روغن های درمانی را برای تنظیم و تعادل هورمون های بدن

بهترین روغن های درمانی برای کمک به تعادل هورمون ها و افزایش سلامتی شامل :روغن مریم گلی، روغن اسانس اسطوخودوس، روغن شمعدانی و روغن درخت کاج ژاپنی هستند. در تحقیقات نشان داده شده که این روغن ها می توانند به تنظیم فعالیت هورمون های خاص بدن کمک کرده و در کاهش افسردگی موثر باشند. حالا با ما همراه باشید تا در مورد روغن های ضروری برای تعادل هورمون های بدن بیشتر بدانید. دکترچک حامی سلامتی شماست.

روغن مریم گلی، یکی از روغن های درمانی بسیار مناسب

در طب سنتی، از روغن مریم گلی برای کمک به آرامش، اعصاب و استرس استفاده می شود. مطالعه‌ای در تحقیقات فیتوتراپی منتشر شده است که در آن ، 22 زنی را که در 50 سالگی یائسه شده بودند، مورد بررسی قرار دادند. سطح «کورتیزول» آن‌ها پس از استنشاق روغن مریم گلی، به میزان 36 درصد کاهش یافت. علاوه بر این،« سروتونین» آن‌ها (هورمونی که نقش مهمی در تعادل خلقی افراد دارد ) پس از مصرف این روغن افزایش یافت.

مریم گلی

اگر روغن مریم گلی را روزانه روی قسمت تحتانی شکم ماساژ دهید، می تواند به کاهش گرفتگی ناشی از قاعدگی کمک کند. یک مطالعه بالینی کنترل شده ی اولیه،  در مجله ی« پزشکی مکمل و جایگزینی» مبتنی بر شواهد ، نشان داد :« ماساژ آروماتراپی (ماساژهای درمانی با عطر یا روغن) با مریم گلی و روغن های دیگر برای دردهای قاعدگی موثرتر از استامینوفن عمل می کند.» پیشنهاد می‌کنیم برای کاهش درد  قاعدگی، شکم خود را با روغن مریم گلی ماساژ دهید و از خوردن مسکن های شیمیایی خودداری کنید.

روغن اسطوخودوس

در تحقیقات نشان داده شده است که روغن اسطوخودوس خاصیت ضد اضطرابی دارد. مطالعه ای بر روی حیوانات، در سال 2019، انجام شد. در این مطالعه از تجویز مزمن« کورتیکوسترون» با دوز بالا خبر دادند که ماساژدرمانی با روغن اسطوخودوس می تواند علائم افسردگی را کاهش دهد. گزارش های علمی دیگری نیز وجود داشته كه نشان می دهد اسطوخودوس می تواند به بهتر شدن خلق و خوی افراد کمک کند.

روغن اسطوخدوس

به عنوان مثال :گزارشی در ارتباط با فیزیولوژی و رفتار انجام گرفت و در این گزارش نشان داد :« روغن های اسطوخودوس و پرتقال باعث کاهش اضطراب و بهبود خلق و خو در افرادی که منتظر درمان دندانپزشکی بودند، شده است. »

همچنین، تحقیقات کار آزمایی بالینی بر روی زنان مسن با سندرم کرونر حاد که بر روی آنها ماساژ رفلکسولوژی (انعکاس درمانی) با روغن اسطوخودوس انجام گرفت، نتایج به دست آمده حاکی از این بود: «افت فشار خون سیستولیک، فشار خون دیاستولیک، میانگین فشار شریانی و ضربان قلب را نشان داد».

روغن شمعدانی

روغن شمعدانی با عطر و بوی شگفت انگیز گل شمعدانی، برای زنان یائسه بسیار مناسب می باشد و همچنین به ایجاد تعادل در کاهش میزان هورمون استروژن آنها کمک می کند.

مطالعه ای در سال 2017 ،  در مجله ی «غدد درون ریز عصبی» نشان داده :« احتمالا، روغن شمعدانی قدرت بهبود ترشح استروژن را در زنان به همراه دارد. »در مطالعه ای دیگر، بر روی 120 زن یائسه به صورت یک بار در هفته، به مدت 30 دقیقه، تا 8 هفته، ماساژ آروماتراپی (عطر درمانی) انجام شد. محققان در این آزمایش، دریافتند که روغن شمعدانی به کاهش افسردگی در زنان یائسه کمک می کند.

روغن درخت کاج ژاپنی

روغن درخت کاج ژاپنی دارای رایحه ای تند است. این روغن از چوب درخت کاج گرفته می شود و کمی بوی چوب می دهد.  مطالعه‌ای در سال2017،  در ژورنال بین المللی تحقیقات زیست محیطی و بهداشت عمومی ، نشان داد :« ترکیبات روغن درخت کاج ژاپنی بر سیستم غدد درون ریز بدن تأثیر می گذارد و واکنش های ناشی از استرس را تنظیم می کند.»

محققان ژاپنی دریافتند که روغن کاج های چوبی ژاپنی، باعث افزایش سطح DHEA در کارمندانی می شد که کارهای یکنواختی را در طول روز انجام می دادند و سلامت روان آنها را بهبود می بخشید. DHEA  هورمونی است که به طور طبیعی تولید می شود و پیشرو در تولید هورمون های جنسی است و به طور گسترده به عنوان یک مکمل برای کند کردن روند فرسودگی ، پیری و برای بهبود سطح استقامت بدن استفاده می شود.

سخن پایانی

ما بهترین روغن های درمانی را برای ایجاد تعادل در هورمون های بدن  خدمتتان معرفی کردیم. روغن نعناع، روغن پرتقال و روغن میخک نیز به بهبود خلق و خو و کاهش استرس در بدن کمک می کنند. با این حال، هنوز هیچ مطالعه ای برای تأیید این موضوع وجود ندارد. و به صورت تجربی این اطلاعات در ارتباط با این روغن‌ها به شما داده می شود؛ البته روغن نعناع یا قطره نعناع برای سردرد استفاده موضعی دارد و باید شقیقه ها را با قطره ی نعناع ماساژ دهید. مراقب باشید داخل چشمتان نرود!

نکات احتیاطی برای استفاده از انواع مختلف روغن های درمانی:

محققان مؤسسه ملی علوم بهداشت محیط (NIEHS) دریافتند که ترکیبات شیمیایی موجود در روغن اسطوخودوس و روغن درخت چای می توانند باعث اختلال در سیستم غدد درون ریز شوند. با این حال بر اساس آن چه که محققان بررسی نمودند، این تحقیق، در هیچ مجله ای منتشر نشده است و نیاز به تحقیق و بررسی بیشتری دارد.

با این وجود، ما به شما توصیه می کنیم که برای استفاده از این روغن های درمانی جهت مصارف درمانی، با متخصص پوست ، ماساژ درمانگر و متخصص طب سنتی مشورت نمایید. همچنین، همیشه از پزشکتان در مورد مراقبت های اولیه، پس از استفاده از روغن های درمانی راهنمایی بخواهید و به توصیه های او عمل کنید. ممکن است روغن های درمانی با برخی از داروهایی که استفاده می کنید تداخل داشته باشد. تداخل دارویی مساله ی مهمی است که باید حتما به آن توجه شود.

سعی کنید این روغن های درمانی را به صورت طبیعی تهیه کنید. و از اسانس های صنعتی استفاده نکنید.

حین استفاده از روغن های درمانی مراقب باشید که داخل چشمتان نفوذ نکند؛ زیرا ممکن است باعث نابینایی شما شود. روغن های درمانی مصارف موضعی دارند و مصارف خوراکی ندارند. روغن های درمانی را با روغن های خوراکی اشتباه نگیرید!!


مطالب مرتبط :

ویتامین A چیست و چه تاثیراتی بر سلامتی افراد دارد ؟
ویتامین B12 چیست و چه نقشی در سلامتی شما دارد؟
 اگر ویتامین K مورد نیاز به بدن انسان نرسد چه اتفاقی می افتد؟ خواص و مضرات

 

منبع