بیماران مبتلا به دیابت مدام به دنبال جواب این سوالات هستند: “چه غذاهایی باید بخورم؟ روزانه چند گرم قند باید مصرف کنم؟ غذاهای حاوی کربوهیدرات را کلا حذف کنم؟”

دستورالعمل برنامه غذایی مخصوص بیماران دیابتی

غذاهایی که می خوریم، تاثیر مستقیم بر سلامتی مان دارند. کربوهیدرات ها، پروتئین و چربی ها نقش مهمی در کنترل قند خون دارند. بیماران مبتلا به دیابت باید توجه ویژه ای به الگوی غذایی خود داشته باشند.

بیماران مبتلا به دیابت باید این هفت نکته را رعایت کنند

طبق گفته محققان، در هنگام تهیه برنامه غذایی، بیماران مبتلا به دیابت باید این نکات را رعایت کنند:

1. خوراکی های سرشار از فیبر را انتخاب کنید.

با مصرف خوراکی های سرشار از فیبر، مانند خوراکی های حاوی فیبرهای گیاهی (مانند میوه ها، سبزیجات، غلات سبوس دار، لوبیا، عدس، آجیل ها، دانه ها و کره آجیل) جلوی افزایش ناگهانی قند خون را بگیرید.

2. پروتئین فاقد چربی باید در تمام وعده های غذایی وجود داشته باشد.

وقتی پروتئین بدون چربی در تمام وعده های غذایی مصرف می کنید، سرعت هضم غذا کمتر شده و برای مدت بیشتری احساس سیری می کنید.

3. از روش پلیت استفاده کنید.

این روش به این صورت است که باید نیمی از بشقاب را با سبزیجات فاقد نشاسته، یک چهارم را با پروتئین فاقد چربی و یک چهارم را با غذاهای حاوی کربوهیدرات پر کنید. بهتر است سبزیجات فاقد کربوهیدرات بخورید. ماست و حبوبات نیز حاوی کربوهیدرات های سالم هستند.

4. غلات سبوس دار بخورید.

حتما بخشی از رژیم غذایی را به غلات سبوس دار مانند جو دوسر، پاستا سبوس دار، برنج و کینوآ اختصاص دهید.

اصول غذایی مخصوص بیماران دیابتی

5. خوراکی های سبوس دار را با خوراکی های فراوری شده جایگزین کنید.

خوراکی های سبوس دار در قالب محصولات تازه، فریز شده یا کنسرو به بازار عرضه می شوند. خوراکی های فراوری شده باید جای خودشان را به خوراکی های سبوس دار بدهند.

6. غذاهای حاوی کربوهیدرات در طول روز مصرف شوند.

حتما میزان کربوهیدرات موجود در محصولات که روی برچسب ذکر شده است را چک کنید. در طول روز باید این غذاها مصرف شوند. بهتر است در این زمینه با متخصص تغذیه مشورت کنید تا مشخص کند روزانه به چه مقدار کربوهیدرات نیاز دارید.

7. برای صرف میان وعده ها و وعده های غذایی اصلی برنامه ریزی کنید.

باید میان وعده ها به طور منظم مصرف شده تا قند خون ثابت باقی بماند. اگر وعده های غذایی اصلی فراموش شوند، قند خون کم می شود. در این صورت هم از سر گشنگی به سمت غذا می روید و قند خون به طور ناگهانی بالا می رود.

بهترین رژیم های غذایی مخصوص بیماران دیابتی

طبق توصیه محققان، رژیم غذایی مدیترانه ای، فلکسترین و دش بهترین گزینه برای این افراد است.

این بیماران باید چربی مورد نیاز بدن را از طریق آواکادو و روغن زیتون تامین کنند. فقط مصرف شیر کم چرب و ماست یونانی برای آن ها مجاز است. مرغ یا بوقلمون را باید بدون پوست طبخ کنند. اجازه مصرف پنیرهای پرچرب را هم ندارند.