ملاتونین در بارداری

آیا مصرف ملاتونین در بارداری بی خطر است؟ خوردن ملاتونین در بارداری چه عوارضی را به همراه دارد؟

از آنجایی که دوران بارداری، جزو دوران حساس و پر خطر محسوب می‌شود، غذاها و داروهایی که توسط زنان باردار مصرف می‌شوند، می‌بایست همواره کنترل شده و تحت نظر و تجویز پزشک استفاده شوند.

یکی از ناراحتی‌هایی که اغلب زنان تجربه می‌کنند، بی‌خوابی و ناراحتی در زمان خوابی است. از این رو، برخی از زنان باردار، به توصیه پزشکان، قرص‌های ملاتونین را مصرف می‌کنند. سوالی که اینجا مطرح می‌شود این است که مصرف قرص ملاتونین در زمان بارداری چه عوارضی را به همراه دارد و چگونه می‌توان این عوارض را به حداقل رساند؟

برای دریافت پاسخ سوالات خود، با دکتر چک همراه باشید…

ملاتونین در زمان بارداری

از آنجایی که داشتن خواب راحت برای زنان باردار، بر روی سلامتی مادر و جنین او تاثیر زیادی دارد، بسیاری از پزشکان توصیه می‌کنند این قرص‌ها در صورتی که نظم خواب به هم ریخته باشد، مصرف شوند. با این حال، تحقیقات جامع و کاملی که نشان دهد مصرف قرص ملاتونین در دوران بارداری کاملا بی‌خطر است یا خیر، انجام نشده است.

ملاتونین، هورمونی است که به صورت طبیعی، توسط بدن ترشح می‌شود و ساعت بیولوژیکی بدن را تنظیم می‌کند. جالب است بدانید که تخمدان‌ها و جفت جنین، سطح بالایی از ملاتونین را در دوران بارداری تولید کرده و از آن برای تنظیم چرخه خواب و بیداری جنین استفاده می‌کنند. سطح ملاتونین در هفته 24‌ام بارداری به طور قابل توجهی افزایش یافته و سپس در هفته 32‌ام، دوباره افزایش می‌یابد.

دو هورمون ملاتونین و اکسی توسین، به داشتن زایمان راحت‌تر کمک می‌کنند. از آنجایی که سطح ملاتونین در شب‌ها بالاتر است، اکثر زنان در عصر یا صبح زود زایمان می‌کنند.

هورمون‌های ملاتونین در مایع آمنیوتیک نیز وجود دارند. بنابراین، نوزادان تا وقتی که در داخل رحم هستند و همچنین 9 الی 12 هفته پس از زایمان، به ملاتونین مادر خود وابسته هستند. مصرف مکمل‌های ملاتونین، می‌تواند ‌بخش مهمی از این هورمون مهم را تامین کند.

آیا مصرف قرص ملاتونین برای زنان باردار بی‌خطر است؟

حال که با اهمیت این هورمون در دوران بارداری آشنا شده‌اید، وقت آن رسیده که به بررسی مزایا و معایب آن بپردازیم و برآورد کنیم که آیا مصرف آن به عدم مصرف آن ارجحیت دارد یا خیر؟

توجه داشته باشید که به دلیل اینکه ملاتونین یک هورمون طبیعی در بدن است، مصرف بدون نسخه پزشک یا مصرف بی‌رویه آن بی‌خطر نیست!

از آنجایی که ایمن بودن این قرص اثبات نشده است و شرکت‌های مختلف تولید‌کننده دارو، استاندارد‎های متفاوتی برای ساخت آن دارند، مصرف‌کنندگان باید همیشه جوانب احتیاط را نگه دارند. مصرف ملاتونین برای کوتاه مدت، بی‌خطر در نظر گرفته می‌شود. اما از آنجایی که تحقیقاتی بر روی مصرف طولانی مدت قرص‌های ملاتونین توسط زنان باردار انجام نشده، پزشکان مصرف بیش از چند هفته را توصیه نمی‌کنند.

یک مطالعه حیوانی نشان داده که مصرف ملاتونین اضافی در دوران بارداری، می‌تواند بر روی وزن مادر، وزن نوزاد (در زمان تولد) و میزان مرگ و میر، تاثیر منفی داشته باشد.

عوارض جانبی قرص ملاتونین عبارتند از:

  • احساس خواب آلودگی؛
  • داشتن حالت تهوع؛
  • سرگیجه؛
  • سردرد.

مزایای قرص ملاتونین در بارداری

با اینکه مطالعات حیوانی بر روی مصرف قرص ملاتونین در دوران بارداری در دوره مصرف کوتاه مدت آن انجام می‌شود، اما نتایج نشان داده است که مصرف این قرص‌ها می‌تواند بارداری و زایمان را بهبود بخشد.

برخی از مزایای احتمالی مصرف ملاتونین برای جنین عبارتند از:

  • ملاتونین برای رشد سالم مغز جنین ضروری است.
  • ملاتونین می‌تواند تاخیر رشد داخل رحمی را کاهش دهد.
  • ملاتونین می‌تواند جنین را در برابر استرس اکسیداتیو و آسیب‌های سلولی محافظت کند.
  • جنین را در برابر ابتلا به اختلالات عصبی رفتاری محفوظ می‌دارد.

برخی از مزایای احتمالی مصرف ملاتونین برای زنان باردار عبارتند از:

  • می‌تواند قدرت باروری را افزایش دهد.
  • مشاهدات بسیار کمی نشان داده‌اند که مصرف ملاتونین، می‌تواند خطر ابتلا به پره اکلامپسی را کاهش دهد.
  • مصرف ملاتونین خطر زایمان زودرس را کاهش می‌دهد.
  • عملکرد جفت را بهبود می‌بخشد.
  • کیفیت خواب را بهبود می‌بخشد و اعصاب را تقویت می‌کند.

با تمام این اوصاف، مصرف قرص‌های ملاتونین در دوران بارداری، برای همه افراد توصیه نمی‌شود. قبل از مصرف هرگونه قرصی، می‌بایست ابتدا با پزشک خود مشورت نموده و از او بخواهید دوز مناسب را برایتان تجویز نماید.

نحوه مصرف قرص ملاتونین در دوران بارداری

رایج‌ترین شکل مکمل‌های ملاتونین به صورت قرص خوراکی است و از طریق دهان مصرف می‌شوند. دوز معمولی ملاتونین بین 1 الی 3 میلی گرم است. این مقدار، سطح ملاتونین بدن را تا 20 برابر افزایش می‌دهد.

در صورتی که قصد مصرف مکمل‎های ملاتونین را دارید، بهتر است آن‌ها را در یک ساعت مشخص از شبانه روز مصرف نمایید تا چرخه خواب و بیداری‌تان بهم نریزد.

دقت کنید که بهترین نتیجه را زمانی می‌توانید حاصل کنید که داروی مکمل را طبق نظر پزشک مصرف نمایید.

برای اثر بخشی بیشتر داروی ملاتونین، چه راهکارهایی وجود دارد؟

داشتن یک خواب خوب، بهترین راه برای سالم نگه داشتن بدن است. اگر نتوانید خواب خوبی داشته باشید، نمی‌توانید روز خوبی داشته باشید. بنابراین، مهم است که برخی نکات را برای بالا بردن کیفیت خوابتان انجام دهید.

در صورتی که قرص ملاتونین را مصرف می‌کنید، می‌توانید با انجام راهکار‌های زیر، زودتر به خواب روید و برای مدت زمان بیشتری، خواب راحتی را تجربه کنید:

  1. لوازم الکتریکی را کنار بگذارید!

حداقل 1 ساعت قبل از اینکه به رختخواب بروید، تمام وسایل الکتریکی اطرافتان که دارای مانیتور است را خاموش کنید. نور ساطع شده از این مانیتور‌ها، می‌توانند چرخه خواب بدن را با اختلال مواجه کنند.

  1. اتاق خوابتان را آماده کنید.

هرگونه منبع شلوغی و سر و صدا را از اتاق خواب خود خارج کنید. دمای اتاق خوابتان را روی 65 درجه فارنهایت تنظیم کنید. همچنین، برای کاهش نور اتاق و جلوگیری از ورود نورهای مزاحم، می‌توانید پرده‌های پنجره را بکشید.

  1. بالش خود را تنظیم کنید.

هیچ چیزی مانند قرار دادن چند بالش کوچک در زیر کمر، بین زانوها و زیر شکم، نمی‌تواند راحتی خواب را در زمان بارداری تامین کند. همچنین، می‌توانید بالش‌های مخصوص بارداری را از مراکز فروش تجهیزات پزشکی یا داروخانه‌ها تهیه نمایید.

  1. ساعت به خواب رفتن و بیدار شدن را معین کنید.

هر روز در یک ساعت مشخص به رختخواب بروید و در یک ساعت مشخص نیز از رختخواب خود بلند شوید. این کار به هورمون‌های بدن شما کمک می‌کند تا زمان ترشح خود را تنظیم کنند.

  1. مدیتیشن و تمرینات آرامبخش را انجام دهید.

انجام این تمرینات، ذهن و فکر را خالی کرده و بدن شما را برای خواب آماده می‌کند. دوش آب گرم، کتاب خواندن، نوشتن خاطرات و… برای شروع می‌توانند مفید باشند.

صحبت با پزشک

بهتر است قبل از اینکه خودسرانه به سراغ مصرف قرص ملاتونین بروید، با پزشک خود صحبت کرده و از او سوالاتی را بپرسید. به عنوان مثال:

  • به نظر شما مصرف قرص ملاتونین در زمان بارداری چه فواید و خطراتی را به همراه دارد؟
  • با توجه به سوابق پزشکی من، آیا مصرف قرص ملاتونین گزینه خوبی است؟
  • به غیر از قرص ملاتونین، چه درمان دیگری برای مشکل بی‌خوابی وجود دارد؟
  • با مصرف چه مکمل‌ها و خوراکی‎هایی می‌توان اثربخشی قرص ملاتونین را افزایش داد؟