رژیم غذایی مدیترانه ای که انواع میوه ها و سبزیجات و خوراکی های سرشار از چربی های سالم و پروتئین های بدون چربی مضر را در خودش جای داده است، مزایای زیادی برای سلامتی دارد؛ مثلا با تبعیت از این رژیم غذایی دیگر به بیماری قلبی و دیابت مبتلا نمی شوید.

این در حالی است که محققان در آخرین بررسی های خود به بعدی جدید از این رژیم غذایی پی برده اند: اگر بزرگسالانی که از این رژیم غذایی تبعیت می کنند، به طور منظم ورزش کرده و کالری کمتری مصرف کنند، از شر چربی های شکم خلاص شده و حجم ماهیچه آب نمی شود.

چربی دور شکم باعث ایجاد التهاب در کل بدن شده و در ابتلا به بیماری قلبی، سکته قلبی، دیابت و چند نوع سرطان نقش دارد. همزمان با بالا رفتن سن، حجم ماهیچه ها کم شده و این امر هم موجب ضغف و کاهش پویایی می شود.

چربی سوزی و عضله سازی با رژیم مدیترانه ای؛ درباره مطالعه

این مطالعه توسط محققان در موسسه تحقیقاتی سلامت در جزایر بالئاری انجام شد. بیش از 1.500 شرکت کننده میانسال و کهنسال در این مطالعه حضور داشتند؛ آن ها یا دچار چاقی مفرط یا اضافه وزن بودند و همزمان به سندرم متابولیک هم مبتلا بودند.

سندرم متابولیک خطر ابتلا به دیابت، بیماری قلبی و سکته قلبی را زیاد می کند.

محققان شرکت کنندگان را به دو گروه تقسیم کردند.

گروه اول از رژیم غذایی مدیترانه ای تبعیت کرده و همزمان 30 درصد کالری کمتری مصرف کردند. فعالیت بدنی آن ها نیز بیشتر شد. از آن ها خواسته شد که خوراکی های فراوری شده، گوشت، کره و قند کمتری مصرف کرده و بیشتر غذاهای سبوس دار بخورند. البته از آن ها خواسته شد روزانه 45 دقیقه پیاده روی کنند.

گروه دوم هم ملزم به تبعیت از این رژیم غذایی شدند اما کالری مصرفی شان کم نشده و موظف به ورزش هم نبودند.

چربی سوزی و عضله سازی با رژیم مدیترانه ای

یافته های مطالعه

محققان به این نتیجه رسیدند که چربی های ناحیه شکم و کل بدن در گروه اول کم شده است. این تغییر در بازه سه ساله مشاهده شد.

از طرف مقابل، در گروه دوم اصلا تغییری در میزان چربی های شکم مشاهده نشد. حجم ماهیچه های هر دو گروه زیاد شده بود اما شرکت کنندگان گروه اول که همزمان ورزش می کردند و کالری کمتری مصرف می کردند، بیشتر چربی سوزی داشتند.

به گفته مسئول این مطالعه، “این یافته ها خارق العاده هستند؛ اگر از یک رژیم غذایی با کیفیت تبعیت کنید، همزمان ورزش کرده و کالری کمتری هم مصرف کنید، چربی های کل بدن و به ویژه، چربی های خطرناک دور شکم بیشتر آب می شوند. علاوه بر این، حجم ماهیچه ها هم بیشتر می شود.”

محققان در پایان می گویند که این رژیم غذایی فواید زیادی برای سلامتی دارد و همه افراد در تمام سنین می توانند از آن تبعیت کنند.