افسردگی یک عارضه خلقی است که مردم بسیاری در سراسر دنیا درگیر آن می شوند. اختلالات افسردگی به تغییر درخلق و خو، خلق و خوی تحریک پذیر و  احساس پوچی دسته بندی می شود که بر عملکرد فرد در اجتماعات مختلف تاثیر بسزای بر جای می گذارد. اختلالات افسردگی با دارو و به روش روان درمانی بهبود می بخشد.

پیروی از یک رژیم سالم یا مصرف برخی از ویتامین ها و مکمل های آن به مبتلایان افسردگی، کمک شایانی می کند که در ادامه به این گیاهان دارویی و مکمل های دیگر برای رفع اختلالات افسردگی خواهیم پرداخت.

درمان افسردگی با مکمل ها

اسیدهای چرب امگا-3

اسیدهای چرب امگا-3

تحقیقات بسیاری نشان داده است که مکمل های امگا3 ممکن است به درمان اختلالات افسردگی کمک کنند و آن ها را بهبود ببخشند. در طی برخی از بررسی ها مشخص شده است که مکمل های امگا3 علائم افسردگی را در زنان باردار و به تازگی زایمان کرده، درمان می کند. این نتیجه از آزمایشات تصادفی در سال 2020 از اطلاعات 638 زن به دست آمده است.

این بررسی نشان می دهد که مکمل هایی که در غذاهای دریایی یافت می شود با نسبت بیشتر اسید ایکوزاپنتانوئیک (EPA) نسبت به اسید دوکوزاهگزانوئیک (DHA)  اثربخشی بیشتری در رفع افسردگی دارند.
این پژوهشگران کشف کردند که مصرف روزانه مکمل هایی حاوی 60 درصد یا بیشتر اسید ایکوزاپنتانوئیک در یک دوز یک گرمی، افسردگی را به شدت کاهش می دهد. اما برخی از مطالعات بالعکس این آزمایش را نشان می دهند؛ در طی بررسی که روی نوجوانان و کودکان صورت گرفت مشخص شد که مکمل های امگا3 نمی تواند اختلالات عمده افسردگی شدید را کاهش دهد. این مطالعه در سال 2019 انجام شده است؛ با این حال باید مطالعات بیشتری انجام شود تا تاثیر واقعی مکمل های امگا3 روی افسردگی به اثبات برسد.

ان-استیل‌سیستئین

ان-استیل‌سیستئین پیش ماده اسیدهای آمینه ال-سیستئین و گلوتاتیون به شمار می رود و مصرف آن برای بدن بسیار بی خطر است. گلوتاتیون از اصلی ترین آنتی اکسیدان های بدن است که التهاب را از بین می برد و از سلول ها در برابر آسیب اکسیداتیو محافظت می کند.

مصرف ان-استیل ‌سیستئین باعث تقویت گلوتاتیون می شود که  نشان می دهد که  تقویت سطوح گلوتاتیون در بدن به کاهش افسردگی کمک می کند. مصرف این پیش ماده اسید آمینه ممکن است به افسردگی خفیف یا متوسط خاتمه بدهد؛  چون حاوی مقدار زیادی از سیتوکین های التهابی مانند: پروتئین واکنشی C، اینترلوکین-6 و فاکتور تومور آلفاست.

حتما بخوانید: آیا بوتاکس می تواند افسردگی را درمان کند؟

همچنین انتقال دهنده های عصبی که باعث اختلالات افسردگی هستند را تنظیم می کند و خلق و خو را بهبود می بخشد. مثل بیماری های مانند شیزوفرنی که انتقال دهنده های عصبی مانند دوپامین و گلوتامات مسئول بروز آن هستند.

در سال 2016 تحقیقی صورت گرفت که به پنج مطالعه مختلف می پرداخت که نتیجه آن تاثیرات قابل توجه ان-استیل‌سیستئین بر روی علائم اختلالات افسردگی بود. این تحقیق نشان داده است افرادی که دارونما مصرف کردند، عملکرد ضعیف تری نسبت به افرادی داشتند که ان-استیل‌ سیستئین مصرف کرده بودند.

زعفران

برای درمان افسردگی با مکمل ها، زعفران یک گزینه عالی است. این ادویه خواص بی شماری دارد و حاوی کاروتنوئیدهای کروسین و کروستین است و درمانی طبیعی برای اختلالات افسردگی به شمار می رود.  در طی بررسی های مختلف تصور می شود که زعفران می تواند سروتونین را مهار کند و این انتقال دهنده را برای مدت بیشتری در مغز انسان نگه دارد و از بازجذب آن جلوگیری کند.

نتایج بررسی آزمایش های تصادفی نشان داده است که استفاده از زعفران یا مکمل های آن علائم افسردگی را کاهش می دهد و اثراتی شبیه به داروهای ضد افسردگی بر جای می گذارد؛ البته برای اثبات قطعی در خصوص تاثیر زعفران بر اختلالات عصبی، به پژوهش های بیشتری نیاز است.

ویتامین D

ویتامین D

این ویتامین نقس مهمی را در بدن بر عهده دارد که یکی از دلایل افسردگی کمبود این ویتامین محسوب می شود.  بررسی های مختلف نشان داده است که سطح این ویتامین در بدن مبتلایان به افسردگی به شدت پایین است. وظیفه ویتامین D کاهش التهاب و تنظیم خلق وخو و از همه مهمتر محافظت در برابر علائم ایجاد افسردگی می باشد.

در سال 2019 آزمایشی شامل چهار آزمایش تصادفی انجام شد که تاثیرات بالینی مکمل های ویتامین D را افراد مبتلا به اختلالات افسردگی را نشان می داد

مطالعه دیگری ،شامل 60 مطالعه مختلف، در سال 2020 انجام شده است که به افراد مبتلا به افسردگی 300 هزار واحد ویتامین D داده شده که بعد مشخص شده است که این ویتامین به شکل قابل توجهی علائم افسردگی این افراد را از بین برده و به زندگی آن ها کیفیت بخشیده است.

حتما بخوانید: چگونه بفهمیم افسردگی داریم؟

یک مطالعه دیگر نیز که شامل 61 مطالعه دیگر بوده، همین نتایج را به دست آورده است؛ اما برای اینکه بخواهیم تاثیر ویتامین D را برای یک درمان جهانی مطرح کمی به شواهد بیشتری نیاز داریم.

رودیولا

رودیولا گیاهی دارویی است که مکمل های آن نیز وجود دارند. از تاثیرات این مکمل ها می توان به کاهش استرس و برخی از علائم افسردگی اشاره کرد. این گیاه می تواند ارتباط بین سلول های عصبی را تقویت کند و فعالیت بیش از حد محور هیپوتالاموس-هیپوفیز-آدرنال مغز را کاهش دهد. این محور تنش های روانی و استرس بدن را تنظیم می کند که ممکن است تاثیرات ضد افسردگی به همراه داشته باشد. برخی از مطالعات هم نشان داده است که مکمل رودیولا ممکن است برای مبتلایان به افسردگی مفید واقع شود.

ویتامین های B

ویتامین های B نقش مهمی در بهبود عملکرد عصبی و خلق و خو بر عهده دارند. ویتامین های B، از جمله فولات، B12، و B6 از این دسته هستند که انتقال دهنده های عصبی مانند: سروتونین، اسید گاما-آمینوبوتیریک و دوپامین تولید و تنظیم می کنند.

پژوهش ها نشان داده است که کمبود ویتامین B12 و فولات ممکن است خطر ابتلا به اختلالات افسردگی را افزایش دهد و مصرف این مکمل ها می تواند علائم افسردگی را کاهش بدهد.
یک بررسی در سال 2020 نشان داده است که  مصرف زود هنگام مکمل ویتامین B12 ممکن است افسردگی را به تاخیر بیندازد و اثر بخشی داروهای ضد افسردگی را تقویت کند.

روی

روی یک ماده معدنی ضروری برای سلامت مغز و تنظیم مسیرهای انتقال دهنده های عصبی به شمار می رود. همچنین، روی خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهاب دارد. آنالیز 17  مطالعه، گواه کمبود روی در افرادی که افسردگی داشتند است. این آنالیز نشان داده است که کمبود روی بیشتر با علائم افسردگی ارتباط دارد. برای به دست آوردن این نتیجه در طی این آزمایش به افراد مبتلا به افسردگی 0.12  میکروگرم در میلی لیتر کمتر از افراد دیگر مکمل های روی داده شده است.

در طی آزمایش دیگری مبتلایان به افسردگی در صورت مصرف روی، علائم اختلالات افسردگی شان به شدت کاهش یافت.

اس-آدنوزیل ‌متیونین

این ترکیب حاوی گوگرد است که نقش مهمی در عملکرد مغز بر عهده دارد. یک مطالعه در سال 2020 نشان داده است که این ترکیب اثرات ضد افسردگی به دنبال دارد و علایم افراد مبتلا به افسردگی را از بین می برد و اختلالات مربوط به افسردگی را درمان می کند.

مخمر سنت جان

یک گیاه دارویی است که علائم افسردگی را از بین می برد. یک بررسی شامل 35 مطالعه، در سال 2016 نشان داده است که مصرف این مخمر به درمان افسردگی کمک می کند. با وجود این، این مکمل برای درمان اختلالات شدید افسردگی چندان موثر نیست.

یک نکته که باید در خصوص مصرف این مکمل درنظر داشته باشید این است که این داروی گیاهی ممکن است با برخی از داروهای ضد افسردگی تداخل داشته باشد و عوارض جانبی جدی ای در پی داشته باشد.

منیزیم

کسانی که مبتلا به اختلالات افسردگی هستند با کمبود منیزیم مواجه هستند. برخی از بررسی های نشان داده است که منیزیم به کاهش افسردگی کمک می کند. در طی مطالعه ای بر مبنای داده های 126 فرد مبتلا به افسردگی مشخص شده است که مصرف248 میلی گرم منیزیم در روز به مدت شش هفته،  در مقایسه با دارونماها علائم افسردگی را از بین می برد.

حتما بخوانید: آیا قرص آسپرین برای افسردگی خوب است؟

کراتین

کراتین یک اسید ارگانیک است که انرژی مغز را محفوظ نگه می داد. به اعتقاد برخی از پژوهشگران ممکن است که کراتین در  سطح انرژی مغز تغییراتی ایجاد کند که باعث بروز علائم اختلالات افسردگی شود.
برخی مطالعات دیگر بالعکس این فرضیه را بیان کرده اند که مصرف مکمل کراتین ممکن است علائم افسردگی را تا حدودی کاهش دهد.