شیر گاو ایمیجز استفاده کنید این کرم حاوی ترکیبات مناسبی برای پوست حساس شماست. بدین ترتیب حتما دقت داشته باشید که لوازم مراقبتی مورد استفاده دارای چه ترکیباتی است.

فرمالدئید سم پنهان سرطان زا

در ترکیبات برخی ازعطرها، اسانس وسایل مراقبتی یا برندهای لاک ناخن و رنگ های مو فرمالدئید وجود دارد جذب این ماده شیمیایی می تواند خطر سقط جنین را به دنبال داشته باشد پزشکان اصولا استفاده از لاک و رنگ های شیمیایی را در دوران بارداری ممنوع یا خطرناک اعلام می کنند. چنانچه طرفدار پر و پا قرص لاک و کاشت ناخن هستید حتما بررسی کنید که محصول مورد استفاده حاوی فرمالدئید نباشد.

  • محصولات بدون عطر و رایجه نسبت به محصولات دارای رایحه سالم تر هستند.
  • فرمالدئید ماده نگهدارنده در لوازم آرایشی برای جلوگیری از رشد باکتری ها است و برای خانم های باردار مضر میباشد.
  • فرمالدئید باعث آلرژی و نحریک پوست می شود.

استفاده از عطر در بارداری مضر است؟

عطر به خودی خود ممنوعیت ندارد اما عطرهایی که حاوی ترکیبی به نام فتالات هستند مشکلات بالقوه ای از جمله اختلال در روند رشد جنین ایجاد می کنند و اگر خانم باردار در طولانی مدت در معرض این ترکیب شیمیایی قرار داشته باشد سلامت جنین او به خطر خواهد افتاد.

  • فتالاتیک مشتق نفتی است.
  • فتالات اصولا در مرطوب کننده ها یافت می شود.

عطر و رایجه و اسانس در دوران بارداری دارای محدودیت استفاده است پس وسایل مراقبتی و آرایشی بهداشتی رایحه دار مصرف نکنید.

استفاده از لوازم مراقب پوستی در بارداری با احتیاط صورت گیرد. حتما ترکیبات تشکیل دهنده لوازم آرایشی و مراقبتی پوستی را به دقت بررسی کنید. هر وسیله ای که دارای ترکیبات ذکر شده بود را در لیست سیاه خود قرار دهید و به هیچ عنوان از آن استفاده نکنید برای هر محصول می توانید جایگزین مناسبی بیابید چرا که ترکیبات شیمیایی از طریق پوست جذب شده و سلامت مادر و جنین را به خطر می اندازد.