یک مطالعه جدید انجام شده است و محققان ادعا می کنند اگر فقط دو بار در هفته گوشت قرمز – چه به صورت فراوری شده چه فراوری نشده – بخورید، تا 62 درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع دو قرار می گیرید.

به گفته نویسنده ارشد این مطالعه، “ما به این نتیجه رسیدیم که فقط با دو بار در هفته گوشت خوردن، خطر ابتلا به دیابت بیشتر می شود. هر چقدر میزان مصرف بیشتر شود، خطر بیماری هم بیشتر می شود. توصیه می کنیم گوشت قرمز را با منابع سرشار از پروتئین گیاهی مثل آجیل و خشکبار و حبوبات جایگزین کنید. یا حداقل کمی محصولات لبنی مصرف کرده تا ریسک ابتلا به این بیماری کم شود.”

نکته ای که باید به آن توجه داشت این است که محققان در این مطالعه نتوانستند ثابت کنند که خوردن گوشت قرمز باعث ابتلا به دیابت می شود اما می گویند رابطه ای بین این دو فاکتور وجود دارد.

گوشت قرمز؛ درباره مطالعه

محققان اطلاعات نزدیک به 217.000 شرکت کننده که در مطالعات قبلی حضور داشتند را جمع آوری کردند.

محققان تا 36 سال ناظر بر رژیم غذایی شرکت کنندگان بودند. در این دوره زمانی، بیش از 22.000 نفر آن ها به دیابت نوع دو مبتلا شده بودند.

آن هایی که بیشترین میزان مصرف گوشت قرمز را داشتند، در مقایسه با آن هایی که خیلی کم گوشت مصرف کرده بودند، 62 درصد بیشتر در معرض ابتلا به دیابت نوع دو بودند.

گوشت قرمز

یافته های مطالعه

اگر روزانه در یک وعده غذایی گوشت قرمز فراوری شده مصرف شود، ریسک ابتلا به بیماری تا 46 درصد و اگر نمونه فراوری نشده مصرف شود، ریسک ابتلا به دیابت تا 24 درصد بیشتر می شود.

آن ها می گویند اگر یک وعده روزانه گوشت قرمز را با منابع دیگر سرشار از پروتئین مثل آجیل یا حبوبات جایگزین کنیم، ریسک ابتلا به این بیماری تا 30 درصد کمتر می شود.

نویسنده ارشد مطالعه، دکتر گو، در ادامه می گوید، “مطالعات انجام شده نشان می هند که چربی اشباع شده باعث کاهش عملکرد سلول های بتا و میزان حساسیت نسبت به انسولین می شود؛ به طبع آن، فرد دچار دیابت نوع دو می شود.”

وی در ادامه می گوید، “گوشت قرمز سرشار از آهن همی است که ریسک استرس اکسیداتیو و مقاومت انسولین را زیاد کرده و نمی گذارد سلول های بتا به درستی کارشان را انجام دهند. انواع فراوری شده گوشت قرمز نیز مقدار نیترات بیشتری دارند که عملکرد سلول ها را تحت تاثیر قرار می دهند.”

محققان می گویند، “چاره ای جز پیشگیری از ابتلا به دیابت نیست زیرا این بیماری بسیار خطرناک است. علاوه بر این، دیایت یک فاکتور جدی در ابتلا به بیماری قلبی عروقی، بیماری کلیوی، سرطان و زوال عقل محسوب می شود.”

به گفته دکتر آلیشا، “یکی از نشانه های رایج در بیماران مبتلا به دیابت، چاقی مفرط است. وقتی فرد به وزن ایده آل خودش نزدیک تر شود، ریسک تجربه پیامدهای ناشی از این بیماری می شود. از همین رو، باید تغییراتی در سبک زندگی ایجاد شده و ورزش به عادت های روزانه تبدیل شود.”