بعضی از محققان معتقدند که روانپزشکان در خیلی از مواقع، به اشتباه تشخیص می دهند که یک فرد به افسردگی دچار شده است؛ در حالی که چنین نیست! آیا به نظرتان این نظریه درست است؟ برای فهمیدن این موضوع با دکتر چک همراه باشید…

از کجا بفهمیم افسرده هستیم؟

جالب است بدانید که این موضوعی است که در محافل روانپزشکی، درباره آن بحث های گسترده انجام شده و مقالات زیادی نوشته شده است.

محققان معتقدند که حداقل در 25% موارد، سوال هایی که از افراد مراجعه کننده پرسیده می شود، نمی تواند مشخص کننده وضعیت روحی افراد باشد؛ زیرا در بیشتر مواقع، افراد پس از یک شکست عاطفی یا از دست دادن عزیزشان، دچار حالاتی شبیه به افسردگی می شوند.

طبق یک نظرسنجی که 8000 نفر در آن شرکت داشتند، افرادی که شغل خود را از دست داده یا به تازگی در یک رابطی عاطفی شکست خورده بودند، مانند: افراد افسرده به سوالات پاسخ می دادند.

محققان اظهار داشتند که با استفاده از تعریف فعلی افسردگی که در جوامع مختلف وجود دارد، در افرادی که واکنش عاطفی عادی نسبت به از دست دادن شغل یا روابط خود دارند، نیز افسردگی بالینی تشخیص داده می شود.

برخی از محققان معتقدند که دلیل اینکه تشخیص اشتباه افسردگی تا این حد زیاد شده، به این علت است که در پشت این تشخیص اشتباه، یک بازاریابی هوشمندانه از طرف شرکت های داروسازی است تا بتوانند بازار بزرگتری برای مصرف داروهای ضد افسردگی شان فراهم کنند.

با این وصف، رویکرد مناسب در مواجهه با افرادی که حالاتی شبیه به افسردگی دارند، چیست؟

روانپزشکان باید در مرحله اول، به افرادی که در حال گذشتن از مرحله سخت زندگی شان هستند و علائمی شبیه به افسردگی خفیف تا متوسط دارند، توصیه کنند که راهکار های غیر دارویی را انجام دهند. راهکارهایی مانند:

  • انجام ورزش های هوازی، برای حداقل 30 دقیقه در روز؛
  • انجام تمرینات تنفسی، مدیتیشن و یوگا؛
  • خودداری از مصرف کافئین و الکل؛
  • مصرف غذاهای حاوی اسیدهای چرب امگا 3 (ماهی هایی مانند: ماهی قزل آلا و ساردین، گردو و تخم کتان تازه) یا قرص های مکمل اسیدهای چرب امگا 3؛
  • عصاره گل راعی: پس از مشورت با پزشک، 300 میلی گرم عصاره این گیاه که حاوی 3/3 درصد هیپریسین و 5 درصد هیپرفورین است، سه بار در روز با غذا میل کنید؛
  • مصرف قرص اس-ادنوزیل متیونین: این قرص را بعد از تایید پزشکتان و به اندازه مناسب مصرف کنید؛
  • استفاده از طب سوزنی: سازمان بهداشت جهانی تایید کرده که استفاده از طب سوزنی در درمان افسردگی خفیف تا متوسط ​​مؤثر است.

در پایان، این نکته را فراموش نکنید که اگر نتوانستید با تغییر سبک زندگی و ورزش کردن، حس و حالتان را تغییر دهید، می توانید با مراجعه به یک روانشناس یا مشاور باتجربه، مشکلاتتان را حل کنید و به زندگی عادی بازگردید.

 

منبع