بر اساس یافته های مطالعه ای جدید که در ژورنال آمریکایی سلامت عموم منتشر شد، محیط کاری منعطف و راحت باعث افزایش سلامت قلب کارکنان سن بالاتر می شود. کارکنانی که سن بیشتری دارند و در محیط هایی مشغول به کار هستند که کارفرمایان آن ها به کاهش مشکلات در محیط کار و زندگی شخصی افراد کمک می کنند، از نظر قلبی در وضعیت بهتری قرار دارند.

تاثیر محیط کاری منعطف بر سلامت قلب کارکنان

تاثیر محیط کاری منعطف بر سلامت قلب کارکنان؛ درباره مطالعه

محققان به منظور انجام این مطالعه با دو شرکت همکاری کردند: یک شرکت IT با 555 کارمند و یک شرکت مراقبت های بلند مدت با 973 کارمند.

محققان به مسئولین این دو شرکت استراتژی هایی آموزش دادند تا به بهبود زندگی شخصی و خانوادگی کارکنان کمک کنند. چندین جلسه آموزشی مخصوص کارکنان و مسئولین به طور مشترک برگزار شد. هدف از این جلسات آموزشی، شناسایی روش هایی برای کمک به کارکنان به منظور افزایش کنترل بر برنامه ها و وظایف کاریشان بود.

آن ها در نتیجه بررسی ها خود، اعلام کردند که ایجاد تغییرات در محیط کار تاثیر قابل توجهی بر کاهش ریسک فاکتورهای خطرناک در ابتلا به بیماری قلبی ندارد؛ اما محققان شاهد بهبود وضعیت سلامت قلب شرکت کنندگان با امتیاز ریسک قلبی بالاتر بودند.

به گفته نویسنده مشترک این مقاله، “یافته های این مطالعه نشان می دهند که شرایط کاری از فاکتورهای تاثیرگذار در تعیین سلامت اجتماعی افراد هستند.”

وی در ادامه می گوید، “وقتی شرایط استرس زا در محیط کار و نزاع های کاری و خانوادگی کم شود، شاهد کاهش ریسک ابتلا به بیماری قلبی عروقی در کارکنان مستعد هستیم. افزایش انعطاف پذیری در محیط کار هیچ گونه تاثیر منفی بر میزان بازدهی کارکنان ندارد. این یافته ها بیشتر درمورد کارکنانی صدق می کند که حقوق کم تا متوسط دریافت کرده و اصلا بر برنامه و وظایف کاری خود کنترل نداشته و معمولا بیشتر تحت تاثیر محیط کاری قرار می گیرند.”

یافته های مطالعه

محققان اعلام کردند که کارکنان شرکت IT که در این مطالعه حضور داشتند، امتیاز ریسک قلبی معادل 5.5 سال تغییرات مرتبط با سن در آن ها کم تر شده بود.

نتایج کارکنان در شرکت مراقبت های بلند مدت بسیار بهتر بود: کاهش امتیاز ریسک ابتلا به بیماری قلبی معادل با 10.3 سال.

سن نیز نقش مهمی در این مسئله دارد. وضعیت سلامت قلب کارکنانی که بیش از 45 سال سن دارند و امتیاز ریسک بیماری قلبی در آن ها بیشتر است، بعد از حضور در این جلسات بسیار بهتر شده بود.

به گفته نویسنده مشترک مطالعه، “این جلسات به نحوی طراحی شده بودند که به مرور زمان فرهنگ محیط کاری را تغییر داده و به این صورت، مغایرت و تضادهای موجود میان زندگی شخصی و کاری کارکنان را کاهش می دهند؛ به طبع آن، سلامت قلبی کارکنان بیشتر می شود. اکنون می دانیم که با ایجاد این تغییرات می توانیم سلامت کارکنان را افزایش دهیم.”

بر اساس یافته های محققان، هر چقدر میزان انعطاف پذیری کارکنان در محیط کار بیشتر باشد، از نظر قلبی در وضعیت بهتری قرار می گیرند.