این خلق و خوی نیست که فقط تحت تاثیر افسردگی قرار می گیرد بلکه سلامت جسمانی هم از این مشکل در امان نیست. رابطه میان افسردگی و سلامت قلب مانند یک جاده دو طرفه است؛ افسردگی تا 64 درصد می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را زیاد کند و از هر پنج نفر مبتلا به بیماری قلبی یک نفر با افسردگی دست و پنجه نرم می کند.

در این مقاله از سایت دکتر چک به چهار رابطه میان افسردگی و سلامت قلب اشاره می کنیم.

افسردگی و بیماری های قلبی

1. افسردگی خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی را زیاد می کند

افسردگی یک عامل شناخته شده در ابتلا به بیماری قلبی عروقی است نه فقط به این دلیل که تاثیر روانی دارد بلکه تاثیر فیزیولوژیکی هم به همراه دارد.

بیماری قلبی عروقی به گروهی از اختلالات گفته می شود که بر قلب و رگ های خونی تاثیر می گذارند، قاتل شماره یک به شمار می رود.

آترواسکلروز یا تصلب شرایین به بیماری قلبی که نوعی مشکل قلبی عروقی محسوب می شود سرعت می بخشد. مطالعات انجام شده در این زمینه نشان می دهد که خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی مرتبط با آترواسکلروز در افراد افسرده بیشتر است.

تصلب شرایین بر رگ های خونی که به نام شرایین یا سرخرگ شناخته می شوند تاثیر می گذارد؛ این رگ ها مسئول حمل خون غنی از اکسیژن از قلب به سمت دیگر قسمت های بدن هستند. به مرور زمان و مادامی که سن تان بیشتر می شود، این شرایین به مرور سفت شده و در دیواره های آن ها پلاگ هایی جمع می شوند. بسیاری از بیماران مبتلا به تصلب شرایین علائمی را در خود مشاهده نمی کنند؛ علی الخصوص در موارد خفیف.

اما در شرایط دیگر، در نتیجه سفت شدن شرایین و تجمع پلاگ در دیواره های آن ها خون به سختی می تواند در شرایین عبور کند. در نتیجه خطر حمله قلبی یا سکته که هر دو بسیار کشنده هستند، زیاد می شود.

2. با افسردگی امکان داشتن یک سبک زندگی سالم برای قلب کم می شود

افسردگی حتی بلند شدن از تخت را هم سخت می کند، چه برسد به این که هر روز ورزش کرده و خوراکی های غنی از مواد مغذی برای خودتان درست کنید.

افراد مبتلا به افسردگی در معرض عادت های غذایی ناسالم، ورزش نکردن به اندازه کافی، اضافه شدن وزن و سیگار کشیدن قرار دارند.

این موارد همگی از فاکتورهای خطرناک برای دیابت، فشار خون بالا، کلسترول بالا و بیماری قلبی هستند.

3. با ابتلا به افسردگی دیگر به دنبال درمان علائم ناشی از بیماری قلبی نمی روید

تصور کنید پزشک تشخیص داده است که شما به افسردگی مبتلا شده اید و علائم مرتبط با بیماری قلبی مثل بالا رفتن ضربان قلب یا احساس درد در قفسه سینه را در خود مشاهده می کنید. مبتلایان به افسردگی حتی برای ملاقات با پزشک هم اقدامی نمی کنند.

گاهی اوقات علائم و نشانه های افسردگی و مشکلات قلبی مشابه هستند و علامتی که شما فکر می کنید به افسردگی تان دامن می زند ممکن است عامل اصلی دیگری هم داشته باشد. به طور مثال، خستگی مفرط و اضطراب از نشانه مشترک بین هر دو بیماری است.

به همین خاطر است که پس از مشاهده این علائم باید حتما با پزشک خود صحبت کنید.

4. با ابتلا به افسردگی به سختی می توان بیماری قلبی را تشخیص داد

اگر در گذشته بیماری قلبی و جراحی قلبی داشته اید یا پزشک تشخیص دهد به نوعی عارضه قلبی مثل بیماری بیماری سرخرگ کرونری (تجمع پلاگ در شریان های اصلی قلب) مبتلا هستید، این که بعدا به افسردگی مبتلا شوید کاملا طبیعی است.

ابتلا به بیماری قلبی به معنای قرار ملاقات های بیشتر با دکتر، تغییر در سبک زندگی، مصرف دارو برای کنترل این عارضه و افزایش استرس ناشی از وفق دادن خود با سبک زندگی جدید است. این شرایط سخت است و ممکن است عده ای علائم ناشی از افسردگی را در خودشان مشاهده کنند.

اگر افسردگی درمان نشود، وضعیت بیماری قلبی بدتر شده و خطر بروز سکته قلبی را بیشتر می کند. افسردگی درمان نشده بیشتر برای بزرگسالان مبتلا به بیماری سرخرگ کرونری خطرناک است.

مطالعات انجام شده نشان می دهد که افسردگی تشخیص بیماری قلبی در بیماران بزرگ تر را سخت تر می کند.

چگونه متوجه شوم به به افسردگی دچار شده ام؟

همانطور که در بالا ذکر کردیم رابطه مستقیمی بین افسردگی و سلامت قلب وجود دارد. اگر حدس می زنید که افسرده شده اید اما به طور قطع مطمئن نشده اید، با کمک چندین علامت می توانید به نتیجه نهایی برسید. اگر هر کدام از علائم زیر را برای مدت حداقل دو هفته در خود مشاهده کردید، احتمالا افسرده هستید:

  • حالت افسردگی یا ناراحتی دارید؛
  • احساس بی ارزش بودن یا گناهگاری دارید؛
  • به سختی می توانید تمرکز کرده یا تصمیم گیری کنید؛
  • دیگر به انجام فعالیت هایی که در گذشته از انجام آن ها لذت می بردید، علاقه ای ندارید؛
  • احساس بی قراری دارید؛
  • خواب تان بسیار کم یا زیاد می شود؛
  • کم تر حرف می زنید یا فعالیت می کنید؛
  • به خودکشی فکر می کنید؛
  • انرژی ندارید یا خسته هستید؛
  • بدون قصد وزن تان کم یا زیاد می شود.

چگونه باید از قلب و ذهن خود محافظت کنیم؟

راهکار درمان استاندارد برای افسردگی مراجعه به متخصص سلامت روان برای روان درمانی، گفتار درمانی و در بعضی از موارد مصرف دارو می شود.

راهکار دیگری که برای مقابله با افسردگی وجود دارد، توجه به سلامت فردی است. از جمله این فعالیت ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هر روز در یک ساعت مشخص از خواب بیدار شده و بخوابید؛
  • روزانه حداقل 30 دقیقه فعالیت بدنی داشته باشید؛
  • خوراکی های سرشار از مواد مغذی مثل میوه و سبزیجات مصرف کنید؛
  • گفتگوی مثبت با خودتان داشته باشید؛
  • روزانه دوش بگیرید؛
  • مدیتیشن را فراموش نکنید؛
  • ژورنال نویسی کنید.

با وجود این که توجه به سلامت فردی در بلند مدت کمک می کند تا حس خوبی داشته باشید اما به طور قطعی افسردگی را درمان نمی کند.